TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów - 04.2017
InfoBus.pl - Opublikowano: 22.05.2017 19:00:56
Polski rynek używanych autobusów - 04.2017

Kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna. W ciągu 4. miesięcy br. sprowadzono 1117 autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej

Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 4 miesięcy br., kiedy sprowadzono 1120 autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej.

W kwietniu 2017 r. zarejestrowano 292 szt. używanych autobusów, czyli o 82 szt. mniej niż rok temu (-22,0%). Z kolei skumulowany od początku roku wynik wyniósł 1120 szt., co oznacza rezultat o 59 szt. niższy niż rok temu (-5%). Zdecydowaną większość zarejestrowanych w ciągu czterech miesięcy br. używanych autobusów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czas imponuje swoim potencjałem – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy się przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy kwiecień

W czwartym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 2921 rejestracje sprowadzany autobusów. To wynik oscylujący wokół zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298) i jednocześnie o 82 szt. niższy w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 (-22,0%). W kwietniu br. spadki rejestracji odnotowaliśmy we wszystkich kategoriach funkcjonalnych: MINI (-29 szt. / -32,2%), miejskiej (-8 szt. / -30,8%), międzymiastowej (-22 szt. / -20,8%) oraz turystycznej (-24 szt. / -17,4%).

Od początku roku

Skumulowany wynik za pierwsze cztery miesiące 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 1120 szt. używanych autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż przed rokiem (-5%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po czterech miesiącach br. jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 403 szt. (+13 szt. / +3,3%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 327 rejestracji (-2 szt.). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 101 szt. od początku roku (+4 szt. / +4,1%). Na znacznym minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 234 szt. (-70 szt. / -23%). Co ciekawe to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest prawie półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (1120 szt. do 772 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 11-razy więcej niż nowych (327 szt. do 29 szt.), a tych drugich 1,6-raza więcej (403 szt. do 247 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mieliśmy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za 4 miesiące 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (352 szt. do 234 szt.), jak i autobusom miejskim (144 szt. do 101 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (7,8%). Najstarszy, zaimportowany w kwietniu br. pojazd, został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 25 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (7 szt. z 2017 r. i 18 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

- autobusy turystyczne to po czterech miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W okresie styczeń-kwiecień 2017 r. zarejestrowano tutaj 403 pojazdów, czyli o 13 szt. więcej niż przed rokiem (+3,3%).

- autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 327 autobusów, czyli o 2 szt. (-0,6%) mniej niż przed rokiem;

- autobusy MINI – w ciągu 4. miesięcy br. sprowadzono 234 szt. używanych minibusów, czyli o 70 szt. (-23%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

- autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 101 szt. (+4 szt. / +4,1%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresie styczeń-kwiecień br. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowa marek

Wyniki za cztery pierwsze miesiące 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym ro ku zarejestrowano łącznie 329 szt. (-31 szt. / -8,6%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 29,4% w rynku, co oznacza udział o 1,1 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 119 szt., gdzie marka ma 50,8% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 18,8%, 12,4% i 6,0% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 28,7% (94 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 19,1% (77 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

- miejskim z udziałem 24,8% (25 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-kwiecień 2017 r. drugą pozycję wypracowała Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie 6. miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 139 rejestracji używanych autobusów, czyli o 11 szt. więcej niż przed rokiem (+8,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 12,4% (+1,5 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (61), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (62). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu czterech miesięcy br. włoski producent odnotował 94 rejestracje (-4 szt. / -4,1%), co zapewniło mu tutaj ten sam udział co przed rokiem - 8,4%. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (44), turystycznej (22) i międzymiastowej (26).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – VDL i MAN. Pierwsza z nich zamknęła cztery miesiące br. z dobrym wynikiem 84 szt. (+16 szt. / +23,5%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym, gdzie aktualnie zajmuje trzecią pozycję. Nieco niższy wynik osiągnął MAN, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 71 pojazdów (-4 szt. / -5,3%).

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce.

Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.



Sprawdź też:
rynek

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.