Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek pojazdów użytkowych w sierpniu 2019

infobus
20.08.2019 09:00
0 Komentarzy

W pierwszych rejestracjach całej grupy pojazdów użytkowychpow. 3,5t tempo wzrostu obniżyło się w lipcu br. aż o 20%. Był to pierwszymiesiąc od początku 2019 roku ze spadkiem. Łącznie przybyło tylko 1 762 szt.

Rezultat ostatniego miesiąca jest dowodem na to, jak zmianylegislacyjne wpływają na tempo rejestracji. Po dwóch miesiącach dwucyfrowegowzrostu pojazdów użytkowych, związanego z wprowadzeniem od połowy czerwca br.wymogu przy rejestracji tachografów cyfrowych, przyszło wyrównanie i nastąpiłgłęboki spadek. W lipcu zgodnie z sezonowością rynek zmniejsza się w porównaniuz czerwcowym ale teraz skurczył się ponad połowę (-53%). W trzech ostatnichlatach w analogicznym miesiącu rynek zmniejszał się m/m od 19 do 25%. Dodatkowopo uwzględnieniu większej liczbę dni roboczych w ostatnim miesiącu (+4 dni) tenspadek jest jeszcze głębszy i wyniósł 61%.

We wszystkich kategoriach odnotowaliśmy wysokie spadki.Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 18,7% r/r,za sprawą zarówno podwozi ciężarowych (-17%), samochodów specjalnych (-3,8%),jak i ciągników samochodowych (-19,9%). Rejestracje autobusów obniżyły sięjeszcze mocniej niż samochodów ciężarowych. Tempo zmiany w ich grupie wyniosło-35,8%. Wydania ciężarówek osiągnęły 1 656 szt. a autobusów 106 szt.

Od początku roku przybyło 20 084 nowe pojazdy o DMC pow.3,5t i jest to więcej o 7,4% niż w tym samym czasie ub.r. W grupie samochodówciężarowych wzrost w skali roku wyniósł 7,7% do 18 440 szt. a wśródautobusów, rezultaty lipca mocnoosłabiły tempo wzrostu i rynek wzrósł już tylko o 3,5% do poziomu 1 644 szt. -wobec 8,1% osiągniętego w pierwszym półroczu.

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t wlipcu 2019r. zarejestrowano 1 656 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniudo analogicznego miesiąca sprzed roku (-18,7% r/r; -381 szt.), był spowodowanyniższymi rejestracjami wśród zarówno kompletnych (lub skompletowanych) podwozisamochodów ciężarowych (459 szt.; -17% r/r nie licząc specjalnych, którychprzybyło 51 szt.; -3,8%), jak ciągników samochodowych (1 146szt.; -19,9% r/r).We wszystkich grupach składowychodnotowaliśmy również spadek w porównaniu z wynikami z czerwca br. (wzagregowanej grupie – 50% m/m; -1 654 szt.).

Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (18440szt.) ciągle jest na wyraźnym plusie (+7,7% w skali roku). Rozwojowi rynkusamochodów ciężarowych w br. sprzyja ogólnie dobra koniunktura wgospodarce. Aktualna sytuacja dodatkowozostała podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15czerwca br., co jednocześnie w ostatnim miesiącu przyhamowało rozwój.Zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dlakategorii N2 czy nowe wzory COC (świadectw homologacji) mogą znaleźć teżodzwierciedlenie w rejestracjach chociaż wydaje się, że już nie tak zasadnicze.Natomiast ostatnie niekorzystne informacje o nastrojach w przemyśle nie tylkopolskim ale też wcześniejsze z innych państw w tym z Niemiec, mogą rzutować narozwój polskiego transportu i pośrednio decydować o kształcie rynku pojazdówciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych doprzewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem czy z tzw.Pakietem Mobilności PE.

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych ispecjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zwiększyły się i wyniosły wlipcu br. 510 szt. (-15,8% r/r; -52,5% m/m) wobec 606 przed rokiem i 1 074miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (117 szt.). Na kolejnym miejscutrzy marki z takim samym wynikiem, po 85 szt. każda: MERCEDES-BENZ, IVECO iSCANIA. Za nimi VOLVO i DAF zyskałyodpowiednio 50 i 39 szt. Wszystkie marki z wyjątkiem Scanii (+25%) odnotowałyspadki – DAF (-44%), MERCEDES-BENZ(-28%), MAN (-26%),VOLVO (-12%) i IVECO(-3%).

W grupie ciągników samochodowych w lipcu 2019r. najwięcejciągników zarejestrował DAF, który wydał 294 szt. (-25% r/r i -45% m/m). Nadrugim miejscu było VOLVO z liczbą 234 szt. (+59% r/r i -22% m/m), a na trzecimMAN (204szt.; -32% r/r i -41% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęłaSCANIA (161 szt.; -37% r/r:-65% m/m). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ(124 szt.; -33% r/r; -72% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łączniepodwozi i ciągników) objęły w lipcu 2019r. 1 456 szt. Było to mniej o 375 szt.niż rok wcześniej (-21%) i mniej o 1 511 szt. (-51%.) niż miesiąc wcześniej.Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: DAF (330 szt.; -27% r/r), VOLVO (283szt.; +39%) i MAN (257 szt.; -35%).

W ogólnym rankingu marek w lipcu 2019r. w grupie samochodówo DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów wydał DAF –333 szt. (-28%) i przekroczyła20% tej części rynku –mniej o 2,5 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był MAN–321szt. (-30%). Jego udział wyniósł nieco ponad 19% i był niższy niż w ub.r.(- 3 pkt. proc). Za nim VOLVO po rejestracji 284 szt. – jedyna marka zewzrostem w pierwszej piątce (+39%), zajęła 17% rynku, o 3 pkt. proc. więcej niżw czerwcu ub.r. Czwarta dopiero SCANIA, która wydała 246 szt. (-24% r/r; 15%udz.). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (209 szt.; -31%).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 94% rynku),zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło76% rynku czyli o 2 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

Od początku roku zarejestrowano 18 440 samochody ciężarowe pow.3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 7,7% w skali roku. W całej grupie znalazłosię 13 740 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu doanalogicznego okresu ub.r. o 904 szt. (+7%). Wśród nich na czele jest DAF zliczbą 3427 rejestracje (+1%) a tuż za nim SCANIA (3219; +35%). Dalej za nimi VOLVO (2215;+19%), który wyprzedza nadal markę MAN (2125; -18%). Pierwszą piątkę zamknął polipcu MERCEDES-BENZ (1936; +30%).

W tym samym czasie przybyło 4 700 kompletnych lubskompletowanych podwozi (+10%; +419 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1101) zanim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (807), który wyprzedza IVECO (740) iSCANIĘ (688) oraz DAFa (512).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (3939; -2%). Za nim byłaSCANIA (3907; +34%) i MAN (3226; -8%). Wyprzedzają markę MERCEDEZ-BENZ (2746szt.) i VOLVO (2682 szt.), które również poprawiły swoje wyniki sprzed roku –odpowiednio +24% i +17%.

Pierwsze dwie markiSCANIA i DAF przekraczają posiedmiu miesiącach br. po 21% rynku. Trzeci MAN ma 17%. Kolejne dwie MERCEDES i VOLVO zbliżają się do 15%.Pierwsza piątka skupia po lipcu br. 89% rynku wobec 87% przed rokiem.

Firmy rejestrujące na regon objęły 91% rynku, wśród nichzasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 78%rynku wobec ich udziału rok wcześniej 77%.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po lipcu br. wogólnym rankingu – pierwsza jest SCANIA (3907 szt.; 23% udz.) po wzroście o 34%Na drugim miejscu zeszłoroczny leader DAF (3869 szt.; -1% i 23% udz.) a MAN(2842 szt.; -10% i 17% udz.) jest trzeci. Dalej bez zmiany VOLVO (2678 szt.;+17%;16%udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (2459 szt.; +24% i 15%udz.).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w lipcu 2019 r.według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5732 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów co oznacza skromny 1% wzrost. Rynek samochodów dostawczych w ostatnichdwóch miesiącach nie jest stabilny – czerwcowy spadek i lipcowy lekki wzrostwynikać mogą z układu dni kalendarzowych, nie mniej jednak silne, najczęściejdwucyfrowe wzrosty obserwowane do maja br. mogą już nie mieć miejsca chyba, żew sierpniu, kiedy kończy się ważność homologacji Euro 6b,c i d dla kategoriiN1.

Od początku roku zarejestrowano 40 794 nowe samochodydostawcze, co przekłada się na wzrost o 7,1% w skali roku.

W lipcu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderembył Fiat. Nabywcy zarejestrowali 988 szt. samochodów tej marki tj. o 17,8%więcej r/r i wobec 801 szt. miesiąc wcześniej (+23,4% m/m). Udział Fiata wrynku wyniósł 17,2%. Druga w ostatnim miesiącu była marka Renault (787 szt.;-15,2%) a trzeci Volkswagen (634 szt. +17%). Za nim na czwartej pozycjiuplasował się Ford (584 szt. -3,6%); Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (561 szt.;-2,1%) a za nim tym razem Mercedes-Benz (531 szt.; +68,6%). W ogólnym rankingumodeli, w lipcu br. na pierwszym miejscu niezagrożony – Renault Master (576 szt.), drugi FiatDucato (504 szt.) a za nim Mercedes-Benz Sprinter (422 szt.). Na czwartymmiejscu Peugeot Boxer 331 szt. a za nim Iveco Daily 328 szt. Drugą piątkęotworzył Fiat Doblo (269 szt.).

W całej grupie samochodów dostawczych w lipcu 2019r., zarejestrowano 1 254 kombivanów(+0,3%), 167 osobowo-ciężarowych (-21%), 186 pick-upów (-3%) oraz 71 samochodówkempingowych (+29%). W zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczychprzybyło 3784 szt. (+89szt.;+2%).

W pierwszym segmencie kombivanów pierwszy był tym razem FiatDoblo (269 szt.;+29%). Za nim Dacia Dokker (210 szt.; -15%) i za nią kolejnymodel Fiata Fiorino (177 szt.; +21%); Czwarty był Ford Transit Connect (160 szt.; +80%). Napiątym Peugeot Partner (158 szt.; -15%). Wśród osobowo-ciężarowych na pierwszymmiejscu była Fabia (55 szt.; +112%) następne modele, to Yaris i Corsa odpowiednio(35 szt.+192%) i (20 szt. -62%). W pick-upach w lipcu najwięcej zarejestrowano Fordów Rangerów (52; +18%), iToyoty Hilux oraz Amarok Volkswagena ( oba modele po 35 szt.; pierwszy zespadkiem 24% a drugi ze wzrostem o150%); Wśród kempingowych bez zmiany pierwszyVolswagen California – 16 szt. W grupiepozostałych pierwsze miejsce przypadło oczywiście dla Mastera Renault (576szt.; -19%) , drugi Iveco Daily (504; +8%) a trzeci Mercedes-Benz Sprinter (422szt. +52%). Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych w lipcu, jakosamochody dostawcze do 3,5t. vany stanowiły 72%, skrzynie 16% i furgony 6%,wśród których zarejestrowano 76 chłodni i 122 izotermy. Wywrotki w tej częścirynku nie osiągnęły 1%.

Od początku 2019 roku w ogólnym rankingu z pierwszą lokatąpo 7. miesiącach jest FIAT (6300) i wyprzedza RENAULT (5904) teraz już o 396szt. Pierwszy ma 15,4% rynku a drugi 14,5%. Trzeci na liście pozostaje FORD(5135; 13% udz.). Na czwartym miejscu VOLKSWAGEN (4448; 11% udz.). Piąte należydo marki MERCEDES-BENZ (3817; 9% udz.). PEUGEOT (3419) otwiera drugą piątkę. Wub.r. był dwa miejsca wyżej. Trzy markiz pierwszej piątki odnotowały wzrostrezultatów w skali roku. Najwyższy +41% Volkswagen i 33% MERCEDES-BENZ. FORD+21% a FIAT stabilnie niecałe +1%.

Od początku br. klienci najczęściej wybierali Mastera (4783;-3%), następnie Ducato (3347; -9%).

Dalej awansował Sprinter Mercedesa (3010; +42%), któryzepchnął na czwarte Iveco Daily (2963; -9%). Pierwszą piątkę zamyka po lipcuTransit Forda (2150; +39%.)

W całej grupie samochodów dostawczych od początku 2019r.,zarejestrowano 9511 kombivanów (+3%),864 osobowo-ciężarowych (-30%), 1645 pick-upów (+3%) oraz 467 samochodówkempingowych (+35%). W zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczych przybyło28307 szt.;+10%).

W pierwszym segmencie kombivanów na prowadzeniu jest Doblo zliczbą 1464 szt. o tej samej porze przed rokiem był drugi, tuż za nim Dokker1414 szt. Wśród osobowo-ciężarowych na pierwszym miejscu jest Skoda Fabia (252szt.; +29%) za nim Yaris (157 szt.; +16%) . W pick-upach przewodzi podobnie jakrok wcześniej Ford Ranger (425; +10%), następna jest Toyota Hilux (311; -16%)iVokswagenem Amarok (282 szt.+32%)

Wśród kempingowych na pierwszej pozycji VolkswagenCalifornia 56 szt. za nim Dethleffs Trend 32 szt.

W grupie pozostałych pierwsze miejsca przypadły oczywiściedla Mastera Renault (4783szt.; -3%) z dużą przewagą nad Ducato Fiata (3347; -9%).

Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych jako samochodydostawcze do 3,5t. vany mają 68% (27633szt; +10%), skrzynie przekraczają 19%(7780szt. -8%) i furgony 7% (2679szt.; +13%). W tej ostatniej grupiezarejestrowano 554 chłodnie (+18%) i 867 izoterm (+2%). Wywrotki w tej częścirynku osiągnęły 1%.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w lipcu br. zaledwie 106rejestracji, i był to najniższy miesięczny rezultat od początku roku. Po trzechmiesiącach z rzędu ze wzrostem, ostatni wynik był niższy o 35,8% r/r i niższyniż w czerwcu o 73,2%. Podobnie, jak w innych segmentach rynku pojazdówużytkowych, nowe wymagania dla tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach od15 czerwca br. przełożyły się na ostatnie wyniki.

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy w lipcubr. w analizach PZPM 68 szt. Jest to o10 szt. mniej (-12,8%) niż rok wcześniej i o 80 szt. mniej niż przedmiesiącem (-54,1%). W ogólnym rankingu marek w czerwcu br. przewodziłMERCEDES-BENZ (215szt.), za nim SOLARIS (41szt.) i IVECO (40).

Od początku roku przybyło 1644 autobusy, 3,5% więcej niż wtakim samym czasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce maMERCEDES-BENZ, który wydał 737 autobusów (+11%). Na drugie miejsce powróciłSOLARIS po rejestracji 246 szt. (-9%). Za nim jest MAN mimo wzrostu, zrezultatem 212 rejestracji (+22%). Na czwartej pozycji bez zmiany IVECO (141szt.) z 93% wzrostem.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. od początku br. przybyły893 (-2,8%) autobusy, podczas gdy rok wcześniej 919. Najmocniej w tej grupiebyły reprezentowane autobusy marki SOLARIS (240szt.), MAN (197 szt.) inastępnie MERCEDES-BENZ (186 szt.), oraz IVECO (49 szt.)

Używane użytkowe

W grupie używanychpojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, wsierpniu 2019 r. przybyło 2 401 szt. Jest to wynik tożsamy z osiągniętym rokwcześniej (+0,3% r/r; +8 szt.) i wyższy niż w czerwcu br. o 11,2% (+241 szt.).Utrzymujący się do maja stosunkowo wysoki poziom napływu używanych,sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nieprzekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcuprzyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dlaanalogicznego miesiąca od 2012 kiedy sprowadzono jeszcze mniej ( 1,9 tys.szt.). W lipcu br. przekroczył średnią dla analogicznego miesiąca z ostatnich10. lat, o 200 szt. W całej grupie wyróżniliśmy 2 206 samochodów ciężarowych(+0,8% r/r; +10,2% m/m) i 195 autobusów (-4,9% r/r; +22,6% m/m).

Od początku roku wwieziono do Polski 19 172 (+1,1%)używanych pojazdów użytkowych. W tym 17 455 (+1,5%) samochodów ciężarowych i1717 autobusów (-3,5%). Wszystkichsprowadzonych używanych pojazdów byłotylko o 1,5 tys. mniej niż zarejestrowanych nowych.

Komentarze