TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek pojazdów użytkowych – 10.2020
InfoBus.pl - Opublikowano: 12.11.2020 08:00:30
Polski rynek pojazdów użytkowych – 10.2020

Wstępne analizy PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów

Od początku roku przybyło w Polsce 16 785 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek o 37,6% w skali roku i systematycznie się zmniejsza - po wrześniu wynosił 41%, po sierpniu 44%, po lipcu 47% a po czerwcu blisko 52%.

W grupie samochodów ciężarowych rejestracji ubyło o 36,8% w porównaniu z rezultatem od stycznia do października ub.r. a w grupie autobusów o 46,5%.

Użytkowy październik

W październiku 2020r. zarejestrowano 2 583 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to mniej o 9,4% niż rok wcześniej ale jednocześnie jest to od początku br. najwyższy miesięczny rezultat w tej grupie.

W obydwu kategoriach utrzymały się negatywne zmiany: rynek autobusów zmniejszył się r/r o 34,7% a samochodów ciężarowych o 7,2%. Spadek w grupie samochodów ciężarowych utrzymał się mimo, że wolumenowe ciągniki samochodowe, nieznacznie wzrosły o 2,6%. Liczba podwozi ciężarowych drugich pod względem liczebności była znacznie mniejsza (-28,8%) niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Ubyło też niewiele ważących samochodów specjalnych o 23,5%. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 2 436 szt. a autobusów 147 szt.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w październiku 2020 r. 147 rejestracji i nadal utrzymuje się trend spadkowy. Jedynie w lipcu zanotowaliśmy wzrost (+50%). Hamowanie w ostatnim miesiącu wyniosło 34,7% r/r. Natomiast zanotowany przez nas wynik był wyższy o 33,6% niż miesiąc wcześniej. Jednocześnie był to trzeci po lipcu (159) i styczniu (157 szt.) najwyższy rezultat w tym roku

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy w październiku br.86 szt. wobec 27 szt. we wrześniu. Jest to trzeci po czerwcu i lipcu (91 szt. i 92 szt.) najlepszy miesięczny rezultat w grupie najcięższych autobusów w tym roku. Spadek r/r wyniósł 39% a do poprzedniego miesiąca wzrost o 218%. Najliczniej reprezentowane w ostatnim miesiącu były tradycyjnie marki: SOLARIS (48) i MERCEDES-BENZ (26), dalej MAN (5).

W ogólnym rankingu marek w październiku 2020r. przewodził MERCEDES-BENZ (60 szt.; -38%), za nim SOLARIS (48 szt.; +37%), FORD (20 szt.; -43%) i MAN (7 szt.;-89%) a IVECO i VLD po 3 szt. każdej z marek.

Od początku 2020 roku przybyło 1 175 autobusów, mniej o -46,5% niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma bezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 493 autobusy (-48%) z dużą przewagą nad drugą marką SOLARIS ( 299 szt. -25%), trzeci FORD z rejestracją 90 szt. Jedyna marka z pokaźnym wzrostem o 173%. Dalej MAN (73 szt. -76%) i IVECO (51 szt. -68%) zamyka pierwszą piątkę.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 592 (-52%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej w analogicznym okresie 1231. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marek: SOLARIS (289 szt.) i MERCEDES-BENZ (123 szt.), za nimi i MAN ( 53 szt.) AUTOSAN (46 szt.)

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w październiku 2020r. zarejestrowano 2 436 szt. To rezultat tylko o 189 szt. niższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (-7,2% r/r;) Był to najwyższy miesięczny rezultat od początku roku. Co ważne nastąpił niewielki wzrost r/r wśród ciągników samochodowych o 2,6% do poziomu 1 820 szt. Rejestracje wszystkich podwozi były znacznie niższe niż rok wcześniej o 235 szt. i osiągnęły 616 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (473 szt.; -28,8% r/r) i samochodów specjalnych (143 szt.; -23,5%%).

Od początku 2020 r. zarejestrowano 15 610 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Spadek wyniósł 36,8%. W całej grupie znalazło się 10 908ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu do analogicznego okresu w 2019r. o 7 170 szt. (-39,7%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 2 917 rejestracji (-35%) a za nim VOLVO (1 995 -30%). Dalej SCANIA (1876; -52%), i MAN (1 659; -43%). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (1 522 ; -44%).

W tym samym czasie przybyło 4 702 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-29,1%; -1 933 szt.). Wśród nich przoduje MAN (982) tuż za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (903), który wyprzedza markę IVECO (798) i VOLVO (574) oraz DAF (526).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku 2020r. najwięcej pojazdów wydał DAF (3 443; -34%). Po nim MAN (2 641; -41%) wyprzedza markę VOLVO (2569; -27%) i MERCEDES-BENZ (2 426 szt. -38%) i SCANIA (2380 szt. -50%)

Pierwsze dwie marki DAF i MAN osiągnęły do tej pory w 2020 r. kolejno 22% i 17% rynku. Trzecie VOLVO miało podobnie jak MERCEDES-BENZ ok. 16% a SCANIA 15%. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w br. prawie 86% rynku wobec 89% rok wcześniej.

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w październiku 2020 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5 440 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 6,6% r/r. W porównaniu z rezultatem z września br. rynek samochodów dostawczych był wyższy o 7,2% wyższy (+365 szt.).

Od początku 2020 roku zarejestrowano 45 800 nowych samochodów dostawczych do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż w okresie styczeń – październik 2019 roku o -19,5%.

W październiku 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem było Renault z wynikiem 910 szt. Zyskał jedną pozycję w porównaniu do sytuacji sprzed roku (+23%). Drugi był Fiat z wynikiem 824 szt. (-21,6%). Trzeci był Ford (734 szt. +16,1%). Tuż za nim czwarty Mercedes-Benz (731szt.; +7,3%) i piąty nieco dalej Volkswagen (462 szt. +0,1%).

W ogólnym rankingu modeli, w październiku br. na pierwszym miejscu – Renault Master (791) podobnie jak przed rokiem. Przed miesiącem był drugi. Teraz za nim był Mercedes-Benz Sprinter (621). Trzeci – Fiat Ducato (607) a czwarty Iveco Daily (369). Pierwszą piątkę zamknął Ford Transit (293) po zmianie o 2 pozycje w górę w odniesieniu do października ub.r. i po spadku o 1 względem września br. Dacia Doker (249) otworzyła drugą piątkę.

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w październiku zarejestrowano 3192 szt.. Po spadkach obserwowanych od początku roku do końca maja, październik był czwartym miesiącem z rzędu z dwucyfrowym wzrostem r/r (+11,7%) po dynamicznej zmianie we wrześniu o +25,6% a w sierpniu +11,6% i w lipcu o +14,4%. Ostatni wynik był również wyższy niż osiągnięty miesiąc wcześniej o 1,7% (+54 szt.). Cały rynek sprowadzanych używanych pojazdów użytkowych od maja br. z małym przyhamowaniem w sierpniu rośnie z miesiąca na miesiąc i w przyspieszonym tempie odrabia zatrzymanie z pierwszego lockdownu.

W październiku 2020r. w całej grupie wyróżniliśmy 2 974 samochody ciężarowe (+14,9% r/r; +3,4% m/m) i 218 autobusów (-15,5% r/r; -17,1% m/m).

Od początku 2020r. sprowadzono 23 792 używane pojazdy użytkowe (-11,5%; -3086 szt.), w tej liczbie znalazło się 21 827 samochodów ciężarowych (-9,6%; -2 329 szt.) i 1 965 autobusów (-27,8%; -757 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 52% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
używane
Polska