TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 06.2017 r.
JMK ANALIZY RYNKU TRANSPORTOWEGO InfoBus.pl - Opublikowano: 21.07.2017 11:09:44
Polski rynek używanych autobusów 06.2016 r.

Czerwiec to kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna. W I połowie 2017 r. sprowadzono 1619 autobusów, czyli o 138 szt. mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 6 miesięcy br., kiedy sprowadzono 1619 autobusów, czyli o 138 szt. mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Wtórny segment autobusowego rynku ma wręcz niewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy się przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy czerwiec

W szóstym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 226 rejestracji sprowadzany autobusów. To wynik poniżej zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298) i jednocześnie o 55 szt. niższy w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 (-19,6%). W czerwcu br. spadki rejestracji odnotowaliśmy w dwóch strategicznych kategoriach funkcjonalnych: MINI (-47 szt. / -47%) oraz międzymiastowej (-30 szt. / -30,9%). Z kolei lekkie wzrosty pojawiły się wśród pojazdów miejskich (+12 szt. / +54,5%) oraz turystycznej (+3 szt. / +4,9%). Segment szkolny wykazał w czerwcu równe zero.

Od początku roku

Skumulowany wynik za I połowę 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 1619 szt. używanych autobusów, czyli o 138 szt. mniej niż przed rokiem (-7,9%). Najważniejszym motorem napędowym rynku w tym roku jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 578 szt. (+31 szt. / +5,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 468 rejestracji (-41 szt. / -8,1%). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 169 szt. od początku roku (+18 szt. / +11,9%). Na mocnym minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 334 szt. (-142 szt. / -29,8%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce zbliża się do poziomu rynku wtórnego. Aktualnie jest on o prawie 1,5 razy większy (1619 szt. do 1156 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych, ale ten dystans sukcesywnie się zmniejsza. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 12-razy więcej niż nowych (468 szt. do 38 szt.), a tych drugich 1,7-raza więcej (578 szt. do 331 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za I połowę 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (562 szt. do 334 szt.), jak i autobusom miejskim (225 szt. do 169 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (40% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (33%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%). Najstarszy zaimportowany w kwietniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 38 autobusów wyprodukowane w ostatnich dwóch latach (16 szt. z 2017 r. i 22 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to po 6. miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W I połowie 2017 r. zarejestrowano tutaj 578 pojazdów, czyli o 31 szt. więcej niż przed rokiem (+5,7%).

  • autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 468 autobusów, czyli o 41 szt. (-8,1%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-czerwiec br. sprowadzono 334 szt. używanych minibusów, czyli o 142 szt. (-29,8%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 169 szt. (+18 szt. / +11,9%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresie styczeń-czerwiec br. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowa marek

Wyniki za I połową 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 464 szt. (-86 szt. / -15,6%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 28,7% w rynku, co oznacza udział o 2,6 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 164 szt., gdzie marka ma 49,1% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 19,7%, 12,8% i 5,6% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 29,1% (136 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- i turystycznym z udziałem 18,2% (105 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

- oraz viceliderem w segmencie miejskim z udziałem 21% (41szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W ciągu 6 miesięcy br. 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 190 rejestracji używanych autobusów, czyli o 13 szt. więcej niż przed rokiem (+7,3%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,7% (+1,7 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (76), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (90). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W okresie styczeń-czerwiec br. włoski producent odnotował 144 rejestracje (+7 szt. / +5,1%), co zapewniło mu tutaj udział 8,9% (+1,1 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (66), turystycznej (35) i międzymiastowej (40).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła I połową z dobrym wynikiem 125 szt. (-1 szt. / -0,8%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym, gdzie aktualnie zajmuje czwartą pozycję. Nieco niższy wynik osiągnął VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 109 pojazdów (-8 szt. / -6,8%).

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.