TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 07.2017 r.
JMK ANALIZY RYNKU TRANSPORTOWEGO InfoBus.pl - Opublikowano: 02.09.2017 12:33:37
Polski rynek używanych autobusów 07.2017 r.

Lipiec br. to kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna.

Lipiec br. to kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna. W ciągu 7 miesięcy 2017 r. sprowadzono 1828 autobusów, czyli o 151 szt. (-7,6%) mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 7 miesięcy br., kiedy sprowadzono 1828 autobusów, czyli o 151 szt. (-7,6%) mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów ma wręcz niewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę aktualny poziom, to w tym roku spodziewamy się wyniku na porównywalnym poziomie co w 2016 r.

Autobusowy lipiec

Tylko w lipcu br. odnotowaliśmy 209 rejestracji sprowadzany autobusów. To wynik poniżej tegorocznej (260), jak i zeszłorocznej (281) średniej dla całego rynku. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. jest to poziom o 10 szt. niższy (-4,5%). W lipcu br. - identycznie jak w czerwcu - spadki rejestracji odnotowaliśmy w dwóch strategicznych kategoriach funkcjonalnych: MINI (-9 szt. / -14,5%) oraz międzymiastowej (-22 szt. / -25,9%). Z kolei lekkie wzrosty pojawiły się wśród pojazdów miejskich (+3 szt. / +11,5%) oraz turystycznej (+20 szt. / +43,5%). Segment szkolny wykazał w lipcu br. jeden zarejestrowany egzemplarz, podczas gdy rok temu - zero.

Od początku roku

Skumulowany wynik za 7 miesięcy 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 1828 szt. używanych autobusów, czyli o 151 szt. mniej niż przed rokiem (-7,6%). Najważniejszym motorem napędowym wtórnego rynku w tym roku jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 639 szt. (+50 szt. / +8,5%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 527 rejestracji (-59 szt. / -10,1%). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 197 szt. od początku roku (+23 szt. / +13,2%). Na mocnym minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 388 szt. (-147 szt. / -27,5%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku pojazdów sprowadzonych zza granicy. Aktualnie przywozimy o 1/3 więcej pojazdów używanych (1828 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (1372), ale ten dystans sukcesywnie zmniejsza się. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W tej pierwszej kategorii, od początku roku zarejestrowano blisko 13-razy więcej niż nowych (527 szt. do 41 szt.), a tych drugich 1,8-raza więcej (639 szt. do 348 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Dane za 7 miesięcy 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (640 szt. do 388 szt.), jak i autobusom miejskim (343 szt. do 197 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (33%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowią 42 autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach (19 szt. z 2017 r. i 23 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji sprowadzanych, używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to po 7. miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku 2017 r. zarejestrowano tutaj 639 pojazdów, czyli o 50 szt. więcej niż przed rokiem (+8,5%).

  • autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 527 autobusów, czyli o 59 szt. (-10,1%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-lipiec br. sprowadzono 388 szt. używanych minibusów, czyli o 147 szt. (-27,5%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 197 szt. (+23 szt. / +13,2%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, w okresie styczeń-lipiec br. sprowadzono dwa takie pojazdy.

Lista rankingowa marek

Wyniki za 7 miesięcy br. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 531 szt. (-106 szt. / -16,6%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 29,0% w rynku, co oznacza udział o 3,1 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 196 szt., gdzie marka ma 50,5% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 18,6%, 12,1% i 7,0% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 28,8% (152 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 17,1% (109 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

- miejskim z udziałem 27,9% (55 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W ciągu 7 miesięcy br. 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 213 rejestracji używanych autobusów, czyli o 19 szt. więcej niż przed rokiem (+9,8%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,7% (+1,9 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (86), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (102). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku sprowadzanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W okresie styczeń-lipiec br. włoski producent odnotował 157 rejestracji (+8 szt. / +5,4%), co zapewniło mu tutaj udział 8,6% (+1 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (72), turystycznej (39) i międzymiastowej (43).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-lipiec z dobrym wynikiem 145 szt. (-5 szt. / -3,3%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym, gdzie aktualnie zajmuje czwartą pozycję (54). Nieco niższy wynik osiągnął VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 123 pojazdów (-6 szt. / -4,7%), z czego aż 92 szt. zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.