TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów ? 03.2017
InfoBus.pl - Opublikowano: 26.04.2017 13:00:31
Polski rynek używanych autobusów ? 03.2017

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W marcu 2017 r. zarejestrowano 340 szt. używanych autobusów, czyli o 11 szt. mniej niż rok temu (-3,1%). Z kolei skumulowany od początku roku wynik wyniósł 828 szt., co oznacza rezultat o 23 szt. wyższy niż rok temu (+2,9%). Zdecydowaną większość zarejestrowanych w ciągu I kwartału br. używanych autobusów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czas imponuje swoim potencjałem ? od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. ? 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy się przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy marzec

W trzecim miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 340 rejestracji sprowadzonych autobusów. To wynik powyżej zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298) i jednocześnie o 11 szt. niższy w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 (-3,1%). W marcu br. spadki rejestracji odnotowaliśmy w kategori MINI (-17 szt. / -19,3%) oraz wśród pojazdów międzymiastowych (-6 szt. / -6,1%), natomiast wzrost importu pojawił się tylko w kategorii turystycznej (+19 szt. / +16,4%). Kategoria miejska pozostała bez zmina (26 sztuk), a segment szkolny wykazał w marcu jeden gimbus.

Od początku roku

Skumulowany wynik za I kwartał 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 828 szt. używanych autobusów, czyli o 23 szt. więcej niż przed rokiem (+2,9%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po trzech miesiącach br. jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 289 szt. (+37 szt. / +14,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 243 rejestracji (+20 szt. / +9%). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 83 szt. od początku roku (+12 szt. / +16,9%). Na minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 173 szt. (-41 szt. / -19,2%). Co ciekawe to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest ponad półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (828 szt. do 550szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano 10-razy więcej niż nowych (243 szt. do 24 szt.), a tych drugich ponad 2-razy więcej (289 szt. do 130 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskim mieliśmy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za I kwartał 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (267 szt. do 173 szt.), jak i autobusom miejskim (129 szt. do 83 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (40% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (33,8%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1985 r. i jest to turystyczny model Mercedes-Benz O307. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 15 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (4 szt. z 2017 r. i 11 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

- autobusy turystyczne to po trzech miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W okresie styczeń-marzec 2017 r. zarejestrowano tutaj 286 pojazdów, czyli o 37 szt. więcej niż przed rokiem (+14,7%).

- autobusy międzymiastowe ? drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 243 autobusów, czyli o 12 szt. (+9%) więcej niż przed rokiem;

- autobusy MINI ? w I kwartale br. sprowadzono 173 szt. używanych minibusów, czyli o 41 szt. (-19,2%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojsć do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

- autobusy miejskie ? sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 83 szt. (+12 szt. / +16,9%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresie styczeń-marzec br. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowa marek

Wyniki za I kwartał 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 254 szt. (-8 szt. / -3,0%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 32,5% w rynku, co oznacza udział o 1,9 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 86 szt., gdzie marka ma 49,7% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 20,8%, 11,6% i 7,5% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 32,5%, (79 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 19,4% (56 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

- miejskim z udziałem 24,1% (20 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-marzec 2017 r. drugą pozycję wypracowała Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta ? markę Renault, która spadła na dalekie 6. miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 99 rejestracji używanych autobusów, czyli o 16 szt. więcej niż przed rokiem (+19,3%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 12,0% (+1,6 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 42% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (48), a trzecie ? w kategorii pojazdów turystycznych (40). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu trzech miesięcy br. włoski producent odnotował 70 rejestracji (-4 szt. / -5,4%), co zapewniło mu tutaj udział 8,5 (-0,7 pkt. proc.). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach ? MINI (36), turystycznej (14) i międzymiastowej (20).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki ?VDL i MAN. Pierwsza z nich zamknęła I kwartał br. z dobrym wynikiem 55 szt. (+10 szt. / +22,2%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym, gdzie aktualnie zajmuje pozycję wicelidera. Nieco niższy wynik osiągnął MAN, który zajął w rankingu 5 miejsce z wynikiem 52 pojazdów (-3 szt. / -5,4%).



Sprawdź też:
rynek

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.