TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek nowych autobusów w Polsce - 04.2018
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 31.05.2018 14:19:33
Polski rynek nowych autobusów w Polsce - 04.2018

Na rynku nowych autobusów kwiecień br. wypadł w rejestracjach wyjątkowo dobrze. Wzrost w porównaniu do zeszłorocznych wyników nastąpił we wszystkich segmentach - poza autokarami.

W kwietniu 2018 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 258 nowych autobusów . To wynik o 36 szt. wyższy niż rok wcześniej (+16,2%), kiedy sprzedano 222 pojazdy.

Dzięki kwietniowym wynikom, skumulowany rezultat autobusowych rejestracji osiągnął rekordowy, niespotykany dotąd poziom. Razem - w ciągu 4 miesięcy br. - w Polsce sprzedano 886 autobusów (+114 szt. / +14,8%), co jest najlepszym wynikiem na rynku autobusów o tej porze roku, od kiedy go monitorujemy. To wynik porównywalny tylko z doskonałym i także rekordowym poziomem z zeszłego roku, kiedy w analogicznym okresie poziom rejestracji wyniósł 772 szt.

Autobusowy wzrost związany jest przede wszystkim z realizacją dużych miejskich zamówień w tym roku. Do tego doszło styczniowe przesunięcie rejestracji warszawskiego i kieleckiego kontraktu. W 2018 r. wcześniej niż zwykle wystartowały także odbiory autokarów, co obrazuje rosnąca dynamika w segmencie turystycznym.

Autobusowy kwiecień

W czwartym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 258 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 36 szt. (+16,2%) wyższy niż przed rokiem. Kwietniowy wzrost, to przede wszystkim efekt dobrych wyników w trzech segmentach:

  • autobusów miejskich, gdzie zarejestrowano w kwietniu 41 pojazdów (+26 szt. / +173,3%), z czego najwięcej w Katowicach i Szczecinie,

  • MINI, gdzie sprzedaż zwiększyła się do 106 szt. (+21 szt. / +24,7%) w porównaniu z sytuacją sprzed roku;

  • autobusów międzymiastowych, gdzie mamy rzadko tutaj spotykane przyspieszenie. W kwietniu zarejestrowano 9 takich pojazdów, podczas gdy rok wcześniej 5 szt. (+4 szt. / +80%).

Z kolei bardzo dobrze zapowiadająca się w poprzednich miesiącach kategoria autobusów turystycznych, zamknęła kwiecień wynikiem 102 autokarów, czyli o 15 szt. mniej (-12,8%) niż rok temu.

Od początku roku

W efekcie dobrych wyników z kwietnia - i mimo spadku rejestracji w marcu - polski rynek autobusów osiągnął w pierwszych czterech miesiącach roku bardzo wysoki poziom, co ilustruje porównanie z poprzednimi latami. W analogicznym okresie 2017 r. zarejestrowano 772 pojazdy, w 2016 r. - 664 szt., w 2015 r. - 549 szt., a w 2014 r zaledwie 472 szt.

Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotować w Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowego rynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowych pojazdów, czyli więcej o 310 (+15,6%) niż rok wcześniej. Spodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza tempo wzrostu na poziomie ok. +30%, czyli ok. 700 więcej nowych rejestracji niż w ubiegłym, rekordowym roku. To oznacza jednocześnie zbliżenie się do niewyobrażalnej do tej pory bariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Marcowe wyniki oczywiście rzucają się cieniem na te prognozy, jednak trzeba podkreślić, że aktualnie - po 4 miesiącach 2018 roku - jesteśmy na rekordowym poziomie sprzedaży, a spływające zamówienia w segmencie miejskim dają powody do optymizmu. Sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych, które w przypadku wejścia z dniem 1 stycznia 2019 r. przygotowywanej zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym mogą znacząco podnieść wolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Jak na razie projekt tej ustawy jest konsultowany. Zakładamy także, że dostawy autobusów turystycznych i minibusów zamkną się na zeszłorocznym poziomie.

Miejska ofensywa

W zeszłym roku motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (711) szt. Spodziewamy się, że w 2018 roku ten wyścig wygrają z kolei autobusy miejskie. Jak na razie ta prognoza się sprawdza i w styczniu, lutym oraz kwietniu w tym segmencie panowało wyraźne ożywienie. Marzec wypadł słabo, ale nie spowodował ujemnego bilansu w skumulowanym wyniku.

Łącznie w ciągu 4 miesięcy 2018 r. polscy przewoźnicy zakupili 282 nowe autobusy miejskie, czyli o 138 szt. (+95,8%) więcej niż przed rokiem. Wśród dostarczonych w styczniu pojazdów dominowały konstrukcje w barwach Warszawy, w lutym w barwach Wrocławia, w marcu - Zielonej Góry, a w kwietniu - Katowic. Łącznie od początku roku najwięcej nowego taboru nabył Wrocław (60). Drugie miejsce ma Warszawa (32), co wynika z przesunięcia w czasie rejestracji pojazdów z zeszłorocznego kontraktu na łącznie 80 pojazdów. Trzeci jest Szczecin, a czwarta Zielona Góra, która teraz czeka na największą w naszym kraju dostawę 47 autobusów elektrycznych.

Zarówno zielonogórski, wrocławski, jak i warszawski kontrakt wygrała marka Mercedes-Benz i dlatego to ona - po czterech miesiącach br. - zajmuje pierwsze miejsce na rynku autobusów miejskich w Polsce (109) z udziałem 38,7%. Tuż za nią jest Solaris (107) z udziałem 37,9%. Grupę najważniejszych graczy zamykają Autosan (9,2%) i MAN (8,5%)

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze. W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

- 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

- 17 pojazdów z napędem hybrydowym

- 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

- 85 autobusów z napędem hybrydowym

- 63 elektrobusy;

-12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży jest jeszcze większy i spodziewamy się, że ten rok będzie naprawdę "zielony". W ciągu czterech miesięcy na rynku pojawiło się aż 47 autobusów, w tym aż 9 elektrobusów, 27 hybryd i 11 pojazdów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują te dane, liczba autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie, dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG "Branża motoryzacyjna", edycja Q1/2018). Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. Po 4 miesiącach br. liczba rejestracji minibusów był jednak nieznacznie niższa niż w zeszłym roku osiągając poziom 348 szt. To o 4 szt. mniej niż rok temu (-1,1%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Przypomnijmy, że segment MINI zamknął rok 2017 wynikiem 1057 szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynik w tej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która od początku roku zarejestrowała tutaj 254 pojazdy, osiągając 73% udział. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 70 zarejestrowanych minibusów (20,1% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Oczywiście na ten wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (101), następnie Auto-Cuby (31), BUS FACTORY (21), CMS Auto (11), AC Bus (11) i EUROBUS (11). Najwięcej minibusów zarejestrowano w Wejherowie (70) oraz Pruszkowie (33) i Warszawie (25).

Turystyczna moc

O ile w ubiegłym roku segment turystyczny zaspał, tak z początkiem br. mieliśmy szybszy wysyp autokarowych rejestracji, który przyhamował w marcu (-29,5%). Kwiecień również zakończył się ze spadkiem (-12,8%). Łącznie w tym roku zarejestrowano 217 fabrycznie nowych autokarów (-30 szt. / -12,1%). Mimo marcowej i kwietniowej korekty jest to drugi najwyższy rezultat w ciągu ostatnich 5 lat z szansą, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie jest jeszcze ostatnim słowem tej kategorii.

Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultat wyniósł 384 autobusy (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów i wówczas było to poziom o 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli rok w rok mamy kolejne turystyczne rekordy i najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrych wyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.

W turystycznym rankingu marek liderem jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 67 autokarów. Drugie miejsca ma niepodziewanie MAN (37), a trzecia jest Setra (30), która - podobnie jak Mercedes-Benz - należy do koncernu Daimler Buses. Razem obie marki mają 45% dział w autokarowym rynku w Polsce.

Międzymiastowe na minusie

W ciągu 4 miesięcy br. w naszym kraju sprzedano o 1 autobus międzymiastowy więcej niż rok wcześniej, czyli łącznie 28 pojazdów (-3,4%). To efekt dobrych wyników z marca i kwietnia, które pokazują, że ten segment ma potencjał. Aktualnie dominuje tutaj marka Iveco, która zarówno dostarcza nowe pojazdy PKS-om, jak i do Państwowej Straży Pożarnej - w ramach zeszłorocznego kontraktu na dostawę 10 autokarów do przewozu ratowników.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

Po 4 miesiącach 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (437), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 254 pojazdy z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe strategiczne dla Mercedesa kategorie to segment miejski (109) i turystyczny (67). Skumulowany poziom jest o 20 szt. wyższy niż przed rokiem (+4,8%), co zapewniło marce udział na poziomie 49,3% (-4,7 pkt proc.).

Drugie miejsce ma Solaris, który w tym roku rejestruje wyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w tym roku 107 pojazdów (+19 szt. / +21,6%), co zapewniło marce udział na poziomie 12,1% (+0,7 pkt proc.).

Trzecie miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyli Ford (70), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba tegorocznych rejestracji Forda jest podobna, jak przed rokiem (+1 szt. / +1,4%), co nie pozwoliło marce utrzymać dotychczasowych udziałów w rynku (-1 pkt proc.), które spadły do poziomu 7,9%.

Czwarte miejsce przypadło firmie MAN, który już dawno nie plasowała się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka ma na swoim koncie 63 rejestracje, w tym głównie nowego autokaru Lion`s Coach (37). Niezły wynik jak na początek. Tak dobry turystyczny start zapewniło firmie łączny udział w rynku na poziomie 7,1% (+2 pkt. proc).

Na koniec warto zauważyć, że na początku br. znacząco spadł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. W ciągu 4 miesięcy br. poziom wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych tutaj autobusów wyniósł 173 szt., co przekłada się na 19,5% udziału we wszystkich rejestracjach. To bardzo niski poziom. Dla porównania - w całym 2017 r. zarejestrowano 602 autobusy pochodzące z krajowych fabryk (26,2%), czyli wówczas co czwarty rejestrowany pojazd został wyprodukowany w Polsce. Teraz prawie co piąty. Wraz z prognozowanym wzrostem w segmencie miejskim, gdzie firmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację - ten wskaźnik powinien osiągnąć przynajmniej zeszłoroczny wynik.

Pamiętajmy też, że w tym roku polskie firmy zabudowujące minibusy wykonały 179 zabudów, które postały w zakładach takich firm jak: Mercus, CMS-Auto, Bus-Prestige, Auto-CUBY, BUS Factory, Bus-Center, Acbus, Polster czy Automet. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi 39%. W całym 2017 r. był to poziom 50%, czyli wówczas połowa sprzedawanych w Polsce autobusów była też produkowana w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, ze go w tym roku powtórzymy.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
Polska
nowe
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.