TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów - 10.2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 29.11.2019 11:00:39
Polski rynek nowych autobusów - 10.2019

W październiku 2019 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 225 nowych autobusów. To rezultat niższy niż przed rokiem (-56 szt. / -19,9%).

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).

W październiku 2019 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 225 nowych autobusów. To rezultat niższy niż przed rokiem (-56 szt. / -19,9%). Lipcowy, sierpniowy i wrześniowy regres to efekt słabszej kondycji segmentów autobusów MINI, turystycznych i miejskich. Tylko niszowy segment pojazdów międzymiastowych osiągnął wyższy poziom niż w ubiegłym roku. Ostatnie bardzo słabe trzy miesiące w rejestracjach nowych autobusów spowodowały, że skumulowany rezultat jest ponownie na "minusie" i to już na poziomie -163 szt. (-6,9%). Mimo to spodziewamy się, że autobusowy rynek osiągnie w tym roku ponownie wysoki poziom sprzedaży, podobnie jak przed rokiem, kiedy odnotowaliśmy rekordową liczbę 2706 rejestracji nowych autobusów. Zostały jeszcze dwa miesiące…

Autobusowy październik

Polski rynek nowych autobusów w miesięcznym kalejdoskopie wygląda w tym roku następująco: styczeń br. przyniósł rynkowi uspokojenie i stabilizację. Z kolei luty i marzec to już całkowita zmiana nastrojów i "minusy" prawie we wszystkich kategoriach funkcjonalnych. To także niepokój o segment autobusów turystycznych, który jakby nie mógł "odtajać" na wiosnę. Na szczęście maj i czerwiec przyniosły zdecydowaną poprawę sytuacji. Niestety, ta pozytywna dynamika zakończyła się na III kwartale. W lipcu, sierpniu, wrześniu i październiku rynek ponownie opanowała bessa.

W październiku br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 225 nowych autobusów, czyli o 56 szt. mniej niż rok wcześniej (-19,9%). Dla porównania - w czerwcu sprzedaż plasowała się na poziomie aż 397 szt. Natomiast październikowy wynik uplasował się dokładnie w miesięcznej średniej z 2018 r., która wyniosła … 225 pojazdów i była zdecydowanie wyższa od średniej z 2017 r. (191 autobusów).

W 10. miesiącu br. słabo wypadły niemal wszystkie segmenty funkcjonalne. Największy ilościowy spadek odnotowaliśmy w kategorii MINI, gdzie liczba sprzedanych autobusów była o 35 szt. niższa niż przed rokiem (-29,7%). "Minus" mamy też w segmencie miejskim, który ponownie odnotował ujemny wynik (-16 szt. / -18,1%). Słabo wypadła też kategoria turystyczna, gdzie mamy 9 rejestracji wobec 16 przed rokiem (-7 szt. /-43,7%). Jedyny "plus" zagościł w najsłabszym segmencie - wśród autobusów międzymiastowych, gdzie zarejestrowano 4 szt., a przed rokiem był to poziom 3 szt. (+1 szt. / +33,3%).

Od początku roku

Od stycznia do października 2019 r. na polskim rynku nowych autobusów przybyło łącznie 2 203 szt. nowych autobusów (-163 szt. / -6,9%). Prawie wszystkie (poza 7 szt.) miały DMC powyżej 3,5 tony. W grupie od 8 ton wzwyż w Polsce przybyły w br. 1303 pojazdy, czyli o 156 szt. mniej niż w analogicznym okresie w ub.r. (-10,7%) Przypomnijmy, że w całym 2018 roku w Polsce sprzedano 1602 pojazdy o DMC od 8 ton, czyli o 367 szt. więcej (+29,7%) niż w 2017 roku. Oznaczało to wyraźne zwiększenie liczby rejestracji autobusów o wyższej masie całkowitej i wyniknęło bezpośrednio z hossy w segmencie miejskim.

W ogólnej klasyfikacji, w podziale na poszczególne segmenty, skumulowane wyniki po 10. miesiącach 2019 r. wyglądają następująco:

  • autobusy MINI - 900 szt. (-46 szt. / -4,9%);

  • autobusy miejskie - 951 szt. (-42szt. / -4,2%);

  • autobusy międzymiastowe - 36 szt. (-15szt. / -29,4%);

  • autobusy turystyczne - 311szt. (-46 szt. / -12,9%);

  • autobusy szkolne - 0 szt.

Miejska ofensywa

Jeszcze dwa lata temu motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce była kategoria MINI (1057), która wówczas wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (766 szt.). Z kolei w 2018 roku zwycięzcą w tej rywalizacji zostały autobusy miejskie z wynikiem 1145 szt., które zepchnęły segment MINI na drugie miejsce z rezultatem 1104 szt. Naszym zdaniem taki układ sił zakończy także bieżący rok. Na to m.in. wskazuje aktualny wynik, gdzie to pojazdy miejskie są górą (951 szt. do 900szt.), aczkolwiek różnica jest niewielka.

Od początku roku miejska kategoria notuje stabilny wzrost - w styczniu zarejestrowano 92 autobusy, czyli o 16 szt. więcej niż rok temu (+21%). Gorzej już było w lutym, kiedy sprzedaż autobusów miejskich spadła do poziomu 72 szt. Natomiast marzec, kwiecień i maj to już gwałtowny wzrost rejestracji - odpowiednio do poziomu 86, 93 i 172 szt. Niestety, w czerwcu, lipcu, sierpniu, wrześniu i październiku odnotowaliśmy serię spadków i słabsze wyniki na poziomie odpowiednio 82, 50, 89, 65 i 129 szt. W efekcie skumulowany rezultat dla tej kategorii wynosi 951 szt., co oznacza, że jest niższy od ubiegłorocznego poziomu o 42 szt. (-4,2%).

W tym roku najwięcej nowych autobusów miejskich zarejestrowały następujące przedsiębiorstwa:

  • MZA Warszawa - 99 szt.

  • MPK-Łódź - 70 szt.

  • ZG PKS Rzeszów - 54 szt.

W miejskim rankingu marek tegorocznym liderem po 10. miesiącach jest Solaris, który zarejestrował 399 autobusów (42% udział w segmencie), drugie miejsce należy do MAN, który zajmuje 26,3%, a trzecie do marki Mercedes-Benz.

Zielone autobusy

Przy okazji analiz danych CEP przygotowanych przez PZPM i JMK, o kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to, jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W ciągu 10. miesięcy 2019 r. na łączną sumę 951 nowych miejskich autobusów 244 pojazdy miało eko-napęd (27% udział). W podziale na rodzaj napędu, aktualny poziom rejestracji wygląda następująco:

  • 38 elektrobusów

  • 43 pojazdy z napędem hybrydowym,

  • 163 autobusów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok kategoria autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. W okresie styczeń-październik liczba rejestracji minibusów była nieznacznie niższa niż rok wcześniej - w efekcie mocnego spadku we wrześniu - wyniosła 900 szt. (-46 szt. / -4,9%).

Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku zdecydowanym liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która po 10. miesiącach br. osiągnęła rezultat 719 minibusów, osiągając prawie 80% udziału. Dla porównania - najlepszy z konkurentów – marka Iveco – może pochwalić się poziomem 101 szt. zarejestrowanych minibusów (ponad 11% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Na te wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące najczęściej pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (331), następnie Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, Bus Factory, Polster, MMI, Carpol i Eurobus oraz inni. Najwięcej minibusów zarejestrowano w powiecie pruszkowski (156), a następnie na Pomorzu - głównie w powiecie wejherowskim (144) i powiecie grodziskim (114).

Turystyczna moc

Patrząc na skumulowany wynik po 10. miesiącach 2019 r. widać wyraźnie, że segment turystyczny ponownie utracił swoją pozytywną dynamikę. Po nerwowym początku roku i bardzo pracowitym początku sezonu wakacyjnego, teraz mamy powrót do słabszej kondycji i zimowej "zadyszki". Przypomnijmy - w I kwartale poziom dostaw nowych autokarów wyniósł zaledwie 39 egzemplarzy. Natomiast w II kwartale - aż 227 szt. To pokazuje, że wraz z wiosną na turystyczny rynek wróciła dobra passa. Z kolei trzeci kwartał to czas mocnego uspokojenia i słaba dynamika sprzedaży. Podobnie wygląda początek IV kwartału. Wydaje się, że autokarowy segment przestał już gonić ubiegłoroczny wynik i najprawdopodobniej będziemy mieli tutaj na koniec roku spadek.

Przypomnijmy, że w 2018 roku w tej kategorii zarejestrowano 368 fabrycznie nowych autokarów. Na razie - od stycznia do października przybyło ich 311 szt. (-46 szt. / -12,9%), czyli strata jest spora i stale się powiększa.

W autokarowym rankingu producentów liderem po 10. miesiącach jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 125 szt. autokarów, drugie miejsce należy do VDL, a trzecie objęła Setra przed marką MAN.

Międzymiastowe spowolnienie

W 2018 r. w naszym kraju sprzedano 70 szt. autobusów międzymiastowych, czyli o 14 pojazdów mniej niż w 2017 r. (-16,7%). W okresie styczeń-październik 2019 roku w tej kategorii zanotowaliśmy 36 rejestracji, czyli aż o 15 egzemplarzy mniej niż w analogicznym czasie przed rokiem (-29,4%).

Skala zakupów w tej kategorii najlepiej oddaje, w jakiej sytuacji znajdują się regionalne przewozy w Polsce. Międzymiastowy segment zasilają głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Jak na razie wdrożony w sierpniu br. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych nie spowodowało żadnej zmiany "in plus" na rynku nowych pojazdów. Brak wymagań co do wieku pojazdów, czy normy emisji spalin oraz krótki czas kontraktowania przewozów powoduje, że głównym beneficjentem tego rządowego programu będą firmy zajmujące się sprzedażą używanych autobusów, które doraźnie uzupełnią tabor operatorów wybranych przez powiaty czy gminy. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym spowoduje (w 2020 r.), że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Bez systemowych rozwiązań nie ma tutaj szans na zwiększoną sprzedaż.

Międzymiastowym liderem jest marka Iveco (17) z ponad 47% udziałem tej części rynku, która rejestruje tutaj typowo międzymiastowe modele, kupowane przez takie firmy jak PKS Złocieniec, czy PKS Gorzów Wlkp., które są wykorzystywane w komunikacji regionalnej. Na drugim miejscu jest Mercedes-Benz, który sprzedaje w tym segmencie typowo turystyczne pojazdy, wykorzystywane w komunikacji między polskimi miastami.

Lista rankingowa marek

Po 10. miesiącach 2019 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (964), która po ostatnim miesiącu ponownie odnotowała spadek sprzedaży przy minimalnym wzroście udziału (-41 szt. / -4,1% r/r; udział +1,3 pkt proc.). Zdecydowanie najlepsza sytuacja dla niemieckiego producenta panuje w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano aż 719 pojazdów z trójramienną gwiazdą i to ten segment pozwolił marce uzyskać 43,8% udział w całym rynku.

Na drugim miejscu jest Solaris, który od początku 2019 roku rejestruje wyłącznie autobusy miejskie i to wyłącznie powyżej 8 t DMC. Producent z Bolechowa ma na swoim koncie 399 takich pojazdów, czyli o 33 szt. więcej niż przed rokiem (+9,1%). Zapewniło to marce 18,1% udział (+2,6 pkt proc.) Dodajmy, że Solaris w klasyfikacji powyżej 8 ton DMC zajmuje pierwsza lokatę z udziałem na poziomie 30,6% - przed marką MAN (287 szt. z 22,1% udziałem) oraz Mercedes-Benz (245 szt. i 18,9% udziałem).

Trzecią pozycję w ogólnym rankingu zajmuje MAN, który zawdzięcza ją przede wszystkim realizacji kontraktów na autobusy miejskie dla Warszawy, Gdyni, Nowego Sącza i Częstochowy. Dokładając do tego dobrą sprzedaż minibusów (16) MAN zamknął okres styczeń-październik br. z wynikiem 303 rejestracji (+71szt. / +31,2%) i udziałem 13,7% (+4 pkt proc.).

Czwarte miejsce na autobusowym rynku ma Iveco, które realizując m.in. kontrakt dla ZG PKS Rzeszów cały czas wysoko plasuje się w sprzedażowych rankingach. W mocno obstawionym segmencie miejskim Iveco ma piąte miejsce (za Solarisem, MAN, Mercedesem i Autosanem), co jest bardzo dobrym rezultatem w historii obecności tej marki na polskim rynku. Iveco jest też drugie w kategorii MINI (101). Łącznie marka ma na swoim koncie 161 rejestracji i zbliża się do 8% udziału w całym rynku, które wypracowała w najbardziej dynamicznym stylu wśród wszystkich marek na podium (+43 szt. / +36,4% r/r / udział +2,3 pkt proc.).

Polska produkcja

Na koniec warto zauważyć, jak to wynika z naszej (PZPM i JMK) analizy danych o pierwszych rejestracjach, że w III kwartałach br. udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach zwiększył się i wolumen jest na dobrym poziomie - głównie dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich, których najwięcej jest produkowanych w naszym kraju. Aktualny poziom to 763 szt., co daje udział 34,6% - wobec 29% przed rokiem. Ten dobry dla polskiego przemysłu prognostyk, który przede wszystkim zawdzięczamy rejestracjom autobusów miejskich - produkowanych głównie w naszym kraju. Dla porównania - w całym 2018 r. liczba wytworzonych w kraju i tu zarejestrowanych autobusów wyniosła 872 szt., co przełożyło się na 32,2% udział we wszystkich rejestracjach. W 2017 r. były to 602 egzemplarze i 26,2%. Liczymy, że do końca roku - wraz z kolejną falą miejskich rejestracji - ten wskaźnik pójdzie w górę.

Pamiętajmy też, że w kategorii MINI prężnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak: Mercus, Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, Bus Factory, Polster, MMI, Carpol i Eurobus, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar czy Acbus i in.. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ok. 67%. To oznacza, że na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów blisko 7 jest też produkowanych lub zabudowywanych w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że w 2019 roku go powtórzymy.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na a.kierecki@jmk.org.pl - wyślemy Ci szczegółową wycenę. Zapraszamy!


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.