TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów - 07.2017
JMK ANALIZY RYNKU TRANSPORTOWEGO InfoBus.pl - Opublikowano: 02.09.2017 12:38:59
Polski rynek nowych autobusów - 07.2017

Lipiec 2017 był kolejnym dobrym miesiącem pod względem sprzedaży nowych autobusów w Polsce. Zarejestrowano ich łącznie 216 szt.  Mimo to był to wynik niższy niż rok wcześniej (-17,2%).  Skumulowany rezultat za siedem miesięcy urósł do poziomu 1372 szt.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lipcu 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 216 nowych autobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 45 szt. niższy niż rok wcześniej (+17,2%), kiedy sprzedano 261 pojazdów. Mimo to lipcowy poziom sprzedaży należy uznać za wysoki - był to drugi (po wyniku z 2016 r.) najlepszy wynik odnotowany na autobusowym rynku w tym miesiącu na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Dzięki wysokiej sprzedaży w ostatnich 5 miesiącach, skumulowany wynik autobusowych rejestracji w 2017 r. osiągnął poziom 1372 szt. (+169 szt. / +14,0%). Miesiąc temu przewaga była jeszcze wyższa i wynosiła aż 214 szt. / +22,7%, jednak cały czas jest to rekordowy na przestrzeni ostatnich lat rezultat. Warto przypomnieć, że tegoroczne dane porównujemy ze świetnymi wynikami z zeszłego roku, który dla krajowego rynku autobusów okazał się rekordowy. W tym roku powinno być jeszcze lepiej.

W 2016 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą tak optymistycznej prognozy są spływające zamówienia w segmencie miejskim. Natomiast cały czas sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy, że osiągną one zbliżony poziom jak w zeszłym roku, podobnie jak minibusy i pojazdy międzymiastowe.

Autobusowy lipiec

W siódmym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 216 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 45 szt. (-17,2%) niższy niż przed rokiem. Spadek ten to przede wszystkim efekt świetnych zeszłorocznych wyników w tym okresie - przede wszystkim w zakresie pojazdów miejskich. Dlatego ta kategoria znalazła się teraz na mocnym minusie (-58 szt. / -33,0%), osiągając poziom 118 szt. Z kolei plusy pojawiły się we wszystkich pozostałych segmentach funkcjonalnych. Autobusy MINI cały czas zwiększają sprzedażowe obroty i w ostatnim miesiącu ta kategoria zanotowała wzrost liczby rejestracji (+3 szt. / +4%). Większe ożywienie zaobserwowaliśmy też w kategorii autobusów turystycznych, które osiągnęły wynik zdecydowanie wyższy niż rok wcześniej – 17 rejestracji (+7 szt. / +70%). Jest to całkiem wysoki posezonowy rezultat. W najsłabszym segmencie na autobusowym rynku, wśród pojazdów międzymiastowych liczba rejestracji wyniosła 3 szt. podczas, gdy w lipcu ub.r. nie sprzedano żadnego pojazdu tej kategorii.

Skumulowany wynik

Po siedmiu miesiącach w Polsce zarejestrowanych zostało łącznie 1372 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 169 szt. więcej niż przed rokiem (+14,0%). Najważniejszym motorem napędowym rynku jest cały czas kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 640 szt. (+185 szt. /+40,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są autobusy turystyczne z wynikiem aż 348 rejestracji (+35 szt. / +11,2%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi 343 egzemplarze (-62 szt. / -15,3%). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 41 rejestracji od początku roku. Ciągle jest to najsłabsze ogniwo naszego rynku. Uzyskany wynik (+12 szt. / +41,4%) należy uznać jednak za bardzo dobry, chociaż wolumen w tej grupie jest niski.

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segment miejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015 r. poziom obu kategorii był wyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). Z kolei w 2017 roku spodziewamy się, że ten wyścig mimo wszystko mają szanse wygrać autobusy miejskie, choć na razie statystyki na to nie wskazują. Liczymy na IV kwartał i realizację kontraktów z unijnym dofinansowaniem.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskich pojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej – zarejestrowano tylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). W marcu nastąpił jednak przełom i odnotowaliśmy 104 miejskie rejestracje (+38 szt. / +57,6%). Dobre wyniki odnotowaliśmy także w kwietniu (+11 szt. / +275%) i maju (+13 szt. / +92,8%). Plus utrzymał się w czerwcu (+24 szt. / +80%), jednak lipiec - mimo wysokiego poziomu 118 szt. - przyniósł spadek w porównaniu z zeszłym rokiem -58 szt. / -33,0%.

Dzięki wiosennemu przyspieszeniu segment zabrał się do odrabiania zimowych strat i skumulowany wynik zbliżył się do zeszłorocznego. Aktualnie zarejestrowano tutaj 343 egzemplarze i od rezultatu z 2016 r. w tym samym czasie, dzielą go 62 pojazdy (-15,3%).

Wśród dostarczonych w tym roku pojazdów dominują pojazdy marki Solaris w barwach MPK Kraków (92) oraz autobusy zakupione przez PKM Sosnowiec (52), w tym marki Solaris (24), Mercedes-Benz (19) i Volvo (9). Drugie miejsce ma Częstochowa, która w marcu odebrała 40 autobusów Solaris Urbino 12. Trzeci jest Olsztyn (16), który także odebrał autobusy z logo Solaris.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów w ciągu 7 miesięcy br. oznacza klasyczny układ listy rankingowej, czyli pierwszy jest Solaris, a potem po dłuższej przerwie peleton z markami Mercedes-Benz i MAN na czele. Producent z Bolechowa ma na swoim koncie 255 rejestracji i 74,3% udział w rynku. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż 42 autobusów (Gdynia, Sosnowiec i Bydgoszcz), a trzeci jest MAN (Gorzów Wlkp.)

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusów był niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już w lutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. W marcu miał miejsce prawdziwy wiosenny wysyp minibusów (116). Z kolei w kwietniu i maju sytuacja się ustabilizowała i wówczas w Polsce sprzedano 85 i 91 pojazdów. W czerwcu kategoria ta znowu przyspieszyła i w Polsce sprzedano 119 autobusów MINI. W lipca ponownie mieliśmy okres uspokojenia i w tym czasie wydano 78 minibusów.

Razem od początku roku daje to poziom 640 rejestracji (+185 szt. / +40,7% w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała 469 pojazdów w tej kategorii i osiągnęła udział na poziomie 73,3%. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się wynikiem 113 zarejestrowanych minibusów (17,7% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy klasy MINI - czyli polskiej specjalności - to na pierwszym miejscu nadal znajduje się firma Mercus (166 zabudów), a następnie, CMS-Auto (50), Auto-CUBY (39) i Bus Prestige (38). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (129), Pruszkowie (67), Warszawie (25) i Poznaniu (23).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny jeszcze na dobre nie wystartował, tak w lutym, marcu i kwietniu mogliśmy obserwować zakupową ofensywę i to na większą skalę w historii tego segmentu. I kiedy wydawało się, że w maju poziom 38 zarejestrowanych autobusów (-3 szt. / -8,6%) zamknie tegoroczny sezon, w czerwcu mieliśmy jeszcze kolejny turystyczny rzut. W ostatni miesiącu II kwartału sprzedano 46 autokarów, czyli o 4 szt. mniej niż przed rokiem (-8%). Z kolei w lipcu było zdecydowanie po sezonie, ale za to na plusie. Polscy przewoźnicy zakupili 17 autokarów (+ 7 szt. / +70%).

Razem daje to skumulowany rezultat 348 autobusów turystycznych (+31 szt. / +8,9%). Przypomnijmy, że w całym 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów - czyli o jeden mniej niż teraz. Wówczas było to poziom o 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. To oznacza, że jesteśmy teraz świadkami najlepszych wyników w historii turystycznej kategorii. Przekroczenie w lipcu wyniku z ubiegłego roku jest ogromnym sukcesem autokarowego segmentu. Geneza tak świetnych rezultatów tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku ma coraz mniejsze znaczenie.

W turystycznym rankingu marek liderem jest tradycyjnie Mercedes-Benz, który pokonał konkurentów masową sprzedaż swojego bestsellera, czyli modelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 137 szt., co zapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie 39,4%. Kolejne miejsce ma Setra (67), czyli druga – po Mercedes-Benz – marka koncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to 58,7%. Trzecie miejsce z 46. rejestracjami ma VDL.

Międzymiastowe na plusie

W ciągu siedmiu miesięcy 2017 r. kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się "na plusie". Łącznie w tym roku sprzedano tutaj 41 pojazdów międzymiastowych (+12 szt. / +41,1%). To oczywiście znikoma liczba w skali całego rynku, ale jak na ten segment to doskonały wynik.

Międzymiastowa kategoria bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazła się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 stycznia 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Liderem w tym segmencie jest Iveco (głównie dzięki dostawie dla PKS Gorzów Wlkp.), a drugie miejsce ma Mercedes-Benz (z autobusami turystycznymi rejestrowanymi jako międzymiastowe).

Lista rankingowa marek

Po siedmiu miesiącach 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5t DMC została marka Mercedes-Benz (660 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 469 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe autobusy pochodziły z segmentu miejskiego (42), turystycznego (137) i międzymiastowego (12). Skumulowany od początku roku poziom jest o 88 szt. wyższy (+15,4%) niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie 48% (+0,5 pkt proc.). Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu siedmiu miesięcy br. sprzedał w Polsce 255 miejskich autobusów i trzy międzymiastowe. To o 18 szt. mniej niż przed rokiem (-6,5%), co przełożyło się na 18,8% udziału w rynku (-4,2 pkt proc.).

O sile segmentu minibusów w Polsce świadczy trzecia, wysoka pozycja marki Ford (113), która dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stała się ważnym graczem w kategorii MINI. Liczba rejestracji Forda od początku roku jest wyższa o 59 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+109,3%), co zapewniło firmie udział 8,2% (+3,7 pkt proc.).

Na koniec warto zauważyć, że w tym roku wyraźnie spadł udział kompletnych autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmencie turystycznym, gdzie sprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusów wytworzonych i zarejestrowanych w naszym kraju wyniósł w ciągu 7 miesięcy br. tylko 313 szt. (23%). Jeżeli jednak do tego rezultatu doliczyć 376 zabudów w klasie MINI, wykonanych przez lokalne zakłady, to wówczas połowa sprzedawanych w naszym kraju autobusów produkowana byłaby na terenie Polski. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych, oznacza to świetny wynik.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.