TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 01.2017 r.
JMK analizy rynku transportowego - Opublikowano: 27.02.2017 16:40:59 1 komentarz
Polski rynek używanych autobusów 01.2017 r.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2017r. zarejestrowano 268 szt. używanych autobusów, czyli o 36 szt. więcej niż rok temu (+15,5%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały czas imponuje swoim potencjałem ? od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. ? 3575 szt.

Czy w 2017r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy się przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy styczeń

W pierwszym miesiącu 2017r. odnotowaliśmy 268 rejestracji sprowadzany autobusów. To wynik poniżej średniej dla całego rynku z 2016r. (298) i jednocześnie wynik o 36 szt. wyższy w porównaniu do stycznia 2016 (+15,5%). Co ciekawe, w styczniu br. spadki rejestracji odnotowaliśmy w kategorii MINI, która w 2016 r. najmniej traciła. Natomiast wzrosty zawitały teraz do wszystkich pozostałych kategorii funkcjonalnych.

Nowe kontra używane

Dane ze stycznia br. pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest ponad dwukrotnie wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (268 szt. do 105 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano 19-razy więcej niż nowych (95 szt. do 5 szt.), a tych drugich blisko 7-razy więcej (75 szt. do 11 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskim mieliśmy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Styczeń przyniósł zwycięstwo fabrycznie nowym minibusom (68 szt. do 48 szt.), natomiast w segmencie miejskim więcej sprowadzono używanych autobusów niż zakupiono nowych (39 szt. do 21 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (43% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (33%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1989 r. i jest to turystyczny model Setra S210. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowią dwa autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach. W styczniu było to 8 pojazdów (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe w styczniu br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W pierwszym miesiącu 2017 r. sprowadzono tutaj 95 autobusów, czyli o 34 szt. (+55,7%) więcej niż przed rokiem;

  • autobusy turystyczne ? 75 szt. Strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W styczniu 2017 r. zarejestrowano tutaj o 3 pojazdy więcej niż przed rokiem (+4,2%).

  • autobusy MINI ? w styczniu br. sprowadzono 48 używanych minibusów, czyli o 12 szt. (-20%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie na początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 39 szt. (+16 szt. / +69,6%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, których zarówno w styczniu bieżącego, jak i ubiegłego roku nie odnotowano w bazie CEP (MC).

Lista rankingowa marek

Wyniki za styczeń 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 86 szt. (+6,2%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje 32,1% w rynku, co oznacza udział o 2,8 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 26 szt., gdzie marka ma 54,2% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 18,8%, 12,5% i 6,3% w tej części rynku. Podobnie Mercedes jest liderem z udziałem 33,7%, w segmencie międzymiastowym (32 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Wśród autobusów turystycznych jest vice liderem (13) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino; Podobnie w kategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (9) po marce Scania (14). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro.

W styczniu drugą pozycję wypracowała Setra a nie tradycyjnie marka Renault, która spadła na dalekie 7. miejsce w rankingu. Setra w styczniu br. odnotowała 32 rejestracje używanych autobusów, czyli o 10 szt. więcej niż przed rokiem (+45,5%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,9% (+2,5 pkt proc w porównaniu z sytuacją ze stycznia 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają 44% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (14) i drugie w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (17). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest trzecie miejsce marki Scania, która do tej pory nie zajmowała na rynku używanych autobusów w Polsce wyższych pozycji. W styczniu br. z wynikiem 22 rejestracji (+21 szt. / +2100%) Scania znalazła się na podium z udziałem 8,2% (+7,8 pkt. proc.), dzięki sprzedaży we wszystkich trzech najważniejszych kategoriach ? w miejskiej (14) zajęła pierwsze miejsce i dalsze w międzymiastowej (4) i turystycznej (4).

W styczniu najaktywniej liderów próbowały dogonić trzy marki ? VDL oraz Iveco i Karosa . Pierwsza z nich zamknęła miesiąc z wynikiem 19 szt. (+3 szt. / +18,8%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. Dwie następne z wynikiem po 17 szt. każda, przy czym dla Iveco oznacza to spadek o 5,6% a dla Karosy 8,5 krotny wzrost.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
  • Rzadna zmiana – 28.02.2017

    ZŁOMY z Niemiec dalej jadą do Polski. Taka "zmiana"

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.