TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 04.2016
PZPM JMK analizy rynku transportowego - Opublikowano: 01.06.2016 17:54:40
Polski rynek używanych autobusów 04.2016

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW).

Łącznie w okresie styczeń ? kwiecień br. zarejestrowano 1179 używanych autobusów, czyli o 58 szt. mniej niż rok temu (-4,7%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Mimo ujemnego bilansu, rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały czas imponuje swoim potencjałem ? z roku na roku przewoźnicy sprowadzają coraz więcej takich pojazdów. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku odnotowaliśmy tutaj rekordowy poziom. Wówczas zarejestrowano aż 3824 szt. używanych autobusów, czyli o 147 szt. więcej niż w 2014 r. (+4%), kiedy zaimportowano 3677 egzemplarzy. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku odnotowaliśmy tutaj rekordowy poziom. Wówczas zarejestrowano aż 3824 szt. używanych autobusów, czyli o 147 szt. więcej niż w 2014 r. (+43,7%), kiedy zaimportowano 3686 egzemplarzy. Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r. - 3111 szt. Te wyniki pokazują, że poziom rejestracji w tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę i systematycznie rośnie w siłę.. Czy w 2016 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę aktualną tendencję to raczej na to się nie zanosi, ale naprawdę ciężko jest przewidzieć, jak dokładnie zachowa się ten segment autobusowego rynku.

Cieplejszy kwiecień

W styczniu 2016 r. odnotowaliśmy 232 rejestracje sprowadzanych autobusów (-2 szt. / -0,9%), w lutym ? 222 szt. (-65 szt. / -22,6%), w marcu ? 351 szt. (-2 szt. / -0,6%), natomiast w kwietniu ? 374 (+11 szt. / + 3,0%). Najnowszy rezultat wypada powyżej średniej dla całego rynku z 2015 r. (318), co oznacza, że po słabym początku roku mamy tutaj lekki odbicie. Jaka kategoria jest za to odpowiedzialna? O ile w styczniu dodatni bilans zachował segment miejski, tak w lutym odnotowaliśmy spadki we wszystkich kategoriach funkcjonalnych, co nie zdarzyło się w zeszłym roku. W marcu było podobnie z tą różnicą, że segment MINI wyszedł na lekki ?plus? i do głosu doszła kategoria autobusów szkolnych. Kwiecień nie przyniósł mocnych zmian. W najsilniejszym segmencie, czyli wśród autobusów turystycznych, ostatni miesiąc zakończył się z wynikiem 138 szt. wobec 141 szt. w ub.r. (-4 szt. / -2,8%). Niewielki spadek miał miejsce także wśród pojazdów międzymiastowych ? 106 szt. wobec 111 szt. w zeszłym roku (-5 szt. / -4,5%). Wzrosty zanotowano wśród minibusów ? 90 szt. wobec 75 szt. w zeszłym roku (+25 szt. / +33,3%), oraz autobusów miejskich ? 26 szt. wobec 22 szt. w zeszłym roku (+4 szt. / +18,2%). Ponownie lekko ożywiła się kategoria autobusów szkolnych, gdzie w kwietniu odnotowaliśmy rejestrację jednego gimbusa wobec żadnego przed rokiem. Podsumowując można powiedzieć, że kwietniowy plus to efekt zgodnej współpracy wszystkich segmentów.

Nowe kontra używane

Skumulowany wyniki od początku roku pokazują, że liczba zarejestrowano autobusów używanych jest ponad półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (1179 szt. do 664 szt.) To już jednak nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych. W okresie syczeń-kwiecień br. zarejestrowano ponad 12-razy więcej niż nowych (329 szt. wobec 26 szt.) W segmencie turystycznym i MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i na korzyść konstrukcji używanych wynosi odpowiednio 1,8 -raza (390 szt. i 219 szt.) oraz 1,3-raza (304 szt. i 234 szt.) Z kolei w kategorii autobusów miejskich początek br. przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (185 szt. wobec 97 szt.) Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (40% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (27%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (16,6%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1992 r. i jest to miejski model Mercedes-Benz O 405. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 31 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 16 i 15 szt.) W zeszłym roku taką grupę ?prawie nowych? autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich ?nowych-używanych? pojazdów (86 z rocznika 2014 i 35 z rocznika 2013).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne ? w okresie styczeń-kwiecień 2016 r. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzono tutaj 390 autokarów, czyli o 24 szt. (-5,8%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy międzymiastowe ? 329 szt. Strategiczna kategoria na wtórnym rynku, która w 2015 r. odnotowała najwyższy skumulowany bilans. W okresie styczeń-kwiecień 2016 r. zarejestrowano tutaj o 43 pojazdy mniej niż przed rokiem (-11,6%).

  • autobusy MINI - od początku roku sprowadzono 304 szt. używanych minibusów, czyli o 25 szt. (+9%) więcej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 4. miesięcy br. ta kategoria osiągnęła poziom 97 szt. (-13 szt. / -11,8%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku (obok pojazdów szkolnych, których na początku br. sprowadzono w liczbie 7 egzemplarzy (głównie marki Renault).


Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki od początku 2016 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 360 szt. (+14 szt. / +4,0%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 30,5% w rynku, co oznacza udział o 2,6 pkt proc wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 172 szt., gdzie marka ma 56,6% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 15,5%, 12,8% i 7,9% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem wśród autobusów turystycznych (67) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino; liderem w segmencie międzymiastowym (78), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro, oraz liderem w kategorii miejskiej (31) tuż przed marką MAN (29). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro.

Od reszty konkurencji dzieli Mercedesa duża różnica. Drugą pozycję ma Renault (cały czas rywalizując z Setrą o tytuł wicelidera), który od początku roku odnotował 146 rejestracji (+26 szt. / +21,7% / +2,7 pkt proc.) Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej i coraz większa różnica dzieli markę od niemieckiej czołówki. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (637) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest przede wszystkim obecna wśród pojazdów turystycznych (42) , MINI (24) i szkolnych (4).

Trzecie miejsce na podium ma Setra, która w tym roku odnotowała liczbę rejestracji używanych autobusów na poziomie 128 szt. (-26 szt. / -16,9%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,9% (-1,6 pkt proc w porównaniu z sytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają razem ponad 40% udziału na polskim rynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (65) oraz trzecią pozycję w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (55). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak w zeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? Iveco i MAN. Pierwsza z nich czwarte miejsce z wynikiem 98 szt. i 8,3% udziałem. Iveco z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI. Z kolei MAN (75 szt. / 6,4% udziału) osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję wicelidera z liczbą 29 szt. zarejestrowanych pojazdów. Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (67), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka zajęła tutaj wysokie, trzecie miejsce z liczbą 54 zarejestrowanych autokarów. Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.



WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.