TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów – 01.2020
InfoBus.pl - Opublikowano: 25.02.2020 11:00:10
Polski rynek używanych autobusów – 01.2020

W styczniu 2020 r. sprowadzono do naszego kraju 315 autobusów - czyli o 87 szt. więcej niż rok wcześniej (+38%).

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2020 r. sprowadzono do naszego kraju 315 autobusów - czyli o 87 szt. więcej niż rok wcześniej (+38%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów; w 2016 r. - 3575 szt., w 2017 r. - 3321, w 2018 r. - 3150 szt., a w 2019 r. - 3233 szt. To najlepiej pokazuje, jak silny i stabilny jest wtórny rynek autobusów w Polsce.

Autobusowy styczeń

W styczniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 315 rejestracji (+87 szt. /+38% r/r). To oznacza, że polscy przewoźnicy kontynuują wzmożone zakupy - częściowo również pod kątem obsługi reaktywowanych linii, które uzyskały dofinansowane z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Potwierdza to wynik z kategorii międzymiastowej, gdzie rejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy lokalne i szkolne, gdzie od czterech miesięcy mamy wzmożony ruch. W styczniu - podobniej jak w grudniu czy listopadzie - właśnie tutaj odnotowaliśmy jeden z większych wzrostów ilościowych: +49 szt. (+69% r/r).

Ponadto w styczniu "plusy" zagościły we wszystkich segmentach funkcjonalnych wtórnego rynku - zarówno w segmencie miejskim (+9 szt. / +30% r/r), turystycznym (+27 szt. / +41,5% r/r)., jak i w kategorii MINI (+9 szt. / +18,4% r/r). To zapowiada kolejny dobry rok dla importerów używanych autobusów.

Nowe kontra używane

Porównując tegoroczny rynek sprowadzanych, używanych autobusów (315) z rynkiem nowych (158 ) widać wyraźnie, że ponownie w tym roku "górą" są pojazdy używane. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku, gdyż rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby to zmienić.

Różnica między rynkiem nowych a sprowadzanych z rynku wtórnego wynosi obecnie 157 szt. na korzyść używanych. Dla porównania w całym ub.r. sprowadzono do Polski o 30% więcej używanych autobusów z zagranicy niż sprzedano nowych. W tym roku w styczniu ten wskaźnik wynosi już 99%.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja - na korzyść rynku wtórnego - panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym z nich, w styczniu 2020 r., zarejestrowano 10-razy więcej niż nowych (120 szt. do 12 szt.), a w drugim ponad 8-razy więcej (92 szt. do 11 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Potwierdzają to dane z 2020 r., gdzie nowe minibusy przewyższają nad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 86 szt. do 58 szt. Z kolei w segmencie miejskim po styczniu br. mamy proporcję - 49:39 także na korzyść nowych.

Utrzymująca się jednak cały czas duża dysproporcja pomiędzy nowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2019 r. zakupiono 2478 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3233 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 - 2009 (40% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000 - 2004 (33% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (2%).

Aktualnie najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest OAF M12 z 1997 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowany pojazd to ZAZ A10 z 2020 r. Generalnie grupę "prawie nowych" roczników stanowi obecnie pięć pojazdów ( 1 pojazd z rokiem produkcji 2020 i 4 pojazdy z roku produkcji 2019). Można spodziewać się, że takich pojazdów jeszcze przybędzie ale w całym 2019 r. była to grupa aż 60 szt. z rocznika 2019 i 34 szt. z rocznika 2018 r. Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było tylko 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma aż 101 szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza wyników w styczniu br. według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W styczniu 2020 r. w tej kategorii odnotowano 92 rejestracje, czyli o 27 szt. więcej (+41,5%) niż przed rokiem. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która dzięki rządowemu Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych ponownie zaczyna nabierać na znaczeniu. Dzięki czemu stanowi ona potężną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów, który od lat nie może się przebić przez tę barierę. W styczniu br. zarejestrowano 120 szt. używanych autobusów międzymiastowych (+49 szt. / +69%), czyli najwięcej ze wszystkich kategorii na tegorocznym rynku wtórnym;

  • autobusy MINI – w styczniu br. do Polski sprowadzono 58 używanych minibusów, czyli o 9 szt. więcej (-18,4%) niż przed rokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku i jednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie to zdecydowanie najsłabsza kategoria wśród używanych autobusów, ale w 2019 roku i w styczniu 2020 r. zanotowała spory wzrost. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. W pierwszym miesiącu br. kategoria ta osiągnęła 39 szt., czyli 9 szt. więcej niż przed rokiem (+30%).

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też w styczniu 2019 roku trzy używane autobusy szkolne, podczas gdy w tym roku żadnego.

Lista rankingowa marek

W styczniu 2020 r. zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów została marka Mercedes-Benz. Zarejestrowano łącznie 72 pojazdy z logo niemieckiego producenta (+18 szt. / +33,3% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 22,9% rynku, co oznacza udział o 0,8 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej.

W rankingu marek na drugiej pozycji mamy Iveco z liczbą 57 rejestracji, czyli o 31 szt. więcej niż przed rokiem (+119,2%). Taki rezultat zapewnił marce ponad 18% udział w rynku (+6,7pkt proc.) Wysoką pozycję w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Dodajmy, że w styczniu do Polski sprowadzono też 12 szt. pojazdów marki Renault i 9 autobusów pod marką Karosa, przejętych całkowicie przez koncern Iveco.

Trzecie miejsce zajmuje Setra z liczbą 36 rejestracji (+8szt. /+28,6%) i udziałem 11,4%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 34% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów.

W grupie najsilniejszych pięciu marek po raz pierwszy pojawił się na tak wysokiej pozycji Solaris (24), za nim jest VDL (20).

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o zakupach używanych autobusów, który kosztuje u nas 150 PLN netto miesięcznie.

To nie wszystko. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na a.kierecki@jmk.org.pl / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.