TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów - 08.2017
JMK JMK - Opublikowano: 22.09.2017 14:22:37 1 komentarz
Polski rynek nowych autobusów - 08.2017

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W sierpniu 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 188 nowych autobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5 t.

To wynik o 60 szt. wyższy niż rok wcześniej (+46,9%), kiedy sprzedano 128 pojazdów. Sierpniowy poziom sprzedaży to najlepszy wynik odnotowany w tym okresie na autobusowym rynku na przestrzeni ostatnich 10 lat. Najwyższy rezultat był poprzednio osiągnięty w 2008 r. – 159szt. a później 140 szt. przekroczono jedynie w 2009 r. i w 2014 r. (odpowiednio 141 i 143 szt.).

Dzięki wysokiej sprzedaży w ostatnich miesiącach, skumulowany wynik autobusowych rejestracji od stycznia do sierpnia 2017 r. osiągnął poziom 1560 szt. (+229 szt. / +17,2%). Miesiąc temu przewaga była niższa i wynosiła 169 szt. / +14,0%, co pokazuje jak mocny jest tegoroczny wzrost sprzedaży autobusów w Polsce i jego postępująca dynamika. Co warto podkreślić, to najwyższy na przestrzeni ostatnich lat rezultat rejestracji nowych autobusów. Warto też przypomnieć, że tegoroczne dane porównujemy ze świetnymi wynikami z zeszłego roku, który dla krajowego rynku autobusów okazał się rekordowy. W tym roku powinno być jeszcze lepiej..

W 2016 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych w jednym roku nowych pojazdów. Podstawą tak optymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim. Natomiast cały czas sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Teraz już przegoniły rezultaty z całego ub.r. (347 szt.). Zakładamy, że będą jeszcze trochę wyższe. Dodatkowo autobusy MINI mają szanse na wzrosty.

Autobusowy sierpień

W ósmym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 188 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 60 szt. (+46,9%) wyższy niż przed rokiem. Wzrost w sierpniu br. to przede wszystkim efekt lepszych wyników w segmencie miejskim - głównie dzięki prywatnym przewoźnikom. PKS Grodzisk Maz. zakupił 53 nowe autobusy pod kątem obsługi warszawskich linii, a Michalczewski wzmocnił swoją wrocławską flotę 11 pojazdami. Dzięki tym inwestycjom, miejska kategoria znalazła się w sierpniu na mocnym plusie (+53 szt. / +41,3%), osiągając poziom 89 szt., czyli jeden z najlepszych wyników w swojej historii. Ponadto solidny plus pojawił się też w segmencie minibusów (+10 szt. / +13,3%), która to kategoria cały czas zwiększa sprzedażowe obroty. Ożywienie zaobserwowaliśmy też w kategorii autobusów turystycznych, która osiągnęła wynik nieznacznie wyższy jak rok temu – 10 rejestracji (+1 szt. / +11,1%). To jak na posezonowy rezultat całkiem wysoki poziom. Spadek z kolei zanotowały pojazdy międzymiastowe, czyli najsłabszy segment na autobusowym rynku. Liczba rejestracji wyniosła 4 szt. (-3 szt. / -42,8%) w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r., kiedy sprzedano siedem egzemplarzy.

Od początku roku

Po ośmiu miesiącach w Polsce zarejestrowanych zostało łącznie 1560 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 229 szt. więcej niż przed rokiem (+17,2%). Najważniejszym motorem napędowym rynku jest cały czas kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 725 szt. (+195 szt. /+36,8%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są autobusy turystyczne z wynikiem aż 358 rejestracji (+36 szt. / +11,2%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi aktualnie 432 egzemplarze (-9 szt. / -2,0%). Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe z rezultatem 45 rejestracji od początku roku. Jak na razie to najsłabsze ogniwo naszego rynku, także uzyskany wynik (+9 szt. / +25,0%) należy uznać za bardzo dobry, chociaż wolumen w tej grupie jest niski.

Miejski ranking

W 2016 roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segment miejski (722) o 136 pojazdów. Z kolei w 2015 r. poziom obu kategorii był wyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). W bieżącym roku spodziewamy się, że ten wyścig wygrają mimo wszystko autobusy miejskie, choć na razie wcale się na to nie zanosi. Mimo wszystko liczymy, że IV kwartał przyniesie realizację licznych kontraktów z unijnym dofinansowaniem.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskich pojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej – zarejestrowano tylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). W marcu nastąpił jednak przełom i odnotowaliśmy 104 miejskie rejestracje (+38 szt. / +57,6%). Dobre wyniki odnotowaliśmy także w kwietniu (+11 szt. / +275%) i maju (+13 szt. / +92,8%). Plus utrzymał się w czerwcu (+24 szt. / +80%), jednak lipiec - mimo wysokiego poziomu 118 szt. - przyniósł spadek w porównaniu z zeszłym rokiem -58 szt. / -32,9%. Sierpień ponownie zapisał się na plus : +53 szt. / +147,2% w porównaniu do sytuacji sprzed roku.

Dzięki letniemu przyspieszeniu segment zabrał się do odrabiania zimowych strat i aktualnie skumulowany wynik zbliżył się do zeszłorocznego poziomu. Liczba zarejestrowanych w tym roku nowych autobusów miejskich to 432 egzemplarze. To oznacza, że od rezultatu z 2016 r. dzieli nas różnica 9 pojazdów (-2,0%).

Wśród dostarczonych w tym roku pojazdów dominują Solarisy w barwach MPK Kraków (97) oraz autobusy zakupione przez PKM Sosnowiec (64), w tym marki Solaris (24), Mercedes-Benz (19) i Volvo (21). Trzecie miejsce ma PKS Grodzisk Maz. z kontraktem na 54 pojazdy (w tym na 49 szt. Solarisów), a czwarte Częstochowa, która w marcu odebrała 40 autobusów Solaris Urbino 12.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów w ciągu 8 miesięcy br. oznacza dotychczasowy układ listy rankingowej, czyli pierwszy jest Solaris, a potem po dłuższej przerwie peleton z markami Mercedes-Benz i MAN na czele. Producent z Bolechowa ma na swoim koncie 312 rejestracji i 72% udział w rynku. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż 42 autobusów (Gdynia, Sosnowiec i Bydgoszcz), a trzeci jest MAN (35).

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. W 2016 r. na sumę 1942 szt. zarejestrowanych wszystkich autobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tym:

  • 19 pojazdów marek Solbus i SOR z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 6 pojazdów marek Solaris, Ursus i Yutong z napędem elektrycznym,

  • 17 pojazdów marki Solaris z napędem hybrydowym

Z kolei w okresie styczeń-sierpień 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowanych jest już 58 szt., w tym:

  • 7 pojazdów marek z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG), z czego Solaris dostarczył 4 szt. a SOR - 2 szt.

  • 30 pojazdów marek Solaris i Ursus z napędem elektrycznym, z czego Solaris dostarczył 26 szt. a Ursus 4 szt.

  • 21 pojazdów hybrydowych Volvo

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusów była niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już w lutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. W marcu miał miejsce prawdziwy wiosenny wysyp minibusów (116). Z kolei w kwietniu i maju sytuacja się ustabilizowała i wówczas w Polsce sprzedano 85 i 91 pojazdów. W czerwcu kategoria ta znowu przyspieszyła i w Polsce sprzedano 119 autobusów MINI. W lipcu i sierpniu ponownie mieliśmy okres uspokojenia i lekkiego wzrostu: w pierwszym miesiącu wakacji wydano 78 minibusów, a w drugim - 85 szt.

Razem od początku roku daje to poziom 725 rejestracji (+195 szt. / +36,8% w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała 529 pojazdów w tej kategorii i osiągnęła udział na poziomie 73%. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się wynikiem 131 zarejestrowanych minibusów (18,1% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy klasy MINI - czyli polskiej specjalności - to na pierwszym miejscu znajduje się firma Mercus (183 zabudowy), CMS-Auto (55), Auto-CUBY (43) i Bus Prestige (40). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (153), Pruszkowie (74), Warszawie (25) i Grodzisku Maz. (23).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny jeszcze na dobre nie wystartował, tak w lutym, marcu i kwietniu mogliśmy obserwować zakupową ofensywę i to na większą skalę w historii tego segmentu. I kiedy wydawało się, że w maju poziom 38 zarejestrowanych autobusów (-3 szt. / -8,6%) zamknie tegoroczny sezon, w czerwcu mieliśmy jeszcze jedną turystyczną ofensywę. W ostatni miesiącu II kwartału sprzedano 46 autokarów, czyli o 4 szt. mniej niż przed rokiem (-8%). Z kolei w lipcu i sierpniu mieliśmy jest zdecydowanie niższy poziom dostaw, ale za to na plusie. W lipcu polscy przewoźnicy zakupili 17 autokarów (+ 7 szt. / +70%), a w sierpniu - 10 szt. (+1 szt. / +11,1%).

Razem daje to skumulowany rezultat 358 autobusów turystycznych (+36 szt. / +11,2%). Przypomnijmy, że w całym 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów - czyli o 11 szt. mniej niż teraz. Wówczas było to poziom o 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Te dane pokazują, że jesteśmy teraz świadkami najlepszych wyników w historii turystycznej kategorii. Przekroczenie w sierpniu wyniku z ubiegłego roku jest ogromnym sukcesem autokarowego segmentu.

Geneza tych wyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku odgrywa coraz mniejsza rolę.

W turystycznym rankingu marek liderem jest tradycyjnie Mercedes-Benz, który pokonał konkurentów masową sprzedaż swojego bestsellera, czyli modelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 139 szt., co zapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie 38,8%. Kolejne miejsce ma Setra (67), czyli druga – po Mercedes-Benz – marka koncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to 57,5%. Trzecie miejsce ma holenderski VDL z 50. rejestracjami.

Międzymiastowe na plusie

W ciągu ośmiu miesięcy 2017 r. kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się "na plusie". Łącznie w tym roku sprzedano 45 pojazdów międzymiastowych (+9 szt. / +25,0%). To oczywiście znikoma liczba w skali całego rynku, ale jak na ten segment to doskonały wynik.

Międzymiastowa kategoria bardzo powoli podnosi się z zapaści, w jakiej znalazła się w 2009 r. - po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Liderem w tym segmencie jest Mercedes-Benz (z autobusami turystycznymi rejestrowanymi jako międzymiastowe a drugie miejsce ma Iveco (głównie dzięki dostawie dla PKS Gorzów Wlkp.

Lista rankingowa marek

W okresie styczeń-sierpień 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (723 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 529 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe autobusy pochodziły z segmentu miejskiego (42), turystycznego (139) i międzymiastowego (13). Skumulowany wynik Mercedesa od początku roku wynosi 723 szt., czyli jest o 90szt. wyższy (+14,2%) niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie 46,4% (-1,2 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu ośmiu miesięcy br. sprzedał w Polsce 312 autobusów miejskich i trzy międzymiastowe. To o 9 szt. więcej niż przed rokiem (+2,9%), co przełożyło się na 20,2% udziału w rynku (-2,8 pkt proc.)

O sile segmentu minibusów w Polsce świadczy trzecia, wysoka pozycja marki Ford (131), która dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stała się ważnym graczem w kategorii MINI (131 szt.). Liczba rejestracji Forda od początku roku jest wyższa o 68 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+107,9%), co zapewniło firmie udział 8,4% (+3,7 pkt proc.).

Na koniec warto zauważyć, że w tym roku mamy wyraźny spadek liczby kompletnych autobusów, które zostały sprzedane w Polsce i jednocześnie wyprodukowane zostały w fabrykach zlokalizowanych w naszym kraju. To m.in. efekt dobrych wyników segmenty turystycznego, gdzie sprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusów wytworzonych i zarejestrowanych w naszym kraju wyniósł w ciągu 8 miesięcy br. tylko 400 szt. (25,6%). Jeżeli jednak do tego rezultatu doliczyć 415 zabudów z klasy MINI, które zostały zarejestrowane w tym roku i jednocześnie wykonano je w lokalnych zakładach zlokalizowanych na terenie całej Polski, to wówczas możemy powiedzieć, że połowa sprzedawanych w naszym kraju autobusów jest tutaj też produkowana. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych, oznacza to świetny wynik.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
  • LU – 22.09.2017

    W części "miejski ranking" pominięto sprzedaż Ursusa. Proszę o korektę.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.