Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów – 05.2019

infobus
02.07.2019 09:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W maju 2019 r. sprowadzono do naszego kraju 253 autobusy, czyli o 24 szt. mniej niż rok wcześniej (-8,7%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Skumulowany wynik za okres styczeń – maj pokazuje nieznaczny spadek o 38 szt. (-2,7%).

Odnotowany na początku roku „minus” to kontynuacja jesiennego i zimowego spowolnienia, które przebiega na wtórnym rynku bez żadnych większych wahnięć, co potwierdza stabilność segmentu sprowadzanych używanych autobusów. Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a 2017 r. – 3321, a w 2018 r. – 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dla tego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć – od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtowanych zmian.

Autobusowy maj

W maju na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 253 rejestracje, czyli zdecydowanie mniej niż w kwietniu, kiedy był to poziom 338 szt. To także rezultat poniżej średniomiesięcznego poziomu z 2018 r. (262 szt.), jak i z 2017 r. (277 szt.), co może oznaczać ograniczenie zakupów przed tegorocznym sezon wakacyjnym. Potwierdzeniem tej tezy może być mocny spadek wśród autobusów turystycznych, których zarejestrowano zaledwie 73 szt. (-55 szt. / -43,0%).

Spadek w maju odnotowaliśmy także w segmencie miejskim (-11 szt. / -30,6%), natomiast dobra koniunktura panuje w kategorii MINI, gdzie sprowadzono 46 pojazdów (+2 szt. / +4,5%) oraz wśród autobusów międzymiastowych , gdzie odnotowaliśmy wzrost rejestracji o 30 szt. (+50%) do 90 pojazdów.

Nowe kontra używane

W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów; w lutym 236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu – 338 szt., a w maju 253 szt. co razem daje skumulowany wynik na poziomie 1375 szt. (-38 szt. / -2,7%). Dla porównania liczba nowych rejestracji w tym okresie wyniosła 1148 szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów zbliża się do poziomu importu używanych autobusów, co do tej pory wydawało się wręcz niemożliwe. W 2017 roku pojazdów używanych sprowadzonych do naszego kraju zarejestrowano o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.), a w 2018 roku był to poziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.)

Teraz – po 5. miesiącach 2019 – proporcja wynosi 1,2 ale te różnice nie rozkładają się równomiernie na segmenty. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym od stycznia do maja br. zarejestrowano ponad 21-razy więcej niż nowych (403 szt. do 19 szt.), a w drugim: prawie 3-razy więcej (515 szt. do 193 szt.).

W kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusy dominują nad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 420 szt. do 243 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy (515 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (160). Po raz pierwszy ten pozytywny trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się także i w 2019 roku.

Utrzymująca się jednak dysproporcja pomiędzy całym rynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie.

W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w do Polski.

Na czele z Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (40% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000 – 2004 (33% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Od początku 2019 r. najstarszy sprowadzony autobus został po raz pierwszy zarejestrowany w 1984 r. i jest to minibus Mercedes-Benz Sprinter. Z kolei najmłodsze pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch „prawie nowych” roczników stanowi obecnie 32 pojazdów (11 szt. z 2019 r. i 21 szt. z 2018 r.). Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W okresie styczeń-maj w tej kategorii odnotowano 515 rejestracji, czyli o 3 szt. więcej (+0,6%) niż przed rokiem. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która z roku na rok traci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W ciągu 5. pierwszych miesięcy br. zarejestrowano ich 403 szt. (+70 szt. / +21,0%);

  • autobusy MINI – w ciągu 5. miesięcy br. do Polski sprowadzono 243 używane minibusy, czyli o 30 szt. mniej (-11,0%) niż przed rokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku i jednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoria wśród używanych autobusów. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie od początku roku ta kategoria osiągnęła 160 szt., czyli 1 szt. mniej niż przed rokiem.

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też sześć używanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie – trzy.

Lista rankingowa marek

W ciągu 5. miesięcy br. zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów jest marka Mercedes-Benz. W tym okresie zarejestrowano łącznie 355 szt. z logo niemieckiego producenta (-49 szt. / -12,1% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 26% w rynku, co oznacza udział o 2,8 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że Mercedes był też liderem w każdej kategorii funkcjonalnej poza autobusami szkolnymi w tej części rynku wtórnego w Polsce. Największa część autobusów tej marki reprezentowała kategorię turystyczną (113 sztuk), gdzie prym wiodą modele Tourismo i Tourino, a cała marka ma 21,5% udziału. Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategorią jest MINI – 107 szt., gdzie marka ma 44% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI: Iveco, Renault i Volkswagen są cały czas z tyłu. Niemiecka marka zajmuje pierwsze miejsce także wśród konstrukcji miejskich (52) – z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro oraz wśród autobusów międzymiastowych (68), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro.

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco z liczbą 167 rejestracji, czyli o 4 szt. mniej niż przed rokiem. Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie ponad 12%, takim samym jak przed rokiem. Wysoką pozycję w rankingu marka zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzie producent odnotował 75 rejestracji. W kategorii pojazdów międzymiastowych odnotowaliśmy 47 szt. i 36 wśród turystycznych

Trzecie miejsce to Setra z liczbą 161 rejestracji (-10 szt. / -5,8%) i udziałem na poziomie prawie 12%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają blisko 38% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejsce zarówno wśród pojazdów turystycznych (98) jak i międzymiastowych (55). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Czwarte miejsce po 5. miesiącach br. ma marka MAN z liczbą 140 rejestracji, której import rozłożył się niemal równomiernie pomiędzy segment pojazdów miejskich, międzymiastowych i turystycznych. Grupę najsilniejszych pięciu marek zamyka VDL (90), która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej (58).

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

Komentarze