Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów 02.2016

infobus
17.03.2016 13:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Łącznie od początku br.zarejestrowano 454 szt. używanych autobusów, czyli o 67 szt. mniej niż rok temu(-12,9%).

Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Mimoujemnego bilansu, rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały czasimponuje swoim potencjałem. Warto przypomnieć, że za nami rekordowy rok 2015,kiedy zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, czyli o 147 szt. więcej niżrok wcześniej (+3,7%). Do ubiegłego roku najwyższym wynikiem był rezultat z2014 r. (3686), który właśnie został pobity i to z dość dużym zapasem (3824). Dla porównania ? w 2013 r.zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r.- 3111 szt. Te wyniki pokazują, żepoziom rejestracji w tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę isystematycznie rośnie w siłę. Czy w 2016 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę aktualną tendencjęto raczej na to się nie zanosi.

Chłodny luty

W styczniu 2016 r. odnotowaliśmy 232 rejestracjesprowadzanych autobusów (-2 szt. /-0,9%), natomiast w lutym ? 222 szt. (-65 szt. / -22,6%). Oba wyniki plasująsię zdecydowanie poniżej średniej dlacałego rynku z 2015 r. (318). O ile w styczniu dodatni bilans zachował segmentmiejski, tak w lutym odnotowaliśmy spadki we wszystkich kategoriachfunkcjonalnych, co nie zdarzyło się w zeszłym roku.

W najsilniejszym segmencie, czyli wśród autobusówmiędzymiastowych, luty zakończył się z wynikiem 63szt. wobec 83 szt. w zeszłymroku (-30 szt. / -24,1%). Spadek miał miejsce także wśród minibusów ? 66 szt.wobec 74 szt. w zeszłym roku (-8 szt. / -10,8%), pojazdów turystycznych ? 64szt. wobec 79 szt. w ub.r. (-15 szt. / -19%) oraz miejskich ? 22 szt. wobec30 szt. w zeszłym roku (-8 szt. /-26,7%).

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczbazarejestrowanych autobusów używanych jest ponad półtora razy wyższa niżpojazdów fabrycznie nowych (454 szt. do 275 szt.) Największa dysproporcjapanuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początkuroku zarejestrowano blisko 25-razy więcej niż nowych (124 szt. wobec 5 szt.), atych drugich ponad 2-razy więcej (136 szt. i 58 szt.). W segmencie MINI różnicata jest znacząco mniejsza i wynosi tylko 1,3-raza na korzyść konstrukcjiużywanych (126 szt. wobec 97 szt.). Z kolei w kategorii autobusów miejskichpoczątek br. przyniósł zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (115 szt. wobec45 szt.). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczegow Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowoniskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdówto zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkukrajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, którezwiększyły polskie rejestry w zeszłymroku.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (38,5%udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(29,7%).Trzecią starsze – z lat1996-1999 z normą Euro II (19,2%). Najstarszyzaimportowany w br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1992 r. i jestto miejski model Mercedes-Benz O 405. Z kolei grupę najmłodszych rocznikówstanowią cztery autobusy wyprodukowane w latach 2016-2015. W zeszłym roku takągrupę ?prawie nowych? autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. zrocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencieprzejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich?nowych-używanych? pojazdów (86 z rocznika 2014 i 32 z rocznika 2013).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

– autobusy turystyczne ? w okresie styczeń-lutynajważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkoworejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzonotutaj 136 autokarów, czyli o 18 szt. (-11,7%) mniej niż przed rokiem;

– autobusy międzymiastowe ? 124 szt. Strategiczna kategoriana wtórnym rynku, która w 2015 r. notowała najwyższy skumulowany bilans. W styczniu-lutym 2016 r. zarejestrowano tutajo 29 pojazdów mniej niż przed rokiem (-19%.)

– autobusy MINI – odpoczątku roku sprowadzono 126 szt. używanych minibusów, czyli o 10 szt. (-7,4%)mniej niż przed rokiem;

– autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnychprzewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnieodnawiają swój tabor. Łącznie na początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 45szt. (-3 szt. / -6,3%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku (obokpojazdów szkolnych, których zarówno w styczniu bieżącego, jak i ubiegłego rokunie odnotowano w bazie CEP.

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki od początku 2016 r. potwierdzają, żemarka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem narynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 147 szt.(-21 szt. / -12,5%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmujeon 32,4% w rynku, co oznacza udział o 0,1 pkt proc wyższy niż rok wcześniej. Ztej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 76 szt., gdzie marka ma 60% udziału. To efektcały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dziękiktórym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksikonkurenci Mercedesa w segmencie MINI ?Iveco , Volkswagen i Renault są całyczas z tyłu, zajmując odpowiednio 15,1%, 11,1% i 9,5% w tej części rynku.Mercedes-Benz jest także liderem wśród autobusów turystycznych (24) znajpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino; vice liderem wsegmencie międzymiastowym (27), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą sięegzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. W kategorii miejskiej zajmujerównież drugie miejsce (12) po marce MAN (18). Tutaj przewoźnicy przedewszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro.

Drugą pozycję ma Renault (cały czas rywalizując z Setrą otytuł wicelidera), który od początku roku odnotował 56 rejestracji (+2 szt. /+3,7% / +2 pkt proc.) Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernychklientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mnieji coraz większa różnica dzieli markę od niemieckiej czołówki. Wszystkiekupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat.Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producentzajmuje pierwsze miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (30) z takimimodelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest przede wszystkim obecnawśród pojazdów turystycznych (9) i MINI (12).

Trzecie miejsce na podium ma Setra, która w tym rokuodnotowała 44 szt. używanych autobusów (- 3 szt. / -6,4%). Taki rezultatzapewnił marce udział w rynku na poziomie 9,7% (+0,7 pkt proc w porównaniu zsytuacją z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernuDaimler Buses, mają 42% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów.Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje trzecie miejsce zarówno wkategorii pojazdów turystycznych (19), jak i w strategicznej kategoriiautobusów międzymiastowych (22). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logoSetra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowymodel S 315 UL.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmiennaczołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak wzeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? Iveco i MAN.Pierwsza z nich zajmuje czwarte miejsce z wynikiem 42 szt. i 9,3%. Iveco z roku na rok poprawia swojewyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI. Z kolei MAN (33 szt. / 7,3% udziału) osiągacoraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmujepozycję liderem z liczbą 18 szt.zarejestrowanych pojazdów. Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynkuzamyka holenderski VDL (28), który coraz lepiej radzi sobie w segmencieturystycznym. W tym roku marka zajęła tutaj wysokie, drugie miejsce z liczbą 24zarejestrowanych autokarów. Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendencido zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko nawtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze