TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów 06.2017 r.
JMK ANALIZY RYNKU TRANSPORTOWEGO InfoBus.pl - Opublikowano: 21.07.2017 12:06:54
Polski rynek nowych autobusów 06.2017 r.

Kolejny dobry miesiąc za nami. W czerwcu zarejestrowano 220 szt. nowych autobusów. Dzięki temu skumulowany wynik umocnił swój pozytywny bilans i po I połowie br. osiągnął rekordowy poziom 1156 szt.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W czerwcu 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 220 nowych autobusów, w tym jeden o DMC poniżej 3,5 t. To wynik o 62 szt. wyższy niż rok wcześniej (+39,2%), kiedy sprzedano 158 pojazdów. To najlepszy wynik odnotowany na autobusowym rynku w tym miesiącu na przestrzeni ostatnich 10 lat. Podobny wynik mieliśmy tylko w 2015 r. (200).

Dzięki tak dobrej sprzedaży w marcu, kwietniu, maju i czerwcu, skumulowany wynik autobusowych rejestracji, osiągnął mocny plus (+214 szt. / +22,7%) i rekordowy na przestrzeni ostatnich lat poziom 1156 szt. Warto przypomnieć, że tegoroczne dane porównujemy z świetnymi wynikami z zeszłego roku, który dla krajowego rynku autobusów okazał się rekordowy. W tym roku powinno być jeszcze lepiej.

W 2016 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą tak optymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim, natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy, że osiągną one zbliżony poziom jak w zeszłym roku, podobnie jak minibusy i pojazdy międzymiastowe.

Autobusowy czerwiec

W szóstym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 220 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 62 szt. (+39,2%) wyższy niż przed rokiem. Wzrost w czerwcu br. to przede wszystkim efekt lepszych wyników w segmencie autobusów MINI oraz miejskich. Minibusy cały czas zwiększają sprzedażowe obroty i w ostatnim miesiącu ta kategoria zanotowała wzrost liczby rejestracji (+44 szt. / +58,7%). Większe ożywienie zaobserwowaliśmy też w kategorii autobusów miejskich, aczkolwiek jeszcze na dość niskim poziomie. Sprzedano tutaj 54 autobusy, co okazało się zdecydowanie lepszym wynikiem w porównaniu do sytuacji sprzed roku (+24 szt. / +80%).

Z kolei w czerwcu przeciętnie wypadły autobusy turystyczne, które osiągnęły wynik niższy jak rok temu – 46 rejestracji (-3 szt. / -6,1%) oraz pojazdy międzymiastowe, czyli najsłabszy segment na autobusowym rynku. Liczba rejestracji wyniosła tutaj 1 szt. (-66,7%) w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r., kiedy sprzedano tutaj trzy egzemplarze.

Skumulowany wynik

W I połowie br. w Polsce zarejestrowanych zostało 1156 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 214 szt. więcej niż przed rokiem (+22,7%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po połowie br. jest kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 562 szt. (+182 szt./+47,9%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są autobusy turystyczne z wynikiem aż 331 rejestracji (+28 szt. / +9,2%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi aktualnie 225 egzemplarze (-4 szt. / -1,7%). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 38 rejestracji od początku roku. Jak na razie to najsłabsze ogniwo naszego rynku, także uzyskany wynik (+9 szt. / +31%) należy uznać za bardzo dobry, chociaż wolumen w tej grupie jest niski.

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segment miejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015 r. poziom obu kategorii był wyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). Z kolei w 2017 roku spodziewamy się, że ten wyścig wygrają autobusy miejskie. Choć na razie w tym segmencie panuje lekki marazm i zarówno pojazdy MINI, jak i turystyczne notują zdecydowanie lepsze wyniki, to liczba toczących się przetargów z unijnym dofinansowaniem i realizacją jeszcze w tym roku jest naprawdę imponująca.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskich pojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej – zarejestrowano tylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). W marcu nastąpił jednak przełom i odnotowaliśmy 104 miejskie rejestracje (+38 szt. / +57,6%). Dobre wyniki odnotowaliśmy także w kwietniu (+11 szt. / +275%) i maju (+13 szt. / +92,8%). Plus utrzymał się w czerwcu (+24 szt. / +80%), jednak cały czas wolumen tego segmentu jest niski. W czerwcu było to 54 pojazdy.

Dzięki wiosennemu przyspieszeniu segment zabrał się do odrabiania zimowych strat i skumulowany wynik zbliżył się do zeszłorocznego. Od rezultatu z 2016 r. dzielą go tylko cztery pojazdy (-4 szt. / -1,7%) i aktualnie zarejestrowano tutaj 225 egzemplarzy.

Wśród dostarczonych w tym roku pojazdów dominują konstrukcje w barwach PKM Sosnowiec (44) z dostawami pojazdów marki Solaris (19), Mercedes-Benz (16) i Volvo (9). Drugie miejsce ma Częstochowa, która w marcu odebrała 40 autobusów Solaris Urbino 12. Trzeci jest Olsztyn (16), który odebrał autobusy z logo Solaris.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów w ciągu 6 miesięcy br. zapowiada powrót do wypracowanego w ciągu ostatnich lat układu listy rankingowej listy marek w tej kategorii, czyli pierwszy jest Solaris, a potem po dłuższej przerwie goni go peleton z markę Mercedes-Benz na czele. Po sześciu miesiącach br. producent z Bolechowa ma na swoim koncie 149 rejestracji i 66% udział w rynku. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż 39 autobusów (Gdynia, Sosnowiec i Bydgoszcz), a trzeci jest MAN (Gorzów Wlkp.)

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusów był niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już w lutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. W marcu miał miejsce prawdziwy wiosenny wysyp minibusów (116). Z kolei w kwietniu i maju sytuacja się ustabilizowała i wówczas w Polsce sprzedano 85 i 91 pojazdów. W czerwcu kategoria ta znowu przyspieszyła i w Polsce sprzedano 119 autobusów MINI.

Razem od początku roku daje to poziom 562 rejestracji (+182 szt. / +47,94% w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała 414 pojazdów w tej kategorii i osiągnęła udział na poziomie 73,7%. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się wynikiem 101 zarejestrowanych minibusów (18% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus (148), a następnie CMS-Auto (41) oraz Auto-CUBY (36) i Bus Prestige (36). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (119), Pruszkowie (59) i Poznaniu (23).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny jeszcze na dobre nie wystartował, tak w lutym, marcu i kwietniu mogliśmy obserwować zakupową ofensywę i to na większą skalę w historii tego segmentu. I kiedy wydawało się, że w maju 38 zarejestrowanych autobusów (-3 szt. / -8,6%) zamknęło tegoroczny sezon, w czerwcu mieliśmy jeszcze kolejny turystyczny rzut i nie mały. W ostatni miesiącu sprzedano 46 autokarów, czyli o 4 szt. mniej niż przed rokiem (-8%)

Razem daje to skumulowany rezultat 331 autobusów turystycznych (+28 szt. / +9,2%), który po raz drugi w tym roku był wyższy niż zeszłoroczny rekordowy poziom. Przypomnijmy, że w 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie aż 347 szt. autokarów, czyli o 98 szt. więcej (+39,4%) niż w 2015 r. Był to najlepszy wynik turystycznej kategorii w całej jej dotychczasowej historii. Dlatego powtórzenie wyniku z ubiegłego roku byłoby ogromnym sukcesem tej kategorii.

Geneza autokarowego sukcesu tkwi w dynamicznym rozwoju autobusowej obsługi turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku ma coraz mniejsze znaczenie.

W turystycznym rankingu marek liderem jest tradycyjnie Mercedes-Benz, który pokonał konkurentów masową sprzedaż swojego bestsellera, czyli modelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 132 szt., co zapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie 39,9%. Kolejne miejsce ma Setra (64), czyli druga – po Mercedes-Benz – marka koncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to 59,2%. Trzecie miejsce z 39. rejestracjami ma VDL.

Międzymiastowe na plusie

W ciągu sześciu miesięcy 2017 r. kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się "na plusie". Łącznie w tym roku sprzedano tutaj 38 pojazdów międzymiastowych (+9 szt. / +31%). To oczywiście znikoma liczba w skali całego rynku, ale jak na ten segment to doskonały wynik.

Międzymiastowa kategoria bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 stycznia 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Liderami w tym segmencie są ex aequo: Iveco (głównie dzięki dostawie dla PKS Gorzów Wlkp.) oraz Mercedes-Benz (z autobusami turystycznymi rejestrowanymi jako międzymiastowe).

Lista rankingowa marek

W I połowie 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (596), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 414 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe autobusy pochodziły z segmentu miejskiego (39), turystycznego (132) i międzymiastowego (11). Skumulowany od początku roku poziom jest o 149 szt. wyższy (+33%) niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie 51,6% (+4 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu sześciu miesięcy br. sprzedał w Polsce 149 autobusów miejskichi trzy międzymiastowe. To o 12 szt. mniej niż przed rokiem (-7,3%), co przełożyło się na 13,1% udziału w rynku (-4,3 pkt proc.)

O sile segmentu minibusów w Polsce świadczy trzecia, wysoka pozycja marki Ford , która dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stał się ważnym graczem w kategorii MINI (101 szt.). Liczba rejestracji Forda od początku roku jest wyższa o 52 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+196,1%), co zapewniło firmie udział 8,7% (+3,5 pkt proc.).

Na koniec warto zauważyć, że w tym roku wyraźnie spadł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmentach MINI i turystycznym, gdzie sprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusów wytworzonych i zarejestrowanych w naszym kraju wyniósł w I połowie br. tylko 200 szt. (17,3%). Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt. (28,1%), a w 2015 r. – 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku – dzięki zwiększonej liczbie unijnych zamówień na autobusy miejskie ten wskaźnik ulegnie poprawie.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.