TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 07.2016 r.
InfoBus - Opublikowano: 16.08.2016 08:39:06

O ile rok 2015 okazał się rekordowy dla polskiego rynku używanych autobusów, tak pierwsza połowa roku wypada poniżej zeszłorocznego, rekordowego poziomu. Różnica jest jednak minimalna.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). Łącznie w okresie styczeń-lipiec br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1979 szt. używanych autobusów, czyli o 18 szt. mniej niż rok temu (-0,9%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Mimo ujemnego bilansu, rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały czas imponuje swoim potencjałem ? z roku na roku krajowe firmy transportowe sprowadzają coraz więcej takich pojazdów. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku odnotowaliśmy rekordowy poziom. Wówczas zarejestrowano aż 3824 szt. używanych autobusów, czyli o 138 szt. więcej niż w 2014 r. (+4%), kiedy zaimportowano 3686 egzemplarzy. Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r. - 3111 szt. Te wyniki pokazują, że poziom rejestracji w tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę i systematycznie rośnie w siłę. Czy w 2016 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę aktualną tendencję to raczej na to się nie zanosi, ale trudno jest przewidzieć, jak dokładnie zachowa się ten segment autobusowego rynku.

Ujemny lipiec

W lipcu 2016r odnotowaliśmy 222 szt. (-1 szt. / -0,4%) rejestracje sprowadzanych autobusów. We wcześniejszych miesiącach br. było na ogół więcej - w styczniu 2016 r. 232 (-2 szt. / -0,9%), w lutym ? 222 szt. (-65 szt. / -22,6%), w marcu ? 351 szt. (-2 szt. / -0,6%), w kwietniu ? 374 (+11 szt. / +3,0%), w maju ? 297 (+8 szt. / +2,8%) iw czerwcu - 281 (+33 szt. / +13,3%), a. Najnowszy rezultat wypada poniżej średniej dla całego rynku z 2015 r. (318), i w ostatnich miesiącach coraz więcej brakuje, aby osiągnąć ten poziom (średnio 35 szt. a przed miesiącem 26 szt.). Tym bardziej, że po słabym początku roku, w ciągu dwóch ostatnich miesięcy notujemy coraz lepsze wyniki. Która kategoria jest za to odpowiedzialna? O ile w styczniu dodatni bilans zachował segment miejski, tak w lutym odnotowaliśmy spadki we wszystkich kategoriach funkcjonalnych, co nie zdarzyło się w zeszłym roku. W marcu było podobnie - z tą różnicą, że segment MINI wyszedł na lekki ?plus? i do głosu doszła kategoria autobusów szkolnych. Kwiecień i maj nie przyniosły większych zmian ? MINI i autobusy szkolne na ?plusie?, a reszta na ?minusie?. W czerwcu, obok MINI, na "plus" wyszły także pojazdy turystyczne. Z kolei lipiec to supremacja autobusów międzymiastowych, podczas gdy inne kategoria zanotowały ujemny bilans.

W najsilniejszym lipcowym segmencie, czyli wśród autobusów międzymiastowych, miesiąc zakończył się z wynikiem 77 szt. wobec 52 szt. w ub.r. (+25 szt. / +48,1%). Wśród pojazdów turystycznych przybyło 42 szt. wobec 50 (-8 szt. / -16%). Spadek zanotowaliśmy także wśród minibusów ? 60 szt. wobec 65 szt. w zeszłym roku (-5 szt. / -4,6%) i autobusów miejskich ? 23 szt. wobec 8 szt. w zeszłym roku (-5 szt. / -17,9%). Podsumowując można powiedzieć, że lipcowy ?plus? to efekt jednego segmentu: międzymiastowego.

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest 1,6 razy większa niż pojazdów fabrycznie nowych (1979 szt. do 1203 szt.) To już jednak nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych. W okresie syczeń-lipiec br. zarejestrowano ponad 20-razy więcej niż nowych (586 szt. wobec 29 szt.) W segmencie turystycznym i MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i na korzyść konstrukcji używanych wynosi odpowiednio: prawie 2-razy (589 szt. wobec 313 szt.) oraz 1,2-raza (536 szt. wobec 455 szt.) Z kolei w kategorii autobusów miejskich br. przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (405 szt. wobec 174 szt.) Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (37% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (30%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (17,1%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1992 r. i jest to miejski model Mercedes-Benz O 405. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 51 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 17 i 34 szt.) W całym ub.r. taką grupę ?prawie nowych? autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich ?nowych-używanych? pojazdów (86 z rocznika 2014 i 35 z rocznika 2013).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

- autobusy międzymiastowe ? w ciągu 7. miesięcy 2016 r. to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W tym okresie zarejstroqnao tutaj 586 pojazdów ? o 3szt. mniej niż przed rokiem (-0,5%).

- autobusy turystyczne ? to pierwszy pod względem rankingu segment dla autobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzono tutaj 589 autokarów, czyli o 16 szt. (-2,6%) mniej niż przed rokiem;

- autobusy MINI ? od początku roku sprowadzono 536 szt. używanych minibusów, czyli o 57 szt. (+11,9%) więcej niż przed rokiem;

- autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 7. miesięcy br. ta kategoria osiągnęła poziom 174 szt. (-27 szt. / -13,4%) i jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych pojazdów (obok pojazdów szkolnych, których jeszcze na początku br. sprowadzono w liczbie 7 egzemplarzy (głównie marki Renault).

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki za okres styczeń-lipiec 2016 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski. W tym roku zarejestrowano łącznie 637 szt. (+75 szt. / +13,3%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 32,2% w rynku, co oznacza udział o 4,1 pkt proc wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 326 szt., gdzie marka ma 60,8% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 13,6%, 12,3% i 6,3% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem w segmencie międzymiastowym (141), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro . Wśród autobusów turystycznych (94) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino jest wiceliderem; podobnie w kategorii miejskiej (52) ? za z marką MAN (51). W tej kategorii przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro.

Od reszty konkurencji dzieli Mercedesa duża różnica. Drugą pozycję ma Renault (cały czas rywalizując z Setrą o tytuł wicelidera), który od początku roku odnotował 213 rejestracji (+21 szt. / +10,9% / +1,1 pkt proc.) Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej i coraz większa różnica dzieli markę od niemieckiej czołówki. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (107) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest również obecna wśród pojazdów turystycznych (54) , MINI (34) i szkolnych (4).

Trzecie miejsce na podium ma Setra, która w tym roku odnotowała 194 szt. (-52 szt. / -21,1%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 9,8% (-2,5 pkt proc w porównaniu z sytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają razem ponad 40% udziału na polskim rynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje trzecie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (87) oraz trzecią pozycję w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (94). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak w zeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ?MAN i Iveco, które po 7 miesiącach zajmują trzecie i czwarte miejsce a dzieli 1 sztuka. Pierwszy z wynikiem 150 rejestracji ma 7,6-procentowyudział w rynku. Druga 7,5%. Pierwsza z nich ? MAN osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję lidera z liczbą 51 szt. zarejestrowanych pojazdów. Z kolei Iveco z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI.

Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (129), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka została tutaj liderem (Mercedes-Benz 94 szt.) z liczbą 95 zarejestrowanych autokarów. Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.