TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 08.2016 r.
JMK ANALIZY RYNKU TRANSPORTOWEGO JMK analizy rynku transportowego - Opublikowano: 29.09.2016 09:49:30
Polski rynek używanych autobusów 08.2016 r.

Rynek używanych autobusów cały czas w lekkiej defensywie. W sierpniu br. zanotowaliśmy nieznaczny spadek liczby rejestracji w porównaniu do zeszłorocznego poziomu.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). Łącznie w okresie styczeń-sierpień br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 2411 szt. używanych autobusów, czyli o 92 szt. mniej niż rok temu (-3,7 %). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Przypomnijmy, że w zeszłym roku odnotowaliśmy rekordowy poziom sprzedaży używanych autobusów. Wówczas zarejestrowano 3824 szt. tutaj pojazdów , czyli o 138 szt. więcej niż w 2014 r. (+4%), kiedy zaimportowano 3686 egzemplarzy. Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r. - 3111 szt. Najnowsze sierpniowe wyniki pokazują, że ten segment jest wyjątkowo stabilny i niewykluczone, że w 2016 r. czeka nas kolejny wzrost i rekord. Strata do zeszłorocznego poziomu jest cały czas na minimalnym poziomie.

Słaby sierpień

W sierpniu 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów używanych osiągnęła poziom 432 szt. (-74 szt. / -14,6%). To spadek charakterystyczny dla tego roku i mieliśmy już ich kilka ? dla przypomnienia: - w styczniu 2016 r. zanotowano poziom 232 szt. (-2 szt. / -0,9%), w lutym ? 222 szt. (-65 szt. / -22,6%), w marcu ? 351 szt. (-2 szt. / -0,6%), w kwietniu ? 374 (+11 szt. / +3,0%), w maju ? 297 (+8 szt. / +2,8%), w czerwcu - 281 (+33 szt. / +13,3%) i w lipcu ? 222 szt. (- 1szt. / -0,4%).

Warto zauważyć, że mimo spadku, najnowszy rezultat wypada zdecydowanie powyżej średniej dla całego rynku z 2015 r. (318), kiedy mieliśmy rekordowe poziomy sprzedaży. To kolejny argument przemawiający za siłą wtórnego rynku autobusów w Polsce. W sierpniu wpływ na stosunkowo wysoki poziom rejestracji miał na pewno początek roku szklonego i boom na autobusy do przewozów szkolnych. W Polsce do tego celu najczęściej kupuje się używane pojazdy międzymiastowe i to właśnie ten segment najlepiej wypadł w sierpniu. W ciągu jednego miesiąca w Polsce zarejestrowano 230 autobusów międzymiastowych (-3 szt.).

Kolejnym, najliczniejszymi segmentami były MINIbusy ? 96 szt. (-10 szt. / -9,4%) oraz pojazdy turystyczne ? 62 szt. (-23 szt. / -27%). Także w kategorii miejskiej zanotowaliśmy spadek do poziomu 30 szt. (-19 szt. / -38,8%). To oznacza, że wszystkie kategorie funkcjonalne zamknęły ostatni miesiąc wakacji na "minusie". Podsumowując: można powiedzieć, że sierpień niewiele zmienił sytuację na rynku autobusów używanych, cały czas tkwi on w lekkiej stagnacji ale cały czas może nas zaskoczyć i błyskawicznie nabrać dynamiki.

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest ponad 1,8-razy większa niż pojazdów fabrycznie nowych (2411 szt. do 1331 szt.) To już jednak nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych. W okresie syczeń-sierpień br. zarejestrowano ponad 13-razy więcej używanych niż nowych (816 szt. wobec 36 szt.) W segmencie turystycznym i MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i na korzyść konstrukcji używanych wynosi odpowiednio: ponad 2-razy (651 szt. wobec 322 szt.) oraz 1,1-raza (631 szt. wobec 530 szt.) Z kolei w kategorii autobusów miejskich, rok 2016 przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (441 szt. wobec 204 szt. używanych) Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski. I w tym roku będzie podobnie.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (40% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (28%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (16,8%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1992 r. i jest to miejski model Mercedes-Benz O 405. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 57 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 19 i 38 szt.) W całym ub.r. taką grupę "prawie nowych" autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich "nowych-używanych" pojazdów (86 z rocznika 2014 i 35 z rocznika 2013).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe ? w ciągu 8. miesięcy 2016 r. to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W tym okresie zarejestrowano tutaj 816 pojazdy ? o 6 szt. mniej niż przed rokiem (-0,7%).

  • autobusy turystyczne ? to drugi pod względem rankingu segment dla autobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzono tutaj 651 autokarów, czyli o 39 szt. (-5,7%) mniej niż przed rokiem;

  • i kolejny segment z roku na rok rosnący w siłę ? autobusy MINI. Od początku roku sprowadzono 632 szt. używanych minibusów, czyli o 47 szt. (+8%) więcej niż przed rokiem. To jedyny segment, gdzie skumulowany wynik od początku roku jest na "plusie";

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 8. miesięcy br. ta kategoria osiągnęła poziom 204 szt. (-46 szt. / -18,4%) i jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych pojazdów.

Dodajmy, że obok tych głównych kategorii mamy jeszcze raczkujący segment pojazdów szkolnych, których od początku br. sprowadzono w liczbie 9 egzemplarzy (głównie są to pojazdy marki Renault).

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki za okres styczeń-sierpień 2016 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski. W tym roku zarejestrowano łącznie 758 szt. (+79 szt. / +11,6%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 31,4% w rynku, co oznacza udział o 4,3 pkt proc wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 388 szt., gdzie marka ma 62% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 13,3%, 12,0% i 6,0% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem w segmencie międzymiastowym (183), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro . Wśród autobusów turystycznych (102) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino jest wiceliderem, a w kategorii miejskiej liderem (58) ? przed marką MAN (57). W tej kategorii przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro. Generalnie od reszty konkurencji Mercedesa dzieli ogromna różnica.

Drugie miejsce w rankingu ma Renault. Francuski procent od początku roku odnotował 263 rejestracje (-10 szt. / -3,7% / 0 pkt proc.) Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (144) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest również obecna wśród pojazdów turystycznych (59) , MINI (38) i szkolnych (6).

Trzecie miejsce na podium ma Setra, która w tym roku odnotowała poziom 246 szt. rejestracji (-57 szt. / -18,8%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,2% (-1,9 pkt proc w porównaniu z sytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają razem ponad 40% udziału na polskim rynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje trzecie miejsce zarówno w kategorii pojazdów turystycznych (93), jak i w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (138). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak w zeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? Iveco i MAN, które po 8 miesiącach zajmują trzecie i czwarte miejsce. Włoski producent mocno przyspieszył w sierpniu i osiągnął poziom 189 rejestracji (-12szt. / 6%). Marka poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI.

Z kolei MAN (174 szt. / -64 szt. / -27%) ma silna pozycję w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję vicelidera z liczbą 57 szt. zarejestrowanych pojazdów.

Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (131), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka została tutaj liderem z liczbą 104 zarejestrowanych autokarów.

Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.



Sprawdź też:
rynek
używane
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.