Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów 05.2016 r.

infobus
21.06.2017 08:59
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanychautobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 5miesięcy br., kiedy sprowadzono 1393 autobusów, czyli o 83 szt. mniej niż rokwcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czasimponuje swoim potencjałem – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost?Biorąc pod uwagę dotychczasowe rezultaty, w tym roku spodziewamy się wyniku naporównywalnym poziomie co w 2016.

Autobusowy maj

W piątym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 273 rejestracjesprowadzany autobusów. To wynik oscylujący wokół zeszłorocznej średniej dlacałego rynku (298) i jednocześnie o 24 szt. niższy w porównaniu doanalogicznego okresu w 2016 (-8,1%). W maju br. spadki rejestracjiodnotowaliśmy w dwóch kategoriach funkcjonalnych: MINI (-25 szt. / -34,7%) oraz międzymiastowej(-9 szt. / -10,8%). Z kolei lekkie wzrosty pojawiły się wśród pojazdówmiejskich (+2 szt. / +6,3%) oraz turystycznej (+15 szt. / +15,6%). Segmentszkolny wykazał w maju równe zero.

Od początku roku

Skumulowany wynik za pięć miesięcy 2017 r. pokazuje, że wPolsce zarejestrowanych zostało 1393 szt. używanych autobusów, czyli o 83 szt.mniej niż przed rokiem (-5,6%). Najważniejszym motorem napędowym rynku w tymroku jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 514 szt. (+28szt. / +5,8%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusymiędzymiastowe z wynikiem 401 rejestracji (-11 szt. / -2,7%). Dobrze też prezentują się pojazdymiejskie z rezultatem 135 szt. od początku roku (+6 szt. / +4,7%). Na mocnymminusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 281 szt.(-95 szt. / -25,3%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r.największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się natyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanychautobusów używanych jest prawie półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznienowych (1393 szt. do 936 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowanoponad 10-razy więcej niż nowych (401 szt. do 37 szt.), a tych drugich 1,8-razawięcej (514 szt. do 285 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamyodwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za 5 miesięcy 2017 r. przyniosłyzwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (443 szt. do 281 szt.), jak iautobusom miejskim (171 szt. do 135 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas nastosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(34,5%).Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (8,2%). Najstarszyzaimportowany w kwietniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w …1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszychroczników stanowią 32 autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach (13 szt.z 2017 r. i 19 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to po pięciu miesiącach br.najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategicznakategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowonajmłodsze roczniki. W okresie styczeń-maj 2017 r. zarejestrowano tutaj 514pojazdów, czyli o 28 szt. więcej niż przed rokiem (+5,8%).

  • autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynkuwtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Odpoczątku 2017 r. sprowadzono tutaj 401 autobusy, czyli o 11 szt. (-2,7%) mniejniż przed rokiem;

  • autobusy MINI – w ciągu 5. miesięcy br. sprowadzono 281szt. używanych minibusów, czyli o 95 szt. (-25,3%) mniej niż przed rokiem.Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że imwięcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jestzapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, którew ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost doplanowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br.ta kategoria osiągnęła poziom 135 szt. (+6 szt. / +4,7%) i jednocześnie należydo najsłabszych na wtórnym rynku – obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresie styczeń-majbr. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowa marek

Wyniki za pięć pierwszych miesięcy 2017 r. potwierdzają, żemarka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem narynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 400 szt.(-49 szt. / -10,9%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmujeon 28,7% w rynku, co oznacza udział o 1,7 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej.Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 138 szt.,gdzie marka ma 49,1% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takiekonstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutajniekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencieMINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio21,7%, 11,4% i 6,0% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem wsegmentach:

– międzymiastowym – z udziałem 29,4% (118 szt.), gdzie całyczas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro;

– turystycznym z udziałem 18,9% (97 szt.). Tutaj krajowiprzewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czyTourino;

W segmencie miejskim z udziałem 24,4% (33 szt.), zajmujedrugą pozycję, a jego modele cieszące się największym powodzeniem to pojazdytypu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-maj 2017 r. drugą pozycję wypracowałaSetra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault,która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udziałprzejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początkuroku Setra odnotowała 159 rejestracje używanych autobusów, czyli o 1 szt.więcej niż przed rokiem (+0,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku napoziomie 11,4% (+0,7 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tymsamym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40%łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producentautokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdówmiędzymiastowych (66), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (75).Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco,która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca napodium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault iczęściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tejmarki. W ciągu pięciu miesięcy br. włoski producent odnotował 134 rejestracje(+13 szt. / +10,7%), co zapewniło mu tutaj udział 9,6% (+1,4 pkt. proc.) Byłoto możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (61),międzymiastowej (36) i turystycznej (34).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwieautobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-maj dobrymwynikiem 108 szt. (+8 szt. / +8%) i jest liderem segmentu miejskiego (34 szt.).Nieco niższy wynik osiągnął VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem96 pojazdów (+7 szt. / +7,9%).

Komentarze