TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 02.2017 r.
JMK analizy rynku transportowego - Opublikowano: 22.03.2017 10:00:12 2 komentarze
Polski rynek używanych autobusów 02.2017 r.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lutym 2017 r. zarejestrowano 220 szt. używanych autobusów, czyli o 2 szt. mniej niż rok temu (-0,9%). Z kolei skumulowany od początku roku wynik wyniósł 488 szt., co oznacza rezultat o 34 szt. wyższy niż rok temu (+7,5%). Zdecydowaną większość zarejestrowanych w ciągu dwóch miesięcy 2017 r. używanych autobusów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czas imponuje swoim potencjałem ? od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. ? 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy się przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy luty

W drugim miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 220 rejestracji sprowadzany autobusów. To wynik poniżej zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298) i jednocześnie o 2 szt. niższy w porównaniu do stycznia 2016 (-0,9%). Spadki rejestracji odnotowaliśmy w kategorii MINI (-12 szt. / -18,2%) i wśród pojazdów międzymiastowych (-8 szt. / -12,7%), oraz w kategorii miejskiej (-4 szt. / -18,2%). Natomiast wzrost pojawił się w segmencie turystycznym (+15 szt. / +23,4%). W segmencie szkolnym formalnie nie zarejestrowano jeszcze żadnego pojazdu.

Od początku roku

Skumulowany wynik za dwa miesiące pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 488 szt. używanych autobusów, czyli o 34 szt. więcej niż przed rokiem (+7,5%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po dwóch miesiącach br. jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 154 szt. (+18 szt./+13,2%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 150 rejestracji (+26 szt. / +21%). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 57 szt. od początku roku (+12 szt./ +26,7%). Na minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 102 szt. (-24 szt./ -19,0%). Co ciekawe to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest ponad dwukrotnie wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (488 szt. do 231 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano prawie 12-razy więcej niż nowych (150 szt. do 13 szt.), a tych drugich blisko 4-razy więcej (165 szt. do 42 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskim mieliśmy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za dwa miesiące 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (151 szt. do 102 szt.), natomiast w segmencie miejskim więcej sprowadzono używanych autobusów niż zakupiono nowych (57 szt. do 25 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1987 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (32%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1985 r. i jest to turystyczny model Mercedes-Benz O307. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowią dwa autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach. W styczniu i luty br. było 12 takich pojazdów (4 szt. z 2017 r. i 8 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  1. autobusy turystyczne to po dwóch miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W okresie styczeń-luty 2017 r. zarejestrowano tutaj 154 pojazdy, czyli o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+13,2%).

  2. autobusy międzymiastowe ? drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 150 autobusów, czyli o 26 szt. (+21,0%) więcej niż przed rokiem;

  3. autobusy MINI ? w styczniu i lutym br. sprowadzono 102 używane minibusy, czyli o 24 szt. (-19,0%) mniej niż przed rokiem;

  4. autobusy miejskie ? sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 57 szt. (+12 szt. / +26,7%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, których ani w styczniu i lutym bieżącego, ani ubiegłego roku nie odnotowano w bazie CEP (MC)..

Lista rankingowa marek

Wyniki dwóch pierwszych miesięcy 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 157 (+10 szt. / +6,8%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 32,2% w rynku, co oznacza udział o 0,2 pkt proc. mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 50 szt., gdzie marka ma 49,0% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 17,6%, 10,8% i 8,8% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 33,3%, (50 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 18,8% (29 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

- miejskim z udziałem 26,3% (15 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-luty 2017 r. drugą pozycję wypracowała Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta ? markę Renault, która spadła na dalekie 6. miejsce w rankingu. Od początku roku Setra odnotowała 52 rejestracje używanych autobusów, czyli o 8 szt. więcej niż przed rokiem (+18,2%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,7% (+1 pkt proc. w porównaniu z sytuacją po lutym 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają razem blisko 43% udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (29), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (20). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych autobusów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. W ciągu dwóch miesięcy br. włoski producent odnotował 37 rejestracji (- 5 szt. / -11,9%), co zapewniło mu tutaj udział 7,6% (-1,7 pkt. proc.). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach ? MINI (18), turystycznej (10) i międzymiastowej (9).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić trzy autobusowe marki ? MAN, VDL i Renault. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-luty z wynikiem 31 szt. (-2 szt. / +6,1%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. Identyczny wynik osiągnęło VDL (+3 szt. / +10,7%), a najważniejszą stawkę na wtórnym rynku zamyka Renault z wynikiem 29 szt. (-27 szt. / -48,2%).

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
  • Taka prawda – 23.03.2017

    STARE SZWABSKIE AUTOBUSY.. Nawet za PiS Ten handelek złomem ma się DOSKONALE. Niestety......

  • wert – 09.04.2017

    A kogo stac na nowe? Jaka jest alternatywa? Autosan czy 10-letnia Setra? Ba! 20-letnia Setra jest lepsza

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.