Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów – 09.2017

infobus
24.10.2017 17:01
0 Komentarzy

Polski rynek nowych autobusów zamknął wrzesień mocnymplusem. Rejestracje osiągnęły poziom 127 szt., dzięki czemu skumulowany wynikza dziewięć miesięcy urósł do 1687 szt.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). We wrześniu 2017 r. krajowiprzewoźnicy zarejestrowali 127 nowych autobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5t. To wynik o 24 szt. wyższy niż rok wcześniej (+23,3%), kiedy wydano 103pojazdy i jednocześnie najwyższy od 2012r. kiedy rejestracje w analogicznymmiesiącu spadły do 61szt. Na przestrzeni ostatnich 10 lat wyższe wrześniowerezultaty odnotowaliśmy w 2008r (221szt.), 2009r. (165szt.) i 2011r (163szt.). Wynik ostatniego miesiąca jestponiżej tegorocznej miesięcznej średniej – 187 szt.

Skumulowany rezultat autobusowych rejestracji za trzykwartały 2017 r. – 1687 szt. jest zdecydowanie wyższy niż osiągnięty wanalogicznym czasie w ub.r. (+ 253 szt. / +17,6%). Przewaga ta pokazuje, jak mocny i stabilny jesttegoroczny wzrost sprzedaży autobusów w Polsce. Warto podkreślić, że tonajwyższy o tej porze, na przestrzeni ostatnich 10 lat rezultat w zakresierejestracji nowych autobusów. Warto pamiętać, że tegoroczne dane porównujemy ześwietnymi wynikami z zeszłego roku, który okazał się rekordowy dla krajowegorynku autobusów. W tym roku powinno być jeszcze lepiej zwłaszcza, że napoczątku listopada br. wchodzą w życie większe wymagania homologacyjne przyrejestracji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dla autobusów (pojazdówkategorii M2 i M3), co dodatkowo przyczynia się do przyspieszania wydańpojazdów.

W 2016 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowychpojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. tatendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się napoziomie ok. 2200 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowejdotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą takoptymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim.Natomiast cały czas sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych,które w zeszłym roku napędzały cały rynek.Teraz już w sierpniu przegoniły rezultaty z całego ub.r. (347 szt.).Zakładamy, że ich wyniki będą jeszcze trochę wyższe. Dodatkowo autobusy MINImają szanse na wzrosty podobnie jak pojazdy międzymiastowe..

Autobusowy wrzesień

W ostatnim miesiącu na polskim rynku przybyło 127 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 24 szt. (+23,3%) wyższy niżprzed rokiem. Wzrost we wrześniu br. to przede wszystkim efekt lepszych wynikóww segmencie miejskim – głównie dzięki licznym mniejszym kontraktom prywatnychsamorządowych przewoźników, z czego największe zamówienia zrealizowały spółkiMZK Bielsko Biała i SPPK Police. Dzięki tym inwestycjom, miejska kategoriaznalazła się we wrześniu na mocnym plusie (+33 szt. / +367%).Zarejestrowano 42 takie autobusy. Nie jest to jakiś imponujący poziom, alezdecydowanie wyższy od zeszłorocznego, kiedy wjechało na drogi w analogicznymmiesiącu tylko 9 sztuk autobusów miejskich. W dwóch wcześniejszych latach (2015 i 2014) poziom nowych rejestracji we wrześniu w tym segmencie był zbliżonylub nawet wyższy niż obecnie (40 i 57 szt.). Identyczny wynik, jak przed rokiemmamy w kategorii autobusów turystycznych, czyli 5 rejestracji. To jak naposezonowy rezultat całkiem wysoki poziom. W pozostałych segmentachodnotowaliśmy „minusy” – i to zarównowśród autobusów MINI (-6 szt. / -7,2%), jak i wśród pojazdów międzymiastowych,czyli w najsłabszym segmencie na autobusowym rynku. Liczba rejestracji wyniosław nim 3 szt. (-2 szt. / 40%) w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.,kiedy sprzedano pięć egzemplarzy.

Skumulowany wynik

W ciągu trzech kwartałów br. w Polsce zarejestrowanychzostało łącznie 1687 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 253 szt. więcejniż przed rokiem (+17,6%). Najważniejszym motorem napędowym rynku jestkategoria MINI, w której zostało zarejestrowanych 802 szt. (+189 szt. / +30,8%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż sąautobusy turystyczne z wynikiem aż 363 rejestracji (+36 szt. / +11,0%). Swoją strategicznąpozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi 474 egzemplarze i w końcu wypracowano tutaj”plus” w porównaniu z zeszłym rokiem – (+24 szt. / +5,3%). Teraz powinno byćjuż tylko lepiej. Jak na razie najsłabsze ogniwo naszego rynku, to pojazdymiędzymiastowe z rezultatem 48 rejestracji od początku roku (+7 szt. / +17,1 Mimo, że wzrost procentowy wskali roku w tej grupie jest znaczący ale wolumen po ubiegłorocznym spadku (nakoniec 2016 roku o -30%) jest niski.

Miejski ranking

W 2016 roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segment miejski(722) o 136 pojazdów. Z kolei w 2015 r. poziom obu kategorii był wyrównany (697szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). W bieżącym roku spodziewamy się, że tenwyścig wygrają mimo wszystko autobusy miejskie, choć na razie wcale się na tonie zanosi. Mimo wszystko liczymy, że IV kwartał przyniesie realizację licznych kontraktów zunijnym dofinansowaniem.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskichpojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej – zarejestrowano tylko cztery takieautobusy (-28 szt. / -87,6%). W marcu nastąpił jednak przełom i odnotowaliśmy104 miejskie rejestracje (+38 szt. / +57,6%). Dobre wyniki odnotowaliśmy takżew kwietniu (+11 szt. / +275%) i maju (+13 szt. / +92,8%). Plus utrzymał się wczerwcu (+24 szt. / +80%), jednak lipiec – mimo wysokiego poziomu 118 szt. -przyniósł spadek w porównaniu z zeszłym rokiem -58 szt. / -32,9%. Sierpień iwrzesień przyniosły solidny „plus”, który wyniósł odpowiednio: +52 szt. / +140,5% oraz +42 szt. / +320%) wporównaniu do sytuacji sprzed roku.

Dzięki letniemu przyspieszeniu segment zabrał się doodrabiania zimowych strat i aktualnie skumulowany wynik przekroczyłzeszłoroczny poziom. Liczba zarejestrowanychw tym roku nowych autobusów miejskich to 474 egzemplarze. To oznaczanadwyżkę o 24 sztuki (+5,3%) od rezultatu osiągniętego w analogicznymczasie w 2016 r.

W tym roku wśród dostarczonych nabywcom pojazdów dominująSolarisy w barwach MPK Kraków (97) oraz autobusy zakupione przez PKM Sosnowiec(64), w tym marki Solaris (24), Mercedes-Benz (19) i Volvo (21). Trzecie miejsce ma PKS Grodzisk Maz. z kontraktem na54 pojazdy (w tym na 49 szt. Solarisów), a czwarte Częstochowa, która w marcuodebrała 40 autobusów Solaris Urbino 12.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów wciągu 9 miesięcy br. oznacza dotychczasowy układ listy rankingowej, czylipierwszy jest Solaris, a potem po dłuższej przerwie peleton z markamiMercedes-Benz i MAN na czele. Producent z Bolechowa ma na swoim koncie 344rejestracje i 72,6% udział w rynku. Na drugim miejscu uplasował sięMercedes-Benz, który odnotował sprzedaż 42 autobusów (Gdynia, Sosnowiec iBydgoszcz), a trzeci jest MAN (35).

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich wartopodkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczyto jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusówturystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla inic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie.Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom iantysmogowym strategiom miast – takie ekologiczne rozwiązania stają się corazpopularniejsze. W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. zarejestrowanych wszystkichautobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miały napęd alternatywny, w tym było:

– 19 pojazdów marek Solbus i SOR z napędem na sprężony gazziemny (CNG),

– 6 pojazdów marek Solaris, Ursus i Yutong z napędemelektrycznym,

– 17 pojazdów marki Solaris z napędem hybrydowym

W okresie styczeń-wrzesień 2017 roku takich eko-autobusówzarejestrowano już 72 szt., z czego 14 wostatnim miesiącu. Od początku br. na drogi wyjechały:

– 23 hybrydy Volvo dla Sosnowca;

– 7 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG), z czegoSolaris dostarczył 4 szt. a SOR – 2 szt. i 1 Autosan

– 42 pojazdy marekSolaris, Ursus i SOR z napędem elektrycznym, z czego Solaris dostarczył 30 szt.a Ursus 10 szt.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusówbył niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już wlutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. W marcu miał miejsceprawdziwy wiosenny wysyp minibusów (116). Z kolei w kwietniu i maju sytuacjasię ustabilizowała i wówczas w Polsce sprzedano 85 i 91 pojazdów. W czerwcukategoria ta znowu przyspieszyła i w Polsce sprzedano 119 autobusów MINI. Wlipcu i sierpniu ponownie mieliśmy okres uspokojenia i lekkiego wzrostu: wpierwszym miesiącu wakacji wydano 78 minibusów, a w drugim – 85 szt. Natomiast wrzesień to pierwszy spadek w tejkategorii – o 6 szt. / – 7,2%. Licząc od początku roku daje razem to rekordowypoziom 802 rejestracji – czyli aż o 189 szt. (+30,8%) więcej niż o tej samejporze w zeszłym roku, kiedy także notowaliśmy tutaj najwyższe wówczasrezultaty. Podobnie jak przed rokiem,sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupypojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samymwyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest markaMercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała 588 pojazdów w tej kategorii iosiągnęła udział na poziomie 73,3%. Najlepszy z konkurentów – Ford – możepochwalić się wynikiem 148 zarejestrowanych minibusów (18,5% udział wsegmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowinie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat firm zabudowującychpojazdy klasy MINI – czyli polskiej specjalności – to na pierwszym miejscuznajduje się firma Mercus (197 zabudów), a następnie CMS-Auto (59), Auto Cuby(47), Bus Prestige (44). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmynadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (173), Pruszkowie (81), Warszawie (30) iGrodzisku Maz. (26).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny jeszcze na dobre niewystartował, tak w lutym, marcu i kwietniu mogliśmy obserwować zakupowąofensywę i to na większą skalę w historii tego segmentu. I kiedy wydawało się,że w maju poziom 38 zarejestrowanych autobusów (-3 szt. / -8,6%) zamknietegoroczny sezon, w czerwcu mieliśmy jeszcze jeden turystyczny wysyp. W ostatni miesiącu IIkwartału sprzedano 46 autokarów, czyli o 4 szt. mniej niż przed rokiem (-8%). Zkolei w lipcu i sierpniu mieliśmy jest zdecydowanie niższy poziom dostaw, aleza to na plusie. Rynek powoli schodzi na niższe obroty – w lipcu polscyprzewoźnicy zakupili 17 autokarów (+ 7 szt. / +70%), w sierpniu – 10 szt. (+1szt. / +1%), a we wrześniu – 5 szt., czyli tyle samo ile przed rokiem.

Razem daje to skumulowany rezultat 363 autobusówturystycznych (+36 szt. / +11,0%). Przypomnijmy, że w całym 2016 r. w Polscezarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów – czyli o 16 szt. mniej niżteraz. Wówczas było to poziom o 98 szt.wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Te dane pokazują, że jesteśmy teraz świadkaminajlepszych wyników w historii turystycznej kategorii. Przekroczenie w sierpniuwyniku z ubiegłego roku jest ogromnym sukcesem autokarowego segmentu.

Geneza tych wyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystykiprzyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszegokraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilkalat temu decydował o kondycji całego rynku odgrywa coraz mniejsza rolę.

W turystycznym rankingu marek liderem jest tradycyjnieMercedes-Benz, który pokonał konkurentów masową sprzedażą swojego bestsellera, czyli modelu Tourismo.Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 139 szt., co zapewniło niemieckiemuproducentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie 38,3%. Kolejne miejscema Setra (68), czyli druga – po Mercedes-Benz – marka koncernu Daimler Buses.Ich łączny udział w tym rynku to 57%. Trzecie miejsce ma holenderski VDL z 50.rejestracjami.

Międzymiastowe na plusie

W ciągu trzech kwartałów 2017 r. kategoria autobusówmiędzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się „na plusie”.Łącznie w tym roku sprzedano 48 pojazdów międzymiastowych (+7 szt. / +17,1%).To oczywiście znikoma liczba w skali całego rynku ale cieszy wzrost zwłaszcza wpo trzech poprzednich latach spadków (2014 – 2016). Brakuje jeszcze 8 szt. abyzostał wyrównany cały rezultat z ub.r.

Międzymiastowa kategoria bardzo powoli podnosi się zzapaści, w jakiej znalazła się w 2009 r. – po ustaniu masowych zakupów zestrony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, żezbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowymspowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedażyprzynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie tomargines rynku.

Liderem w tym segmencie jest Mercedes-benz (z autobusamiturystycznymi rejestrowanymi jako międzymiastowe) a drugie miejsce ma Iveco (głównie dzięki dostawie dla PKS GorzówWlkp.).

Lista rankingowa marek

W okresie styczeń-wrzesień 2017 r. zdecydowanym lideremautobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC pozostaje marka Mercedes-Benz(782 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom wkategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 588 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe autobusy zostały przypisanedo segmentu miejskiego (42), turystycznego(139) i międzymiastowego (13).Skumulowany wynik Mercedesa od początku roku wynosi 782 szt., czyli jest o 87szt. wyższy (+12,5%) niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie46,4% (-2,1 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu trzech kwartałówbr. sprzedał w Polsce 347 autobusów. W tym trzy międzymiastowe a pozostałemiejskie. To o 34 szt. więcej niż przedrokiem (+10,9%), co przełożyło się na 20,6% udziału w rynku (-1,3 pkt proc.)

O sile segmentu minibusów w Polsce świadczy trzecia, wysokapozycja marki Ford (148), która dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacjiTransita stała się ważnym graczem w kategorii MINI (148 szt.). Liczbarejestracji Forda od początku roku jest wyższa o 71 szt. w porównaniu z zeszłymrokiem (+92,2%), co zapewniło firmie udział 8,8% (+3,4 pkt proc.).

Na koniec warto zauważyć, że w tym roku mamy wyraźny spadekliczby kompletnych autobusów, które zostały sprzedane w Polsce i jednocześniewyprodukowane zostały w fabrykach zlokalizowanych w naszym kraju. To m.in.efekt dobrych wyników segmenty turystycznego, gdzie sprzedawane są pojazdynajczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusówwytworzonych i zarejestrowanych w naszym kraju wyniósł w ciągu trzech kwartałówbr. tylko 440 szt. (26,1%). Jeżeli jednak do tego rezultatu doliczyć 322zabudów z klasy MINI, które zostały zarejestrowana w tym roku i jednocześniewykonano je w lokalnych zakładach zlokalizowanych na terenie całej Polski, to wówczas możemypowiedzieć, że połowa sprzedawanych w naszym kraju autobusów jest tutaj teżprodukowana. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych,oznacza to świetny wynik.

Komentarze