Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów – 02.2019

infobus
01.04.2019 08:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lutym 2019 r.sprowadzono do naszego kraju 236 autobusów, czyli o 3 szt. mniej niż rokwcześniej (-1,3%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton.

Skumulowany wynik za okres styczeń-luty br., pokazujeumiarkowany spadek o 33 szt. / -6,6%.

Odnotowany na początku roku „minus” to kontynuacjajesiennego i zimowego spowolnienia, które przebiega na wtórnym rynku w sposóbspokojny, bez żadnych większych wahnięć, co potwierdza stabilność segmentu sprowadzanychużywanych autobusów. Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takichpojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a 2017 r. – 3321, a w2018 r. – 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dlatego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć- od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtownychzmian.

Autobusowy luty

W lutym na rynku sprowadzanych, używanych autobusówodnotowaliśmy 236 rejestracji, o 3 szt. mniej niż rok wcześniej (-1,3%). Mimo,że było to poniżej średniomiesięcznej z ub.r. (262 szt.), jak i z 2017 r. (277szt.) ale sytuacja była stabilna. Wszystkie segmenty wykazały wzrost jedyniezmniejszyła się grupa autobusów bez informacji o podrodzaju i przynależności dosegmentu funkcjonalnego ( z 36 w lutym ub.r. do 6 w br.). Najwięcej sprowadzonoautobusów turystycznych (78 szt.; +16%). Następnie międzymiastowych, którychzarejestrowano 68 ( +6%) oraz MINI z liczbą 52 rejestracji (+1 szt). „Plus”zagościł też w kategorii autobusów miejskich, których sprowadzono 30 (+ 9 szt./ +43%). Pojawiły się też dwa pojazdy szkolne, których nie było w lutym ub.r.

Nowe kontra używane

W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów;w lutym 236 szt., co daje skumulowany wynik na poziomie 464 szt. (-33szt. /-6,6%). Dla porównania liczba nowych rejestracji w tym okresie wyniosła 351szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdówzbliża się do poziomu importu używanych autobusów, co do tej pory wydawało sięniemożliwe. W 2017 roku pojazdów używanych zarejestrowano o 1,4-raza więcej niżpojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.), a w 2018 roku był topoziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.).

Teraz – za okres styczeń-luty 2019 – proporcja wynosi 1,3,ale te różnice nie rozkładają się równomiernie na segmenty. Największadysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. W pierwszym od stycznia do lutego br.zarejestrowano niemal 35-razy więcej niż nowych (138 szt. do 4 szt.), a wdrugim blisko 7-razy więcej (143 szt. do 21 szt.).

W kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację.Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusy dominująnad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 162 szt. do102 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim,gdzie nowe pojazdy (164 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (60) Po razpierwszy ten pozytywny trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r.Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się także i w 2019 roku.

Utrzymująca się jednak dysproporcja pomiędzy całym rynkiemnowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest na stosunkowo niskimpoziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, tozgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkuuzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone w do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (40% udział).Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach2000 – 2004 (35% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzeciąstarsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Od początku 2019 r. najstarszy sprowadzony autobus został poraz pierwszy zarejestrowany w 1989 r. i jest to autokar Neoplan N117. Z koleinajmłodsze pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch „prawienowych” roczników stanowi obecnie 6 pojazdów (2 z 2019 r. i 4 szt. z 2018 r.).Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników wedługposzczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. Od stycznia do lutego br. w tej kategoriiodnotowano 143 rejestracje, czyli o 5 szt. więcej (+3,6%) niż przed rokiem. Coważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze rocznikina całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z miesiąca na miesiąctraci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dlaanalogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W ciągu dwóchpierwszych miesięcy br. zarejestrowano ich 138 (+ 20 szt. / +16,9%);

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-luty do Polskisprowadzono 102 używane minibusy, czyli o 8 szt. mniej (-7,3%) niż przedrokiem. To obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestrujesię więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w tensposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie od początku roku ta kategoriaosiągnęła 60 szt., czyli o 8 mniej niż przed rokiem. Tradycyjnie ta kategorianależy do najsłabszych na rynku sprowadzanych, używanych pojazdów.

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też pięćużywanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie – trzy.

Lista rankingowa marek

W pierwszych dwóch miesiącach 2019 roku ponownie markaMercedes-Benz jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski,używanych autobusów. W tym okresie zarejestrowano łącznie 120 szt. z logoniemieckiego producenta (-30 szt. / -20% w porównaniu z sytuacją sprzed roku).Mercedes zajmuje 26% w rynku, co oznacza udział o 4,2 pkt proc mniejszy niż rokwcześniej. Największa część autobusów tej marki reprezentowała kategorię MINI -49 szt., gdzie marka ma prawie 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu natakie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmujetutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa wsegmencie MINI to Iveco, Renault i Volkswagen są cały czas z tyłu. Niemieckamarka zajmuje drugie miejsce wśród konstrukcji miejskich (16) – znajpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro.Mercedes-Benz ma pierwsze miejsce (ex aequo z Setrą) wśród autobusówmiędzymiastowych (21), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą sięegzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Podobnie w kategoriiturystycznej Mercedes jest też pierwszy z wynikiem 33 rejestracji modeliTourismo i Tourino.

Na drugim miejscu jest tu Setra (27 szt.)

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco, które swojąwysoką pozycję zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działuRenault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyśćkoncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki. Od początku br.producent odnotował 56 rejestracji (+4 szt. / +7,7%), co zapewniło mu 12,1%udział. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI(25), międzymiastowej (14) i turystycznej (12).

Setra – na trzecim miejscu – ma 53 rejestracje, czyli o 5szt. mniej niż przed rokiem (-8,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział wrynku na poziomie 11,4% (-0,3 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, drugamarka koncernu Daimler Buses, mają blisko już 40% udział na polskim rynkusprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął zarównopierwsze miejsce wśród pojazdów międzymiastowych (21), drugie w turystycznych(27). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczneegzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

W okresie styczeń-luty na czwartym miejscu podium znalazłasię marka MAN, która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategoriimiejskiej, gdzie jest teraz na pierwszym miejscu (18). Grupę najsilniejszychmarek na wtórnym rynku zamyka w 2019 roku VDL (35 szt.), który dobrze sobie radziw segmencie turystycznym (16).

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:

·comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;

·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;

·analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

·analizy on-line przetargów na obsługę miejskichlinii autobusowych;

·analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

Komentarze