TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek pojazdów użytkowych - 06.2020
InfoBus.pl - Opublikowano: 13.07.2020 10:00:05
Polski rynek pojazdów użytkowych - 06.2020

Od początku roku przybyło 8 829 nowe pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t i jest to już mniej o 51,8% niż w tym samym czasie ub.r.

Od początku roku przybyło 8 829 nowe pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t i jest to już mniej o 51,8% niż w tym samym czasie ub.r.

To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 51,5%, jak i w grupie autobusów o 55%.

W czerwcu 2020r. zarejestrowano 1 687 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to mniej o 54,5% niż rok wcześniej. W tym miesiącu wydania mocno przyspieszyły i wzrosły w porównaniu do maja aż o 61,0% (po wzroście w maju do kwietnia o 5,6%). Przed nami dwa miesiące wakacyjne, które zazwyczaj charakteryzują się obniżeniem aktywności w tej części rynku i dopiero po wrześniu będzie można ocenić czy na ile trwałe są pierwsze sygnały o wychodzeniu z obecnego "dołka".

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Od początku 2020 roku przybyło 692 autobusy, mniej o -55% niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma bezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 309 autobusy (-56%) z dużą przewagą nad drugim SOLARIS ( 147 szt.-29%) , trzeci MAN z rejestracją 55 szt. i spadkiem 74%. Dalej AUTOSAN (50 szt.+16%) i FORD (33 szt. +230%) zamyka pierwszą piatkę.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 372 (-55%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 825 w analogicznym okresie. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marek SOLARIS (146 szt.) i MERCEDES-BENZ (85 szt.), za nimi AUTOSAN (46 szt.) oraz MAN (45 szt.)

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

Od początku 2020 r. zarejestrowano 8 137 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Spadek wyniósł 51,5%. W całej grupie znalazło się 5 603 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu do analogicznego okresu w 2019r. o 6 991 szt. (-55,5%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 1 505 rejestracji (-52%) a za nim VOLVO (1 050; -47%). Dalej SCANIA (989; -68%), i MAN (919; -52%). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (632 ; -65%).

W tym samym czasie przybyło 2 534 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-39,6%; -1 658 szt.). Wśród nich przoduje MAN (512) tuż za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (499), który wyprzedza markę IVECO (473) i DAF (309) oraz SCANIA (277).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku 2020r. najwięcej pojazdów wydał DAF (1 814; -50%). Po nim MAN (1 431; -51%) wyprzedza markę VOLVO (1305; -46%) i SCANIA (1 266 szt. -65%) i MERCEDES-BENZ (1 131 szt. -55%)

Pierwsze dwie marki DAF i MAN osiągnęły do tej pory w 2020 r. kolejno 22% i 18% rynku. Trzecie VOLVO miało podobnie jak SCANIA ok. 16% a MERCEDES-BENZ 14%. Pierwsza piątka skupiła w ub.r. 85% rynku wobec 91% rok wcześniej.

Firmy rejestrujące na regon objęły 91,3% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76,3% rynku, o 1,3 pkt. proc. mniej niż w 2019 r.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. od początku 2020 w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (1 738 szt.; 24% udz.) po spadku o 51%. Na drugim miejscu VOLVO (1 305 szt.; 18% udz.) , spadek 46% a trzecia MAN (1 280 szt.; -51% i 18% udz.). Tuż za podium SCANIA (1 266 szt.; -66%; 18% udz.) która w 2019 r. o tej samej porze była pierwsza. Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (961 szt.; -58% i 13% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (368), IVECO (223) a dalej FORD TRUCKS (45) a za nim KAMAZ (13).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t

Od początku 2020 roku zarejestrowano 24 622 nowe samochody dostawcze do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż w czerwcu w 2019 roku o -29,8%.

W czerwcu 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych nastąpiła zmiana leadera, był nim Fiat (774 szt.; -3,4%). Zyskał jedną pozycję w porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca i dwie sprzed roku. Druga była marka Renault (675 szt. -24,7%) z niewielką przewagą nad marką Ford (670 szt. -27,7%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Mercedes-Benz z wynikiem 512 szt., który jako jedyny z pierwszej piątki sprzedał o 3% więcej niż w czerwcu ub. roku. Pierwszą piątkę zamknął Volkswagen (437 szt.; -36,9%) a kolejne było Iveco (432 szt. -10,6%).

W ogólnym rankingu modeli, w czerwcu br. na pierwszym miejscu - Fiat Ducato (639) po awansie w w porównaniu do sytuacji sprzed roku o 3 pozycje. Za nim Renault Master (490). Trzecie – Iveco Daily (432), Mercedes-Benz Sprinter (411) czwarty – ze wzrostem o jedną pozycję. Pierwszą piątkę zamknął Peugeot Boxer (263), który zyskał dwie pozycje. Drugą piątkę otworzył Ford Transit 250 szt.

Używane użytkowe

Od początku 2020r. sprowadzono 12 091 używane pojazdy użytkowe (-27,9%; -4680 szt.), w tej liczbie znalazło się 11 118 samochodów ciężarowych (-27,1%; -4 131szt.)) i 973 autobusy (-36,1%; -549szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 69% % więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Utrzymujący się do maja 2019r. stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012 kiedy sprowadzono 1,9 tys. pojazdów.. W drugiej połowie ub.r. średnia miesięczna nieznacznie przekraczała 2,4 tys. szt. (w całym ub.r. 2,6 tys. szt.). Jeszcze w lutym br. liczba pojazdów (2716 szt.)) sprowadzanych z zagranicy pozostała na stosunkowo wysokim poziomie obserwowanym w analogicznych miesiącach dwóch poprzednich lat.

Po zdecydowanym wyhamowaniu rejestracji od marca do maja na skutek trwającej pandemii w Europie i w Polsce, czerwiec br., nieznacznie przekroczył rejestracje pojazdów użytkowych w tym samym miesiącu ub.r. (+3%).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
używane
Polska