Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek pojazdów użytkowych w I połowie 2019

infobus
10.07.2019 08:00
0 Komentarzy

W pierwszych rejestracjach całej grupy pojazdów użytkowych pow. 3,5t tempo wzrostu zwiększyło się w czerwcu br. aż o 29,9%. Łącznie – tylko w tym jednym miesiącu – przybyło w Polsce aż 3 706 szt. pojazdów użytkowych. 

To drugi miesiąc z rzędu kiedy tempo zmiany było dwucyfrowepo czterech, stabilnych miesiącach z umiarkowanym wzrostem i dwóch zniżkowych wkońcu ub.r. W maju br. pojazdów użytkowych przybyło ponad jedną piątą więcejniż rok wcześniej (+22%) a w ostatnim miesiącu o blisko jedną trzecią . Liczbanowych pojazdów użytkowych wyjeżdżających na polskie drogi w jednym miesiącu,po raz czwarty w br. przekroczyła wysoki poziom 3 tys. (w ub.r. miało tomiejsce trzy razy – w marcu, wrześniu i październiku). Przypomnijmy wdoskonałych dla tej części rynku latach 2007- 2008 w analogicznym miesiącuprzybyło odpowiednio 2,4 i 2,1 tys. szt. Teraz osiągnięto poziom 3,7 tys. szt.

Rynek pojazdów użytkowych rozwija się w warunkach utrzymującej się ogólniedobrej koniunktury gospodarczej. Dodatkowo rezultaty rejestracji napędziłazmiana przepisów dotycząca tachografów. Od 15 czerwca 2019 roku zgodnie zunijnym rozporządzeniem 165/2014 i powiązanych rozporządzeń wykonawczych,wszystkie rejestrowane po raz pierwszy pojazdy i posiadające tachograf, któryma interfejsy: do systemu nawigacji GPS, do połączeń z systemami ITS i dokomunikacji ze służbami kontrolnymi do przekazywania danych. Zaznaczyło się tojuż w kwietniu a jeszcze zdecydowanie wyraźniej w maju br. W ostatnim miesiącułączne rezultaty były też wyższe niż w poprzednim o 4,9%.

Szybki przegląd

Poszczególne kategorie odnotowały wysokie wzrosty. Ogólnieliczba samochodów ciężarowych zwiększyła się o 26,6% r/r za sprawą zarównopodwozi ciężarowych (+58,8%), samochodów specjalnych (+37,5%), jak i ciągnikówsamochodowych (+15,9%). Rynek autobusów trzeci raz z rzędu odnotował wzrost -tym razem aż o 65,0% po wzroście o 5,8% w kwietniu i 13% w maju br. Wydaniaciężarówek osiągnęły 3 310 szt. a autobusów 396 szt.

Od początku roku przybyło 18 322 nowe pojazdy o DMC pow.3,5t i jest to więcej o 11% niż w tym samym czasie ub.r. W grupie samochodówciężarowych wzrost w skali roku wyniósł 11,3% do 16 784 szt. a wśródautobusów, dzięki doskonałemu wynikowiczerwca udało się zniwelować spadek irynek wzrósł o 8,1% do poziomu 1 538 szt.

Nowe pojazdy ciężarowe

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t wczerwcu 2019r. zarejestrowano 3 310 szt. Wysoki, dwucyfrowy wzrost w porównaniudo analogicznego miesiąca sprzed roku (+26,6% r/r; +696 szt.), zostałosiągnięty dzięki wysokim rejestracjom kompletnych (lub skompletowanych)podwozi samochodów ciężarowych (997 szt.; +58,8% r/r nie licząc specjalnych,których przybyło 77 szt.), jak ciągników samochodowych (2 236 szt.; + 15,9%r/r). We wszystkich grupach składowychodnotowaliśmy wzrost w porównaniu z wynikami z maja br. (w zagregowanej grupie+3,6% m/m; +115 szt.).

Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych sprzyja ogólnie dobrakoniunktura w gospodarce. Aktualnasytuacja jest dodatkowo podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dlatachografów od 15 czerwca br. dla wyposażonych w nie, nowo rejestrowanepojazdy, jak też zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTPm.in. dla kategorii N2. Jednak transportowcy mogą spodziewać się nadal w tymroku trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych zBrexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE (kontynuacja debat w tej sprawienajwcześniej pod koniec lipca br.).

Od początku roku zarejestrowano 16 784 samochody ciężarowepow. 3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 11,3% w skali roku. W całej grupieznalazło się 12 594 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu doanalogicznego okresu ub.r. o 1 189 szt. (+10,4%). Wśród nich na czele jest DAFz liczbą 3133 rejestracje (+5%) a tuż za nim SCANIA (3058; +44%). Dalej za nimi VOLVO (1981;+15%), który wyprzedza nadal markę MAN (1921; -16%). Pierwszą piątkę zamknął poczerwcu MERCEDES-BENZ (1812; +39%).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (3661; +41%). Za nią jestDAF (3606; +2%) i MAN (2905; -5%). Wyprzedzają markę MERCEDEZ-BENZ (2537 szt.)i VOLVO (2398 szt.), które również poprawiły swoje wyniki sprzed roku –odpowiednio +32% i +15%.

Pierwsze dwie markiSCANIA i DAF przekraczają podwóch kwartałach br. po 21% rynku. Trzeci MAN ma 17%. Kolejne dwie MERCEDES i VOLVO przekroczyły 15% i 14%.Pierwsza piątka skupia po czerwcu br. 90% rynku wobec 88% przed rokiem.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po czerwcu br. wogólnym rankingu – pierwsza jest SCANIA (3661 szt.; 24% udz.) po wzroście o 41%Na drugim miejscu zeszłoroczny leader DAF (3539 szt.; +2% i 23% udz.) a MAN(2585 szt.; -7% i 17% udz.) jest trzeci. Dalej bez zmiany VOLVO (2395 szt.;+15%;16%udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (2295 szt.; +33% i 15%udz.).

Nowe dostawczaki

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w czerwcu 2019 r.według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5968 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. To po czternastu kolejnych miesiącachwzrostu pierwszy miesiąc ze spadkiem (-6,2%), który wynika z mniejszej liczbydni roboczych. Po ich uwzględnieniu wzrost wyniósłby 3,6%.

Rejestracjesamochodów dostawczych przyspieszają w tym roku nie tylko w wyniku sprzyjającejkoniunktury, ale również przed zbliżającym się terminem wdrożenia testów WLTPdla kategorii N1 jak i przygotowania do końcowej partii produkcji związane zwygasaniem norm Euro 6b, c i d z końcem sierpnia br.

W czerwcu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderembył nieoczekiwanie Ford. Nabywcyzarejestrowali 927 szt. samochodów tej marki tj. o 38% więcej r/r i wobec 828szt. miesiąc wcześniej (+12% m/m). Udział Forda w rynku wyniósł 15,5%. Druga wczerwcu była marka Renault (896 szt.; -22%) a trzeci dopiero Fiat (801 szt.-13%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Volkswagen (692 szt. +60%);Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (497 szt.; +4%) a za nim tym razem Iveco(483 szt.; -17%)

Od początku 2019 roku w ogólnym rankingu z pierwszą lokatąpo dwóch kwartałach jest FIAT (5312) i wyprzedza RENAULT (5117) tylko oniespełna 200 szt. Pierwszy ma 15,2% rynku a drugi 14,6%. Trzeci na liściepozostaje FORD (4551; 13% udz.). Na czwartym miejscu VOLKSWAGEN (3814; 11%udz.). Piąte należy do marki MERCEDES-BENZ (3286; 9% udz.). PEUGEOT (2858)otwiera drugą piątkę. W ub.r. był dwa miejsca wyżej. Trzy marki z pierwszej piątki odnotowały wzrost rezultatów w skali roku.Najwyższy +46% Volkswagen i 29% MERCEDES-BENZ.

Od początku br. klienci najczęściej wybierali Mastera (4207;+0%), następnie Ducato (2843; -11%). Dalej Iveco Daily (2634 -6%). Po nimSprintera (2588 +40%) i Transita (1971;+47%.)

Nowe autobusy

Rynek autobusów osiągnął w czerwcu br. 396 rejestracji itrzeci raz z rzędu odnotował wzrost – teraz o 65,0% r/r, po wzroście o 5,8% wkwietniu i 13% w maju. Był to najwyższy poziom miesięcznych rejestracji odpoczątku ub.r. i dla analogicznego miesiącaw historii. Podobnie, jak w innych segmentach rynku pojazdów użytkowych,nowe wymagania dla tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach od 15 czerwcabr. przełożyły się na ostatnie wyniki.

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy wczerwcu br. w analizach PZPM 148 szt. Jest to o16 szt. więcej (+12,1%) niż rok wcześniej i o 98 szt. mniej niż przedmiesiącem (-39,8%).

W ogólnym rankingu marek w czerwcu br. przewodziłMERCEDES-BENZ (215szt.), za nim SOLARIS (41szt.) i IVECO (40).

Od początku roku przybył0 1538 autobusów, 8,1% więcej niż wtakim samym czasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce maMERCEDES-BENZ, który wydał 706 autobusów (+20%). Drugi jest MAN po rejestracji208 szt. (+25%). Za nim SOLARIS z rezultatem 206 rejestracji (-10%). Na czwartejpozycji jest IVECO (137 szt.) z 102% wzrostem.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. od początku br.przybyło 825 autobusów, podczas gdy rok wcześniej 841. Najmocniej w tej grupiebyły reprezentowane autobusy marki SOLARIS (202szt.), MAN (193 szt.)następnie MERCEDES-BENZ (184 szt.), oraz IVECO (49 szt.)

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5tsprowadzanych do Polski z zagranicy, w czerwcu 2019 r. przybyło 2 160 szt. Jestto wynik niższy niż w analogicznym miesiącu ub.r. o 17,1% (-447 szt.) i niższyniż w maju br. o 23,6% (-666 szt.). Utrzymujący się do maja stosunkowo wysokipoziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, któryjednak nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.)teraz przyhamował. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznegomiesiąca od 2012 kiedy sprowadzono jeszcze mniej ( 1,9 tys. szt.). W całejgrupie w ostatnim miesiącu br. wyróżniliśmy 2 001 samochody ciężarowe (-18%r/r; -22,3% m/m) i 159 autobusów (-4,8% r/r; -36,9% m/m).

Od początku roku wwieziono do Polski 16 771 (+1,2%)używanych pojazdów użytkowych. W tym 15 241 (+1,6%) samochodów ciężarowych i1522 autobusy (-3,2%). Wszystkichsprowadzonych używanych pojazdów byłotylko o 1,5 tys. mniej niż zarejestrowanych nowych.

Komentarze