TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów w Polsce - 01.2018
- Opublikowano: 01.03.2018 12:00:19
Polski rynek nowych autobusów w Polsce - 01.2018

W styczniu odnotowaliśmy w Polsce wysoką sprzedaż nowych autobusów - na poziomie aż 188 szt. Zapowiada się dobry rok.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK - analizy rynku transportowego przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).

W styczniu 2018r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 188 nowych autobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 83 szt. wyższy niż rok wcześniej (+79%), kiedy sprzedano 105 pojazdów. Wzrost ten związany jest przede wszystkim z częściowym przesunięciem realizacji warszawskiego kontraktu na 80 nowych autobusów na styczeń. Podobna sytuacja miała miejsce z zamówieniem ZTM Kielce. Do tego doszły duże zamówienia na autobusy miejskie ze strony prywatnych przewoźników pod kątem obsługi pakietów linii w Chrzanowie i Kobierzycach. Wcześniej niż zwykle wystartowały odbiory autokarów, co przełożyło się na wzrost w segmencie turystycznym.

W efekcie polski rynek autobusów osiągnął wysoki poziom w pierwszym miesiącu roku, co pokazuje porównanie z poprzednimi latami. W styczniu 2017 r. zarejestrowano 105 pojazdów, w 2016 r. - 165 szt., w 2015 r. - 147 szt., a w 2014 r zaledwie 54 szt.

Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotować w Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowego rynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowych pojazdów, czyli o 310 (+15,6%).

Spodziewamy się, że w 2018 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku ma szanse zamknąć się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza blisko 30% tempo wzrostu , czyli ok. 600 więcej nowych rejestracji niż w zeszłym, rekordowym roku. To oznacza jednocześnie zbliżenie się do niewyobrażalnej do tej pory bariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą tak optymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim i turystycznym, natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych, które w przypadku wejścia z dniem 1 stycznia 2019 r. przygotowywanej ustawy o transporcie zbiorowym mogą znacząco podnieść wolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Równolegle zakładamy, że dostawy minibusów zamkną się na zeszłorocznym poziomie.

Autobusowy styczeń

W pierwszym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 188 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 83 szt. (+79%) wyższy niż przed rokiem. Styczniowy wzrost to przede wszystkim efekt świetnych wyników w segmencie autobusów miejskich (+55 szt. / +261,9%) i turystycznych (+12 szt. / +109,1%) w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Także kategoria MINI cały czas zwiększa swoje obroty i w styczniu br. zanotowaliśmy w niej po raz kolejny wzrost sprzedaży (+13 szt. / +19,1%). W najsłabszym segmencie na autobusowym rynku - wśród pojazdów międzymiastowych nie było rejestracji wobec 5 szt. przed rokiem. Wśród zarejestrowanych 8 pojazdów nie miało podanego podrodzaju i pozostaje poza segmentacyjna analizą.

Miejski ranking

W ubiegłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski o 286 szt. Spodziewamy się, że w 2018 roku ten wyścig wygrają autobusy miejskie. Jak na razie ta prognoza się sprawdza i w styczniu w tym segmencie panuje wyraźne ożywienie. W pierwszym miesiącu przewoźnicy zakupili aż 76 takich pojazdów (+55 szt. / +261,9%). Wśród dostarczonych w styczniu pojazdów dominowały konstrukcje w barwach Warszawy, która w zeszłym roku zamówiła łącznie 80 autobusów. Drugie miejsce mają rejestracje w Trzebini (15), gdzie lokalny przewoźnik przygotowuje się do obsługi linii w Chrzanowie. Stawkę najważniejszych odbiorców miejskich zamyka ZTM Kielce (7), który tym samym zamknął unijny kontrakt na zakup pojazdów hybrydowych.

Taki zestaw największych kontraktów zapowiada klasyczny układ rankingowej marek w tej kategorii. Liderem jest Solaris (33) z udziałem 31%, a tuż za nim Mercedes-Benz (29) z udziałem 27%. Stawkę zamyka MAN (17 szt.) i tuż za nim dość nieoczekiwanie Autosan (15), który w tym roku ma ambicje na zdecydowanie większy udział w miejskim rynku niż w zeszłym roku.

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym

  • 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 156 szt. , co daje blisko 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% w 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 81 z napędem hybrydowym

  • 63 elektrobusy;

  • 2 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W styczniu 2018 r. mamy już przełom i w tym miesiącu na rynku pojawiło się aż 21 "zielonych" autobusów, w tym 10 hybryd i 11 pojazdów z napędem gazowym. Łącznie przekroczyły 11% udział w rynku.

Liczba autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie, dzięki unijnemu dofinansowaniu ale też dzięki ujętym w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zapisom o świadczeniu lub zlecanie świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG "Branża motoryzacyjna", edycja Q1/2018). Napęd elektryczny zaczyna zyskiwać coraz większą popularność w Polsce. Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018 r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. O tym m.in. świadczą styczniowe wyniki, kiedy liczba rejestracji minibusów był wyższa niż w zeszłym toku osiągając poziom 81 szt. To o 18 szt. więcej niż rok temu (+19,1%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Przypomnijmy, że segment MINI zamknął rok 2017 wynikiem 1057 szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynik w tej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która w styczniu zarejestrowała 56 pojazdów, osiągając udział na poziomie 69,1%. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 23 zarejestrowanych minibusów (28,4% udziałem w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Oczywiście na ten wynik zapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (22), następnie Auto-Cuby i Bus Factory po 6 szt. Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (17), Warszawie (9) i Pruszkowie (8).

Turystyczna moc

O ile w zeszłym roku segment turystyczny zaspał, tak w tym roku od samego początku mamy tutaj wysyp autokarowych rejestracji. W ostatnim miesiącu zarejestrowano 23 fabrycznie nowe autobusy (+12 szt. / +109,1%). To jeden z lepszych wyników w ciągu ostatnich 5 lat. Więcej było jedynie w styczniu 2016 roku (32 szt.). Odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie jeszcze ostatnim słowem tej kategorii.

Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultat wyniósł 384 autobusów (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 autokarów i wówczas było to poziom o 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli co roku mamy kolejne turystyczne rekordy i najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrych wyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.

W turystycznym rankingu marek liderem podobnie jak w całym ubiegłym roku jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 6 autokarów i wyprzedza teraz VDL i Scanię o 1 szt.. Na trzecim miejscu jest Setra (4).

Międzymiastowe na minusie

W styczniu kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2017 roku, znalazła się "na minusie". W pierwszym miesiącu roku nie odnotowano żadnej rejestracji w tej grupie.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

W styczniu zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (83), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 56 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe pojazdy pochodziły z segmentu miejskiego (18) i turystycznego (6). Styczniowy poziom jest o 16 szt. wyższy niż przed rokiem (+23,9%), co zapewniło marce udział na poziomie 44,2% (-19,7 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który oferuje pojazdy wyłącznie od 8 t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w styczniu aż 31 miejskich autobusów (+675%), czyli o 27 szt. więcej niż przed rokiem, co także odbiło się na wzroście udziałów w rynku (+12,7 pkt. proc.) do poziomu 16,5%.

Trzecia kolejna marka z segmentu MINI, Ford (23), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba styczniowych rejestracji Forda jest wyższa niż przed rokiem (+14 szt. / +155,6%), co zapewniło firmie 12,2% udział w rynku (+3,7 pkt proc.).

Czwarte miejsce to Autosan, który już dawno nie plasował się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Firma z Sanoka ma na swoim koncie 15 rejestracji miejskich modeli z serii Sancity. To świetny start polskiej marki w porównaniu do zeszłorocznego poziomu (+14 szt. / +1400%), co zapewniło firmie 8% udział w rynku (+7 pkt. proc).

Na koniec warto zauważyć, że w styczniu 2018 r. wzrósł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmencie miejskim, gdzie firmy produkujący swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł do 53 szt. i 28% udział. Dla porównania w styczniu 2017 r. było to zaledwie 6 szt. i 5,7% udział.

Mamy nadzieję, że w 2018 roku – dzięki startowi kolejnej transzy unijnych zamówień na autobusy miejskie – ten wskaźnik ulegnie dalszej, znaczącej poprawie. Przypomnijmy, że w 2017 r. zarejestrowano tylko 602 autobusy pochodzące z polskich fabryk (26,2%). Jeżeli jednak do tego rezultatu doliczyć 614 zabudów z klasy MINI, które postały w zakładach takich firm jak: Mercus, CMS-Auto, Bus-Prestige, Auto-CUBY, BUS Factory, Bus-Center, Acbus, Polster czy Automet, to wówczas możemy powiedzieć, że ponad połowa sprzedawanych w Polsce autobusów jest też produkowana w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych, oznacza to świetny wynik.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.