TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek pojazdów użytkowych w sierpniu 2019
PZPM - Opublikowano: 20.08.2019 11:00:24
Polski rynek pojazdów użytkowych w sierpniu 2019

W pierwszych rejestracjach całej grupy pojazdów użytkowych pow. 3,5t tempo wzrostu obniżyło się w lipcu br. aż o 20%.

W pierwszych rejestracjach całej grupy pojazdów użytkowych pow. 3,5t tempo wzrostu obniżyło się w lipcu br. aż o 20%. Był to pierwszy miesiąc od początku 2019 roku ze spadkiem. Łącznie przybyło tylko 1 762 szt.

Rezultat ostatniego miesiąca jest dowodem na to, jak zmiany legislacyjne wpływają na tempo rejestracji. Po dwóch miesiącach dwucyfrowego wzrostu pojazdów użytkowych, związanego z wprowadzeniem od połowy czerwca br. wymogu przy rejestracji tachografów cyfrowych, przyszło wyrównanie i nastąpił głęboki spadek. W lipcu zgodnie z sezonowością rynek zmniejsza się w porównaniu z czerwcowym ale teraz skurczył się ponad połowę (-53%). W trzech ostatnich latach w analogicznym miesiącu rynek zmniejszał się m/m od 19 do 25%. Dodatkowo po uwzględnieniu większej liczbę dni roboczych w ostatnim miesiącu (+4 dni) ten spadek jest jeszcze głębszy i wyniósł 61%.

We wszystkich kategoriach odnotowaliśmy wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 18,7% r/r, za sprawą zarówno podwozi ciężarowych (-17%), samochodów specjalnych (-3,8%), jak i ciągników samochodowych (-19,9%). Rejestracje autobusów obniżyły się jeszcze mocniej niż samochodów ciężarowych. Tempo zmiany w ich grupie wyniosło -35,8%. Wydania ciężarówek osiągnęły 1 656 szt. a autobusów 106 szt.

Od początku roku przybyło 20 084 nowe pojazdy o DMC pow. 3,5t i jest to więcej o 7,4% niż w tym samym czasie ub.r. W grupie samochodów ciężarowych wzrost w skali roku wyniósł 7,7% do 18 440 szt. a wśród autobusów, rezultaty lipca mocno osłabiły tempo wzrostu i rynek wzrósł już tylko o 3,5% do poziomu 1 644 szt. - wobec 8,1% osiągniętego w pierwszym półroczu.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w lipcu 2019r. zarejestrowano 1 656 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-18,7% r/r; -381 szt.), był spowodowany niższymi rejestracjami wśród zarówno kompletnych (lub skompletowanych) podwozi samochodów ciężarowych (459 szt.; -17% r/r nie licząc specjalnych, których przybyło 51 szt.; -3,8%), jak ciągników samochodowych (1 146szt.; -19,9% r/r). We wszystkich grupach składowych odnotowaliśmy również spadek w porównaniu z wynikami z czerwca br. (w zagregowanej grupie - 50% m/m; -1 654 szt.).

Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (18 440szt.) ciągle jest na wyraźnym plusie (+7,7% w skali roku). Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyja ogólnie dobra koniunktura w gospodarce. Aktualna sytuacja dodatkowo została podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co jednocześnie w ostatnim miesiącu przyhamowało rozwój. Zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 czy nowe wzory COC (świadectw homologacji) mogą znaleźć też odzwierciedlenie w rejestracjach chociaż wydaje się, że już nie tak zasadnicze. Natomiast ostatnie niekorzystne informacje o nastrojach w przemyśle nie tylko polskim ale też wcześniejsze z innych państw w tym z Niemiec, mogą rzutować na rozwój polskiego transportu i pośrednio decydować o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zwiększyły się i wyniosły w lipcu br. 510 szt. (-15,8% r/r; -52,5% m/m) wobec 606 przed rokiem i 1 074 miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (117 szt.). Na kolejnym miejscu trzy marki z takim samym wynikiem, po 85 szt. każda: MERCEDES-BENZ, IVECO i SCANIA. Za nimi VOLVO i DAF zyskały odpowiednio 50 i 39 szt. Wszystkie marki z wyjątkiem Scanii (+25%) odnotowały spadki - DAF (-44%), MERCEDES-BENZ (-28%), MAN (-26%),VOLVO (-12%) i IVECO (-3%).

W grupie ciągników samochodowych w lipcu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydał 294 szt. (-25% r/r i -45% m/m). Na drugim miejscu było VOLVO z liczbą 234 szt. (+59% r/r i -22% m/m), a na trzecim MAN (204szt.; -32% r/r i -41% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęła SCANIA (161 szt.; -37% r/r:-65% m/m). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (124 szt.; -33% r/r; -72% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w lipcu 2019r. 1 456 szt. Było to mniej o 375 szt. niż rok wcześniej (-21%) i mniej o 1 511 szt. (-51%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: DAF (330 szt.; -27% r/r), VOLVO (283 szt.; +39%) i MAN (257 szt.; -35%).

W ogólnym rankingu marek w lipcu 2019r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów wydał DAF –333 szt. (-28%) i przekroczyła 20% tej części rynku –mniej o 2,5 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był MAN –321szt. (-30%). Jego udział wyniósł nieco ponad 19% i był niższy niż w ub.r. (- 3 pkt. proc). Za nim VOLVO po rejestracji 284 szt. - jedyna marka ze wzrostem w pierwszej piątce (+39%), zajęła 17% rynku, o 3 pkt. proc. więcej niż w czerwcu ub.r. Czwarta dopiero SCANIA, która wydała 246 szt. (-24% r/r; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (209 szt.; -31%).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 94% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76% rynku czyli o 2 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

Od początku roku zarejestrowano 18 440 samochody ciężarowe pow. 3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 7,7% w skali roku. W całej grupie znalazło się 13 740 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 904 szt. (+7%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 3427 rejestracje (+1%) a tuż za nim SCANIA (3219; +35%). Dalej za nimi VOLVO (2215; +19%), który wyprzedza nadal markę MAN (2125; -18%). Pierwszą piątkę zamknął po lipcu MERCEDES-BENZ (1936; +30%).

W tym samym czasie przybyło 4 700 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+10%; +419 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1101) za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (807), który wyprzedza IVECO (740) i SCANIĘ (688) oraz DAFa (512).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (3939; -2%). Za nim była SCANIA (3907; +34%) i MAN (3226; -8%). Wyprzedzają markę MERCEDEZ-BENZ (2746 szt.) i VOLVO (2682 szt.), które również poprawiły swoje wyniki sprzed roku – odpowiednio +24% i +17%.

Pierwsze dwie marki SCANIA i DAF przekraczają po siedmiu miesiącach br. po 21% rynku. Trzeci MAN ma 17%. Kolejne dwie MERCEDES i VOLVO zbliżają się do 15%. Pierwsza piątka skupia po lipcu br. 89% rynku wobec 87% przed rokiem.

Firmy rejestrujące na regon objęły 91% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 78% rynku wobec ich udziału rok wcześniej 77%.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po lipcu br. w ogólnym rankingu – pierwsza jest SCANIA (3907 szt.; 23% udz.) po wzroście o 34% Na drugim miejscu zeszłoroczny leader DAF (3869 szt.; -1% i 23% udz.) a MAN (2842 szt.; -10% i 17% udz.) jest trzeci. Dalej bez zmiany VOLVO (2678 szt.; +17%;16%udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (2459 szt.; +24% i 15% udz.).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w lipcu 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5 732 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów co oznacza skromny 1% wzrost. Rynek samochodów dostawczych w ostatnich dwóch miesiącach nie jest stabilny – czerwcowy spadek i lipcowy lekki wzrost wynikać mogą z układu dni kalendarzowych, nie mniej jednak silne, najczęściej dwucyfrowe wzrosty obserwowane do maja br. mogą już nie mieć miejsca chyba, że w sierpniu, kiedy kończy się ważność homologacji Euro 6b,c i d dla kategorii N1.

Od początku roku zarejestrowano 40 794 nowe samochody dostawcze, co przekłada się na wzrost o 7,1% w skali roku.

W lipcu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem był Fiat. Nabywcy zarejestrowali 988 szt. samochodów tej marki tj. o 17,8% więcej r/r i wobec 801 szt. miesiąc wcześniej (+23,4% m/m). Udział Fiata w rynku wyniósł 17,2%. Druga w ostatnim miesiącu była marka Renault (787 szt.; -15,2%) a trzeci Volkswagen (634 szt. +17%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (584 szt. -3,6%); Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (561 szt.; -2,1%) a za nim tym razem Mercedes-Benz (531 szt.; +68,6%). W ogólnym rankingu modeli, w lipcu br. na pierwszym miejscu niezagrożony – Renault Master (576 szt.), drugi Fiat Ducato (504 szt.) a za nim Mercedes-Benz Sprinter (422 szt.). Na czwartym miejscu Peugeot Boxer 331 szt. a za nim Iveco Daily 328 szt. Drugą piątkę otworzył Fiat Doblo (269 szt.).

W całej grupie samochodów dostawczych w lipcu 2019r., zarejestrowano 1 254 kombivanów (+0,3%), 167 osobowo-ciężarowych (-21%), 186 pick-upów (-3%) oraz 71 samochodów kempingowych (+29%). W zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczych przybyło 3784 szt. (+89szt.;+2%).

W pierwszym segmencie kombivanów pierwszy był tym razem Fiat Doblo (269 szt.;+29%). Za nim Dacia Dokker (210 szt.; -15%) i za nią kolejny model Fiata Fiorino (177 szt.; +21%); Czwarty był Ford Transit Connect (160 szt.; +80%). Na piątym Peugeot Partner (158 szt.; -15%). Wśród osobowo-ciężarowych na pierwszym miejscu była Fabia (55 szt.; +112%) następne modele, to Yaris i Corsa odpowiednio (35 szt.+192%) i (20 szt. -62%). W pick-upach w lipcu najwięcej zarejestrowano Fordów Rangerów (52; +18%), i Toyoty Hilux oraz Amarok Volkswagena ( oba modele po 35 szt.; pierwszy ze spadkiem 24% a drugi ze wzrostem o150%); Wśród kempingowych bez zmiany pierwszy Volswagen California - 16 szt. W grupie pozostałych pierwsze miejsce przypadło oczywiście dla Mastera Renault (576 szt.; -19%) , drugi Iveco Daily (504; +8%) a trzeci Mercedes-Benz Sprinter (422 szt. +52%). Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych w lipcu, jako samochody dostawcze do 3,5t. vany stanowiły 72%, skrzynie 16% i furgony 6%, wśród których zarejestrowano 76 chłodni i 122 izotermy. Wywrotki w tej części rynku nie osiągnęły 1%.

Od początku 2019 roku w ogólnym rankingu z pierwszą lokatą po 7. miesiącach jest FIAT (6300) i wyprzedza RENAULT (5904) teraz już o 396 szt. Pierwszy ma 15,4% rynku a drugi 14,5%. Trzeci na liście pozostaje FORD (5135; 13% udz.). Na czwartym miejscu VOLKSWAGEN (4448; 11% udz.). Piąte należy do marki MERCEDES-BENZ (3817; 9% udz.). PEUGEOT (3419) otwiera drugą piątkę. W ub.r. był dwa miejsca wyżej. Trzy marki z pierwszej piątki odnotowały wzrost rezultatów w skali roku. Najwyższy +41% Volkswagen i 33% MERCEDES-BENZ. FORD +21% a FIAT stabilnie niecałe +1%.

Od początku br. klienci najczęściej wybierali Mastera (4783; -3%), następnie Ducato (3347; -9%).

Dalej awansował Sprinter Mercedesa (3010; +42%), który zepchnął na czwarte Iveco Daily (2963; -9%). Pierwszą piątkę zamyka po lipcu Transit Forda (2150; +39%.)

W całej grupie samochodów dostawczych od początku 2019r., zarejestrowano 9511 kombivanów (+3%), 864 osobowo-ciężarowych (-30%), 1645 pick-upów (+3%) oraz 467 samochodów kempingowych (+35%). W zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczych przybyło 28307 szt.;+10%).

W pierwszym segmencie kombivanów na prowadzeniu jest Doblo z liczbą 1464 szt. o tej samej porze przed rokiem był drugi, tuż za nim Dokker 1414 szt. Wśród osobowo-ciężarowych na pierwszym miejscu jest Skoda Fabia (252 szt.; +29%) za nim Yaris (157 szt.; +16%) . W pick-upach przewodzi podobnie jak rok wcześniej Ford Ranger (425; +10%), następna jest Toyota Hilux (311; -16%)i Vokswagenem Amarok (282 szt.+32%)

Wśród kempingowych na pierwszej pozycji Volkswagen California 56 szt. za nim Dethleffs Trend 32 szt.

W grupie pozostałych pierwsze miejsca przypadły oczywiście dla Mastera Renault (4783szt.; -3%) z dużą przewagą nad Ducato Fiata (3347; -9%).

Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych jako samochody dostawcze do 3,5t. vany mają 68% (27633szt; +10%), skrzynie przekraczają 19% (7780szt. -8%) i furgony 7% (2679szt.; +13%). W tej ostatniej grupie zarejestrowano 554 chłodnie (+18%) i 867 izoterm (+2%). Wywrotki w tej części rynku osiągnęły 1%.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w lipcu br. zaledwie 106 rejestracji, i był to najniższy miesięczny rezultat od początku roku. Po trzech miesiącach z rzędu ze wzrostem, ostatni wynik był niższy o 35,8% r/r i niższy niż w czerwcu o 73,2%. Podobnie, jak w innych segmentach rynku pojazdów użytkowych, nowe wymagania dla tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach od 15 czerwca br. przełożyły się na ostatnie wyniki.

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy w lipcu br. w analizach PZPM 68 szt. Jest to o 10 szt. mniej (-12,8%) niż rok wcześniej i o 80 szt. mniej niż przed miesiącem (-54,1%). W ogólnym rankingu marek w czerwcu br. przewodził MERCEDES-BENZ (215szt.), za nim SOLARIS (41szt.) i IVECO (40).

Od początku roku przybyło 1644 autobusy, 3,5% więcej niż w takim samym czasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 737 autobusów (+11%). Na drugie miejsce powrócił SOLARIS po rejestracji 246 szt. (-9%). Za nim jest MAN mimo wzrostu, z rezultatem 212 rejestracji (+22%). Na czwartej pozycji bez zmiany IVECO (141 szt.) z 93% wzrostem.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. od początku br. przybyły 893 (-2,8%) autobusy, podczas gdy rok wcześniej 919. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane autobusy marki SOLARIS (240szt.), MAN (197 szt.) i następnie MERCEDES-BENZ (186 szt.), oraz IVECO (49 szt.)

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w sierpniu 2019 r. przybyło 2 401 szt. Jest to wynik tożsamy z osiągniętym rok wcześniej (+0,3% r/r; +8 szt.) i wyższy niż w czerwcu br. o 11,2% (+241 szt.). Utrzymujący się do maja stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012 kiedy sprowadzono jeszcze mniej ( 1,9 tys. szt.). W lipcu br. przekroczył średnią dla analogicznego miesiąca z ostatnich 10. lat, o 200 szt. W całej grupie wyróżniliśmy 2 206 samochodów ciężarowych (+0,8% r/r; +10,2% m/m) i 195 autobusów (-4,9% r/r; +22,6% m/m).

Od początku roku wwieziono do Polski 19 172 (+1,1%) używanych pojazdów użytkowych. W tym 17 455 (+1,5%) samochodów ciężarowych i 1717 autobusów (-3,5%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było tylko o 1,5 tys. mniej niż zarejestrowanych nowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.