TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów - 04.2017
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.05.2017 19:00:56
Polski rynek używanych autobusów - 04.2017

Kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna. W ciągu 4. miesięcy br. sprowadzono 1117 autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej.

Kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna. W ciągu 4. miesięcy br. sprowadzono 1117 autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej

Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 4 miesięcy br., kiedy sprowadzono 1120 autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej.

W kwietniu 2017 r. zarejestrowano 292 szt. używanych autobusów, czyli o 82 szt. mniej niż rok temu (-22,0%). Z kolei skumulowany od początku roku wynik wyniósł 1120 szt., co oznacza rezultat o 59 szt. niższy niż rok temu (-5%). Zdecydowaną większość zarejestrowanych w ciągu czterech miesięcy br. używanych autobusów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czas imponuje swoim potencjałem – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy się przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy kwiecień

W czwartym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 2921 rejestracje sprowadzany autobusów. To wynik oscylujący wokół zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298) i jednocześnie o 82 szt. niższy w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 (-22,0%). W kwietniu br. spadki rejestracji odnotowaliśmy we wszystkich kategoriach funkcjonalnych: MINI (-29 szt. / -32,2%), miejskiej (-8 szt. / -30,8%), międzymiastowej (-22 szt. / -20,8%) oraz turystycznej (-24 szt. / -17,4%).

Od początku roku

Skumulowany wynik za pierwsze cztery miesiące 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 1120 szt. używanych autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż przed rokiem (-5%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po czterech miesiącach br. jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 403 szt. (+13 szt. / +3,3%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 327 rejestracji (-2 szt.). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 101 szt. od początku roku (+4 szt. / +4,1%). Na znacznym minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 234 szt. (-70 szt. / -23%). Co ciekawe to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest prawie półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (1120 szt. do 772 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 11-razy więcej niż nowych (327 szt. do 29 szt.), a tych drugich 1,6-raza więcej (403 szt. do 247 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mieliśmy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za 4 miesiące 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (352 szt. do 234 szt.), jak i autobusom miejskim (144 szt. do 101 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (7,8%). Najstarszy, zaimportowany w kwietniu br. pojazd, został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 25 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (7 szt. z 2017 r. i 18 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

- autobusy turystyczne to po czterech miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W okresie styczeń-kwiecień 2017 r. zarejestrowano tutaj 403 pojazdów, czyli o 13 szt. więcej niż przed rokiem (+3,3%).

- autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 327 autobusów, czyli o 2 szt. (-0,6%) mniej niż przed rokiem;

- autobusy MINI – w ciągu 4. miesięcy br. sprowadzono 234 szt. używanych minibusów, czyli o 70 szt. (-23%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

- autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 101 szt. (+4 szt. / +4,1%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresie styczeń-kwiecień br. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowa marek

Wyniki za cztery pierwsze miesiące 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym ro ku zarejestrowano łącznie 329 szt. (-31 szt. / -8,6%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 29,4% w rynku, co oznacza udział o 1,1 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 119 szt., gdzie marka ma 50,8% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 18,8%, 12,4% i 6,0% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 28,7% (94 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 19,1% (77 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

- miejskim z udziałem 24,8% (25 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-kwiecień 2017 r. drugą pozycję wypracowała Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie 6. miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 139 rejestracji używanych autobusów, czyli o 11 szt. więcej niż przed rokiem (+8,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 12,4% (+1,5 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (61), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (62). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu czterech miesięcy br. włoski producent odnotował 94 rejestracje (-4 szt. / -4,1%), co zapewniło mu tutaj ten sam udział co przed rokiem - 8,4%. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (44), turystycznej (22) i międzymiastowej (26).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – VDL i MAN. Pierwsza z nich zamknęła cztery miesiące br. z dobrym wynikiem 84 szt. (+16 szt. / +23,5%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym, gdzie aktualnie zajmuje trzecią pozycję. Nieco niższy wynik osiągnął MAN, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 71 pojazdów (-4 szt. / -5,3%).

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce.

Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.