TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek pojazdów użytkowych 04.2019
PZPM InfoBus.pl - Opublikowano: 14.05.2019 13:00:48
Polski rynek pojazdów użytkowych 04.2019

W kwietniu br. liczba rejestracji nowych ciężarówek osiągnęła poziom 2 826 szt. a autobusów 272 szt.

Prezentuje dane PZPM o polskim rynku pojazdów użytkowych za kwiecień. Tempo wzrostu tej grupy powiększyło się w kwietniu br. do 4,3%.

Łącznie w kwietniu przybyło 3 098 szt. nowych pojazdów użytkowych. To już czwarty z rzędu, stabilny miesiąc z umiarkowanym wzrostem, po dwóch zniżkowych w końcu ub.r. W styczniu br. obserwowaliśmy wzrost 2,4% i 3,6% w lutym a w marcu 1,9%. Liczba nowych pojazdów użytkowych wyjeżdżających na polskie drogi w jednym miesiącu, po raz drugi w br. przekroczyła wysoki poziom 3 tys. (w ub.r. miało to miejsce trzy razy - w marcu, wrześniu i październiku). Przypomnijmy w doskonałym 2008 roku w analogicznym miesiącu przybyło 2,5 tys. szt. W kwietniu br. rezultat był niższy niż marcu (-76 szt.-2,4%), który tradycyjnie należy do najlepszych miesięcy w roku.

Autobusy a ciężarówki

Poszczególne kategorie wypadły odmiennie. Ogólnie liczba samochodów ciężarowych zwiększyła się o 4,1% za sprawą, tym razem ciągników samochodowych (+10,8%). W poprzednim miesiącu wyniki podbudowały podwozia, które tym razem spadły łącznie o 13,9%. Rynek autobusów po czterech miesiącach spadków urósł o 5,8%. Wydania ciężarówek osiągnęły 2 826 szt. a autobusów 272 szt.

Od początku roku przybyły 11 083 nowe pojazdy o DMC pow. 3,5t i jest to więcej o 3,1% niż w tym samym czasie ub.r. W grupie samochodów ciężarowych wzrost w skali roku wyniósł 4,2% do 10 279 szt. a wśród autobusów utrzymuje się spadek o 9% do poziomu 804 szt.

Pojazdy ciężarowe

W grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t. w kwietniu 2019r. zarejestrowano 2 826 szt. Odnotowaliśmy wzrost do osiągniętego poziomu rok wcześniej (+4,1%; +112 szt.) ale spadek do marca (-5,5%;163 szt.). W kluczowej grupie ciągników siodłowych poziom rejestracji był wysoki i wyniósł 2 196 szt. (+10,8% r/r), i przekroczył wynik ub.r. o 214 szt. Ciągników zarejestrowano mniej niż w marcu (-2,1% m/m). Rozwojowi rynku w grupie samochodów ciężarowych sprzyja ogólnie dobra koniunktura w gospodarce i nawet najlepiej oceniana jest przez przedstawicieli z sekcji transport i gospodarka magazynowa (wg badań GUS). Jednak transportowcy mogą spodziewać się w tym roku ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem czy z przyjętym przez PE Pakietem Mobilności. Na rozwój rynku samochodów ciężarowych mają też wpływ zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 i związane z tym przygotowania do ustalenia tzw. końcowej partii produkcji.

Rejestracje podwozi (kompletnych lub skompletowanych) obniżyły się i wyniosły w marcu br. 630 szt. (-13,9% r/r; -15,4% m/m) wobec 732 przed rokiem i 745 miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (175 szt.). Za nim był MERCEDES-BENZ z liczbą 97 wydanych po ich kompletacji. Na trzeciej pozycji SCANIA z wynikiem 93 szt. Na kolejnych miejscach VOLVO i IVECO odpowiednio po rejestracji 85 i 83 szt. DAF (53 szt.) zamknął pierwszą piątkę. W pierwszej piątce wzrost odnotowały - VOLVO(+37%), SCANIA (+19%) i MAN (+10%).

W grupie ciągników samochodowych w kwietniu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrowała SCANIA, która wydała 729 szt. (+88% r/r i +18% m/m). Na drugim miejscu był tym razem DAF z liczbą 544szt.

(+8% r/r i +11% m/m), a na trzecim VOLVO (305 szt.; +18% r/r i -4% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknął MERCEDEZ-BENZ (268 szt.; +27% r/r) ze znacznym spadkiem do poprzedniego miesiąca (-35%) Pierwszą piątkę zamknął MAN (260 szt.; -45% r/r; -6% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w kwietniu 2019r. 2 643 szt. Było to więcej o 153 szt. niż rok wcześniej i mniej o 99 szt. (-4%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: SCANIA (822 szt.; +77% r/r), DAF (593 szt.; +3%) i VOLVO (389 szt.; +22%).

W ogólnym rankingu marek w kwietniu 2019r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów najwięcej wydała SCANIA – 822 szt. i zajęła 29% tej części rynku. Dopiero za nią był DAF – 602 szt. (+1%). Jego udział wyniósł 21% i był nieznacznie niższy niż w ub.r. (-0,6 pkt. proc). Za nimi ulokował się MAN ze znacznym spadkiem o 31% po rejestracji 435 szt. Zajął 15% rynku, ponad 8 pkt .proc. mniej niż w kwietniu ub.r. Czwarte miejsce przypadło marce VOLVO , które wydało 390 szt. (+22% r/r; 14% udz.).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 92% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 78% rynku wobec 77% ich udziału rok wcześniej.

Od początku roku zarejestrowano 10 279 samochody ciężarowe pow. 3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 4,2% w skali roku. W całej grupie znalazło się 8 025 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 462 szt. (+6,1%). Wśród nich na czele jest DAF (2 057; +9%) za nim SCANIA (2 046; +32%) i VOLVO(1261;+21%), który wyprzedza teraz markę MAN (1186;-26%).Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (1 084; +31%). W tym samym czasie przybyły 2 254 kompletne lub skompletowane podwozia (-2%; -51 szt.). Wśród nich przoduje MAN (548) za nim MERCEDES-BENZ (372) i IVECO (321).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (2366; +3%) za nim są SCANIA (2333; +28%) i MAN (1734; -18%). Wyprzedzają markę VOLVO (1476 szt.) i MERCEDEZ-BENZ (1458 szt.). Tylko MAN w pierwszej piątce marek odnotował spadek (-18%) pozostałe są na plusie. Najwięcej zyskała SCANIA +28%.

Pierwsze dwie marki DAF i SCANIA zajmują po pierwszych czterech miesiącach br. blisko po ¼ rynku, Trzeci MAN ma 17%. Kolejni dwaj gracze mają nieco ponad 14%. Pierwsza piątka skupia po pierwszym kwartale br. 91% rynku wobec 88% przed rokiem.

Firmy rejestrujące na regon objęły niemal 92% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 79,3% rynku wobec ich udziału rok wcześniej 78,7%.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po kwietniu br. w ogólnym rankingu – pierwsza jest SCANIA (2 333 szt.; 24% udz.) po wzroście o 28% Na drugim miejscu zeszłoroczny leader DAF (2326 szt.; +4%; 24% udz.) a MAN (1536 szt.; -21% i 16% udz.) jest trzeci. Dalej bez zmiany VOLVO (1473 szt.; +16%;15%udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (1340 szt.; +27% i 14% udz.).

Pojazdy dostawcze

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w marcu 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5 910 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Wysokie tempo wzrostu utrzymuje się w tej części rynku już trzynasty miesiąc z rzędu. W ostatnim miesiącu osiągnęło blisko 11%. Rejestracje samochodów dostawczych przyspieszają w tym roku nie tylko w wyniku sprzyjającej koniunktury, ale również przed zbliżającym się terminem wdrożenia testów WLTP dla kategorii N1.

W kwietniu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych pozycję leadera straciło Renault na rzecz Fiata. Nabywcy zarejestrowali 895 szt. samochodów tej marki przy spadku o 1,5% r/r i wobec 942 szt. miesiąc wcześniej (-5% m/m). Udział Fiata w rynku wyniósł 15,1%. Druga w kwietniu była marka Renault (798 szt.; +0,3%) a trzeci Volkswagen (669 szt. +47%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (635 szt. +7,8%); Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (606 szt.; +58,2%) a za nim tym razem Iveco (478 szt.; -11,3%)

W ogólnym rankingu modeli, w kwietniu br. na pierwszym miejscu – Master (639 szt.), drugi Fiat Ducato (515 szt.) a za nim Sprinter (499 szt.). Na czwartym miejscu Iveco Daily 476 szt. a za nim Volkswagen Crafter 353 szt. Drugą piątkę otworzył Ford Transit (294 szt.).

W całej grupie samochodów dostawczych w kwietniu 2019r., zarejestrowano 1 339 kombivanów (+7%), 110 osobowo-ciężarowych (-31%), 248 pick-upy (+22%) oraz 125 samochodów kempingowych (+81%).

W zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczych przybyło 4088 szt. (+406 szt.;+11%).

W pierwszym segmencie kombivanów pierwszy był Dokker (261 szt.; 32%) drugie było Fiorino( 197szt.; +47%) za nim Caddy (161 szt.; +87%). Na czwartym Doblo (152 szt.; -24%). Wśród osobowo-ciężarowych na pierwszym miejscu była Toyota Yaris (28 szt.; +33%) następny Opel Corsa (19szt.; +36%). W pick-upach w kwietniu najwięcej, po 56 szt. zarejestrowano Fordów Rangerów (56; +75%), i Toyoty Hilux (56; +2%); Wśród kempingowych Dethleffs Trend T7057 - 11 szt. W grupie pozostałych pierwsze miejsca przypadły oczywiście dla Mastera Renault (639 szt.; -3%) i Ducato Fiata (515; -5%) a tuż za nim Mercedez-Benz Sprinter (499 szt. +88%). Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych w kwietniu, jako samochody dostawcze do 3,5t. vany przekroczyły 67%, skrzynie 18% i furgony 7%, wśród których zarejestrowano 116 chłodni i 93 izoterm. Wywrotki w tej części rynku przekroczyły 1% (1,03%).

Od początku 2019 roku w ogólnym rankingu z pierwszą lokatą po trzech miesiącach jest FIAT (3489) i wyprzedza RENAULT (3327) o 162 szt. Pierwszy przekracza 15% rynku a drugi jest blisko 15%. Trzeci na liście pozostaje FORD (2796; 12% udz.). Na czwartym miejscu VOLKSWAGEN (2443; 11% udz.). Piąte należy do marki MERCEDES-BENZ (2222; 10% udz.). PEUGEOT (1979) otwiera drugą piątkę. W ub.r. był dwa miejsca wyżej. Marki w pierwszej piątce poza Fiatem (-1%) odnotowały wzrost rezultatów w skali roku, odpowiednio RENAULT o 9% i FORD o 17%; czwarta o 35% i piąta o 36%.

Od początku br. klienci najczęściej wybierali Mastera (2741; +6%), następnie Ducato (1961; -11%). Dalej Sprintera (1754; +44%). Po nim Daily (1683 -3%) i Transita (1212; +46%.) W całej grupie samochodów dostawczych od początku 2019r., zarejestrowano 5272 kombivany (+6%), 430 osobowo-ciężarowych (-37%), 958 pick-upów (+3%) oraz 238 samochody kempingowe (+63%). W

zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczych przybyło 16042 szt.;+15%). W pierwszym segmencie kombivanów na prowadzeniu jest zmiana –Dacia Dokker 770 szt. tuż przed Partnerem 741 szt. Wśród osobowo-ciężarowych na pierwszym miejscu jest Skoda Fabia (115 szt.; -1%) za nim Yaris (86 szt; -18%) . W pick-upach przewodzi mimo spadku Ford Ranger (219; -10%), następna Toyota Hilux (175; -17%)i Vokswagenem Amarok (174 szt.+18%) Wśród kempingowych na pierwszej pozycji Volkswagen California 24 szt. za nim Dethleffs trend 19 szt. W grupie pozostałych pierwsze miejsca przypadły oczywiście dla Mastera Renault (2741szt.; +6%) i Ducato Fiata (1961; -11%). Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych jako samochody dostawcze do 3,5t. vany mają niemal 68% (15 552szt; +15%), skrzynie sięgają 20% (4423 szt. -7%) i furgony 6% (146 szt; +20%). W tej ostatniej grupie zarejestrowano 299 chłodnie (+44%) i 451 izoterm (+11%). Wywrotki w tej części rynku nie osiągnęły 1%.

Nowe autobusy

W kwietniu 2019 r. po czterech miesiącach spadków rok do roku, rynek autobusów zwiększył się o 5,8%. Liczba rejestracji wyniosła 272 szt. i była też wyższa niż miesiąc wcześniej o 47% (+87 szt.). Był to najwyższy poziom rejestracji dla analogicznego miesiąca w historii. W grupie pojazdów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu br. w analizach PZPM 168 szt. Jest to o 63 szt. więcej niż w marcu i więcej niż rok wcześniej o 18 szt. W ogólnym rankingu marek w kwietniu br. przewodził MERCEDES-BENZ (121 szt.), za nim był MAN (54) a na trzeciej pozycji SCANIA (19).

Od początku roku przybyły 804 autobusy, 9% mniej niż w takim samym czasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 329 autobusów (-24%). Dalej zmiana - drugi jest MAN po rejestracji 130 szt. (+106%). Za nim SOLARIS z rezultatem 96 rejestracji (-10%). Blisko utrzymuje się na czwartej pozycji IVECO (90 szt.) ze 100% wzrostem.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. od początku br. przybyło 431 autobusów, podczas gdy rok wcześniej 516. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane autobusy marki MAN (123 szt.), SOLARIS (92 szt.) następnie MERCEDES-BENZ (58 szt.), oraz IVECO (9 szt.)

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w kwietniu 2019r. przybyło 3 057 szt. Jest to wynik, o 6,7% (+192 szt.) wyższy niż przed rokiem i niższy niż w marcu br. o 9,0% (-303 szt.). Utrzymuje się stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych. Ostatni miesiąc przekroczył, podobnie jak obserwowaliśmy też w marcu, nie tylko średniomiesięczny poziom z 2018r. (2,7 tys. szt.) ale również poziom 3 tys. szt., co zdarzyło się w ub. roku dwa razy w marcu i październiku i dopiero siódmy raz w 10. letniej historii.

W całej grupie w ostatnim miesiącu wyróżniliśmy 2723 samochody ciężarowe (+7,0% r/r; -10,6% m/m) i 334 autobusy (+4,7% r/r; +6% m/m).

Od początku roku wwieziono do Polski 11 782 (+3,3%) używane pojazdy użytkowe. W tym 10 674 (+3,8%) samochody ciężarowe i 1108 autobusów (-2,0%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 6,3% więcej niż w tym samym czasie zarejestrowano nowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.