TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 05.2016 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.06.2017 10:59:31 1 komentarz
Polski rynek używanych autobusów 05.2016 r.

Kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna. W ciągu 5. miesięcy br. sprowadzono 1393 autobusów, czyli o 83 szt. mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 5 miesięcy br., kiedy sprowadzono 1393 autobusów, czyli o 83 szt. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czas imponuje swoim potencjałem – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę dotychczasowe rezultaty, w tym roku spodziewamy się wyniku na porównywalnym poziomie co w 2016.

Autobusowy maj

W piątym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 273 rejestracje sprowadzany autobusów. To wynik oscylujący wokół zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298) i jednocześnie o 24 szt. niższy w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 (-8,1%). W maju br. spadki rejestracji odnotowaliśmy w dwóch kategoriach funkcjonalnych: MINI (-25 szt. / -34,7%) oraz międzymiastowej (-9 szt. / -10,8%). Z kolei lekkie wzrosty pojawiły się wśród pojazdów miejskich (+2 szt. / +6,3%) oraz turystycznej (+15 szt. / +15,6%). Segment szkolny wykazał w maju równe zero.

Od początku roku

Skumulowany wynik za pięć miesięcy 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 1393 szt. używanych autobusów, czyli o 83 szt. mniej niż przed rokiem (-5,6%). Najważniejszym motorem napędowym rynku w tym roku jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 514 szt. (+28 szt. / +5,8%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 401 rejestracji (-11 szt. / -2,7%). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 135 szt. od początku roku (+6 szt. / +4,7%). Na mocnym minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 281 szt. (-95 szt. / -25,3%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest prawie półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (1393 szt. do 936 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 10-razy więcej niż nowych (401 szt. do 37 szt.), a tych drugich 1,8-raza więcej (514 szt. do 285 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za 5 miesięcy 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (443 szt. do 281 szt.), jak i autobusom miejskim (171 szt. do 135 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34,5%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8,2%). Najstarszy zaimportowany w kwietniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowią 32 autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach (13 szt. z 2017 r. i 19 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to po pięciu miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W okresie styczeń-maj 2017 r. zarejestrowano tutaj 514 pojazdów, czyli o 28 szt. więcej niż przed rokiem (+5,8%).

  • autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 401 autobusy, czyli o 11 szt. (-2,7%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy MINI – w ciągu 5. miesięcy br. sprowadzono 281 szt. używanych minibusów, czyli o 95 szt. (-25,3%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 135 szt. (+6 szt. / +4,7%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresie styczeń-maj br. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowa marek

Wyniki za pięć pierwszych miesięcy 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 400 szt. (-49 szt. / -10,9%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 28,7% w rynku, co oznacza udział o 1,7 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 138 szt., gdzie marka ma 49,1% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 21,7%, 11,4% i 6,0% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 29,4% (118 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 18,9% (97 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

W segmencie miejskim z udziałem 24,4% (33 szt.), zajmuje drugą pozycję, a jego modele cieszące się największym powodzeniem to pojazdy typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-maj 2017 r. drugą pozycję wypracowała Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 159 rejestracje używanych autobusów, czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem (+0,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,4% (+0,7 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (66), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (75). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu pięciu miesięcy br. włoski producent odnotował 134 rejestracje (+13 szt. / +10,7%), co zapewniło mu tutaj udział 9,6% (+1,4 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (61), międzymiastowej (36) i turystycznej (34).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-maj dobrym wynikiem 108 szt. (+8 szt. / +8%) i jest liderem segmentu miejskiego (34 szt.). Nieco niższy wynik osiągnął VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 96 pojazdów (+7 szt. / +7,9%).

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
  • dd – 21.06.2017

    Coraz bliżej chwili gdy ostatnie Renault zostanie wyciągnięte z krzaków pod Paryżem.

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.