TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek pojazdów użytkowych – 05.2020
- Opublikowano: 10.06.2020 11:00:53
Polski rynek pojazdów użytkowych – 05.2020

Od początku roku przybyło 7 142 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t i jest to już mniej o 51,1% niż w tym samym czasie ub.r.

Od początku roku przybyło 7 142 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t i jest to już mniej o 51,1% niż w tym samym czasie ub.r.

To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 51,1%, jak i w grupie autobusów o 51,6%.

Użytkowy maj

W maju 2020r. zarejestrowano 1048 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to mniej o 70% niż rok wcześniej.

Tendencja spadkowa na rynku pojazdów użytkowych trwa nieprzerwanie od lipca ub.r.

Ostatnio niższe wyniki majowe zanotowaliśmy w 2010 r.( 808 szt.) i w 2009 roku (605 szt.) i po powolnym odbudowywaniu się tej części rynku po wielkim kryzysie finansowym. Rezultat z ostatniego miesiąca br na skutek pandemii COVID-19, pogłębił zarysowujący się wcześniej regres, który cofnął rozwój rynku wiele lat wstecz. Jednocześnie jesteśmy świadkami nieznacznego wzrostu w porównaniu do poprzedniego miesiąca o 5,6%. Z uwagą wszyscy obserwujemy, jak firmy będą sobie radzić z wychodzeniem z lockdownu.

We wszystkich segmentach odnotowaliśmy wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 70,2% r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (-75,6%), które sygnalizują też sytuację na rynku przyczep i naczep. Podwozia ciężarowe przyhamowały o 58,3% a niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych tym razem także obniżyły się o 25%. Liczba nowych autobusów pow. 3,5t spadła o 71,3% w porównaniu do maja 2019 r. a ich wydania wyniosły 97 szt. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 951 szt.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Od początku 2020 roku przybyło 553 autobusy, mniej o -51,6% niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma bezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 283 autobusy (-42%) z dużą przewagą nad drugim SOLARIS ( 91 szt.-45%) , trzeci AUTOSAN z rezultatem 50 rejestracji i wzrostem (+79%). FORD (36 szt. +244%) i MAN po rejestracji 26 szt. zamykają stawkę TOP5.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 281 (-58%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 677 w analogicznym okresie. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marek SOLARIS (90 szt.) i MERCEDES-BENZ (84 szt.), za nimi AUTOSAN (46 szt.) oraz MAN (20 szt.)

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

Od początku 2020 r. zarejestrowano 6 589 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Spadek wyniósł 51,1%. W całej grupie znalazło się 4 511 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu do analogicznego okresu w 2019r. o 5 847 szt. (-56,4%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 1 257 rejestracje (-52%) a za nim VOLVO (860; -49%). Dalej SCANIA (793; -70%), i MAN (676; -57%). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (495 ; -64%).

W tym samym czasie przybyło 2 078 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-33%; -1 039 szt.). Wśród nich przoduje MAN (416) tuż za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (413), który wyprzedza markę IVECO (385) i DAF (253) oraz SCANIA (245).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku 2020r. najwięcej pojazdów wydał DAF (1 510; -49%). Po nim MAN (1 092; -53%) wyprzedza markę VOLVO (1068; -46%) i SCANIA (1 038 szt. -66%) i MERCEDES-BENZ (908 szt. -52%)

Pierwsze dwie marki DAF i MAN osiągnęły do tej pory w 2020 r. kolejno 23% i 17% rynku. Trzecie VOLVO miało podobnie jak SCANIA po 16% a MERCEDES-BENZ 14%. Pierwsza piątka skupiła w ub.r. 85% rynku wobec 91% rok wcześniej.

Firmy rejestrujące na regon objęły 90,8% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76% rynku, o 3 pkt. proc. mniej niż w 2019 r.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. od początku 2020 w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (1 445 szt.; 25% udz.) po spadku o 51%. Na drugim miejscu VOLVO (1 068 szt.; 18% udz.) , spadek 46% a trzecia SCANIA (1 038 szt.; -66% i 18% udz.), która w 2019 r. o tej samej porze była pierwsza. Dalej MAN (959 szt.; -54%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (762 szt.; -56% i 13% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (308), IVECO (200) a dalej FORD TRUCKS (25) a za nim KAMAZ (12).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w maju 2020 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 3 480 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 43,4% r/r. W porównaniu z rezultatem z kwietnia br. rynek samochodów dostawczych był o 32,5% wyższy (+854 szt.).

Od początku 2020 roku zarejestrowano 19 495 nowe samochody dostawcze do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż do maja w 2019 roku o -33%.

W maju 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych nastąpiła zmiana leadera, był nim Ford (517 szt.; -37,6%). Zyskał jedną pozycję w porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca i dwie sprzed roku. Drugi był Fiat (489 szt. -52,2%) z niewielką przewagą nad Renault (487 szt. -45,5%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Mercedes-Benz z wynikiem 342 szt. po spadku o 39,7%. Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (320 szt.; -24,5%) a kolejne było Iveco (249 szt. -46,8%).

W ogólnym rankingu modeli, w maju br. na pierwszym miejscu - podobnie jak to było rok wcześniej -Renault Master (432). Za nim Fiat Ducato (402). Trzeci - Mercedes-Benz Sprinter (292), który przed miesiącem był pierwszy. Iveco Daily (249) czwarty – ze spadkiem o jedną pozycję. Pierwszą piątkę zamknął Ford Transit (222). Drugą piątkę otworzył podobnie jak miesiąc wcześniej Peugeot Boxer 215 szt.

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, również obserwujemy gwałtowne spadki. W maju 2020 r. przybyło 1673 szt. Jest to wynik znacznie niższy niż w ub.r. (-40,8%; -1153 szt. i wyższy niż w kwietniu br. +59,9% (+628 szt.).

W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 1 605 samochodów ciężarowych (-37,6% r/r; +58,3% m/m) i 68 autobusów (-73,0% r/r; +112,5% m/m).

Od początku 2020r. sprowadzono 9 867 używane pojazdy użytkowe (-32,5%; -4 744 szt.), w tej liczbie znalazło się 9027 samochodów ciężarowych (-31,9%) i 840 autobusów (-38,4%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 1,4 % więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Utrzymujący się do maja 2019r. stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012 ale był to czas wzmożonych jeszcze zakupów w grupie pojazdów nowych, przed wprowadzeniem od 15 czerwca 2019r tachografów cyfrowych. W drugiej połowie ub.r. średnia miesięczna nieznacznie przekraczała 2,4 tys. szt. (w całym ub.r. 2,6 tys. szt.). Jeszcze w lutym br. liczba pojazdów (2716 szt.)) sprowadzanych z zagranicy pozostała na stosunkowo wysokim poziomie obserwowanym w analogicznych miesiącach dwóch poprzednich lat.

Zarówno marzec kwiecień i maj br. przyniosły zdecydowane zahamowanie rejestracji w tej grupie na skutek trwającej pandemii w Europie i w Polsce.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska