TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 05.2016 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.06.2017 10:59:31 1 komentarz
Polski rynek używanych autobusów 05.2016 r.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 5 miesięcy br., kiedy sprowadzono 1393 autobusów, czyli o 83 szt. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czas imponuje swoim potencjałem – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę dotychczasowe rezultaty, w tym roku spodziewamy się wyniku na porównywalnym poziomie co w 2016.

Autobusowy maj

W piątym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 273 rejestracje sprowadzany autobusów. To wynik oscylujący wokół zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298) i jednocześnie o 24 szt. niższy w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 (-8,1%). W maju br. spadki rejestracji odnotowaliśmy w dwóch kategoriach funkcjonalnych: MINI (-25 szt. / -34,7%) oraz międzymiastowej (-9 szt. / -10,8%). Z kolei lekkie wzrosty pojawiły się wśród pojazdów miejskich (+2 szt. / +6,3%) oraz turystycznej (+15 szt. / +15,6%). Segment szkolny wykazał w maju równe zero.

Od początku roku

Skumulowany wynik za pięć miesięcy 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 1393 szt. używanych autobusów, czyli o 83 szt. mniej niż przed rokiem (-5,6%). Najważniejszym motorem napędowym rynku w tym roku jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 514 szt. (+28 szt. / +5,8%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 401 rejestracji (-11 szt. / -2,7%). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 135 szt. od początku roku (+6 szt. / +4,7%). Na mocnym minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 281 szt. (-95 szt. / -25,3%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest prawie półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (1393 szt. do 936 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 10-razy więcej niż nowych (401 szt. do 37 szt.), a tych drugich 1,8-raza więcej (514 szt. do 285 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za 5 miesięcy 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (443 szt. do 281 szt.), jak i autobusom miejskim (171 szt. do 135 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34,5%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8,2%). Najstarszy zaimportowany w kwietniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowią 32 autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach (13 szt. z 2017 r. i 19 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to po pięciu miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W okresie styczeń-maj 2017 r. zarejestrowano tutaj 514 pojazdów, czyli o 28 szt. więcej niż przed rokiem (+5,8%).

  • autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 401 autobusy, czyli o 11 szt. (-2,7%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy MINI – w ciągu 5. miesięcy br. sprowadzono 281 szt. używanych minibusów, czyli o 95 szt. (-25,3%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 135 szt. (+6 szt. / +4,7%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresie styczeń-maj br. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowa marek

Wyniki za pięć pierwszych miesięcy 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 400 szt. (-49 szt. / -10,9%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 28,7% w rynku, co oznacza udział o 1,7 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 138 szt., gdzie marka ma 49,1% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 21,7%, 11,4% i 6,0% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 29,4% (118 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 18,9% (97 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

W segmencie miejskim z udziałem 24,4% (33 szt.), zajmuje drugą pozycję, a jego modele cieszące się największym powodzeniem to pojazdy typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-maj 2017 r. drugą pozycję wypracowała Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 159 rejestracje używanych autobusów, czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem (+0,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,4% (+0,7 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (66), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (75). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu pięciu miesięcy br. włoski producent odnotował 134 rejestracje (+13 szt. / +10,7%), co zapewniło mu tutaj udział 9,6% (+1,4 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (61), międzymiastowej (36) i turystycznej (34).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-maj dobrym wynikiem 108 szt. (+8 szt. / +8%) i jest liderem segmentu miejskiego (34 szt.). Nieco niższy wynik osiągnął VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 96 pojazdów (+7 szt. / +7,9%).

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
  • dd – 21.06.2017

    Coraz bliżej chwili gdy ostatnie Renault zostanie wyciągnięte z krzaków pod Paryżem.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.