TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów - 08.2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 01.10.2019 09:54:27
Polski rynek używanych autobusów - 08.2019

W sierpniu 2019 r. sprowadzono do naszego kraju aż 439 autobusów - dla porównania w lipcu było ich 197. W porównaniu z ubiegłym rokiem to o 28 szt. więcej (+6,8%).

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).

W sierpniu 2019 r. sprowadzono do naszego kraju aż 439 autobusów - dla porównania w lipcu było ich 197. W porównaniu z ubiegłym rokiem to o 28 szt. więcej (+6,8%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton bo 82,5%. Skumulowany wynik całego rynku po 8. miesiącach 2019 roku jest nieznacznie niższy niż (-35 szt.-1,6%)przed rokiem i wyniósł 2171 szt.

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a 2017 r. - 3321, a w 2018 r. - 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dla tego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć - od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtownych zmian.

Autobusowy sierpień

W sierpniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy aż 439 rejestracji (+28 szt. /+6,8% r/r), czyli najwięcej w tym roku. Dla porównania w dotychczas rekordowym kwietniu sprowadzono do kraju 338 szt. autobusów. Rezultat osiągnięty w ostatnim miesiącu jest zdecydowanie powyżej średniomiesięcznego poziomu z 2018 r. (262 szt.), jak i z 2017 r. (277 szt.), co oznacza zarówno wzmożone zakupy przed rokiem szkolnym, jak i taborowe wzmocnienia w ramach reaktywowanych linii, które uzyskały dofinansowane z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

To potwierdza wynik z kategorii międzymiastowej, gdzie rejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy szkolne i gdzie mamy największy wzrost w sierpniu: +46 szt. / +26,3% r/r). Kolejny "plus" zagościł w segmencie miejskim (+13 szt. / +28,3% r/r). Z kolei "minusy" odnotowaliśmy wśród autobusów MINI (-15 szt. / -16,3% r/r) i w kategorii turystycznej (-7 szt. / -8,6% r/r).

Nowe kontra używane

W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów; w lutym 236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu - 338 szt., w maju 253 szt., w czerwcu - 160 szt., w lipcu - 197 szt., a w sierpniu - aż 439 szt. To razem daje skumulowany wynik na poziomie 2171 szt., czyli nieznacznie mniej niż rok temu. Porównując ten poziom z liczbą nowych rejestracji (1814) widać, że ponownie w tym roku "górą" są pojazdy używane. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku. Proces zrównywania się poziomów obu zbiorów obserwujemy od 2017 roku - wówczas liczba pojazdów używanych sprowadzonych do naszego kraju była o 1,4-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.). W 2018 roku był to poziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.) Teraz - po 8. miesiącach - różnica wynosi 357 szt. (w lipcu było to różnica zaledwie 81 szt.)

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja - na korzyść rynku wtórnego - panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym od stycznia do sierpnia br. zarejestrowano ponad 23-razy więcej niż nowych (719 szt. do 31 szt.), a w drugim: ponad 2-razy więcej (691 szt. do 297 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusy dominują nad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 748 szt. do 404 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy (736 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (280).

Utrzymująca się jednak cały czas duża dysproporcja pomiędzy nowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 - 2009 (37% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000 - 2004 (36% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Od początku 2019 r. najstarszy sprowadzony autobus został po raz pierwszy zarejestrowany w 1984 r. i jest to minibus Mercedes-Benz Sprinter.

Z kolei najmłodsze pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch "prawie nowych" roczników stanowi obecnie już 65 pojazdów (37 szt. z 2019 r. i 28 szt. z 2018 r.).

Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma aż 101 szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W ciągu 8 miesięcy br. w tej kategorii odnotowano 691 rejestracji, czyli o 10 szt. mniej (-1,4%) niż przed rokiem. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która dzięki rządowemu Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych ponownie zaczyna nabierać na znaczeniu. Potwierdzają to dane z sierpnia. Do tego ten segment stanowi potężną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów, który nie może się przebić przez tę barierę. W ciągu 8. miesięcy br. zarejestrowano 719 szt. używanych autobusów międzymiastowych (+104 szt. / +116,9%), czyli najwięcej ze wszystkich kategorii na tegorocznym rynku wtórnym;

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-sierpień, do Polski sprowadzono 403 używanych minibusów, czyli o 70 szt. mniej (-14,6%) niż przed rokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku i jednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoria wśród używanych autobusów. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 280 szt., czyli 21 szt. więcej niż przed rokiem (+8,1%). Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też w tym roku 6 szt. używanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie - 4 szt.

Lista rankingowa marek

Od stycznia do sierpnia2019 r. zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów jest marka Mercedes-Benz. W tym okresie zarejestrowano łącznie 573 pojazdów z logo niemieckiego producenta (-41 szt. / -6,7 % w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 26,4% w rynku, co oznacza udział o 1,4 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że Mercedes w pierwszych ośmiu miesiącach był też liderem w każdej kategorii funkcjonalnej rynku wtórnego (poza pojazdami szkolnymi). Największa część autobusów tej marki reprezentowała kategorię MINI - 181 szt., gdzie marka ma 44,8% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI: Iveco (123) oraz Renault i Volkswagen są cały czas z tyłu. Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategorią jest segment turystyczny (137 sztuk), gdzie prym wiodą modele Tourismo i Tourino, a cała marka ma 20% udział. Niemiecka marka zajmuje pierwsze miejsce także wśród konstrukcji miejskich (95) - z najpopularniejszymi modelami typu Citaro oraz wśród autobusów międzymiastowych (130), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro.

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco z liczbą 273 rejestracji, czyli o 10 szt. mniej niż przed rokiem (-3,5%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie niemal13% (-0,2 pkt proc.) Wysoką pozycję w rankingu marka zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzie producent odnotował 123 rejestracje. W kategorii pojazdów międzymiastowych odnotowaliśmy 85 szt. i 53 szt. wśród turystycznych. Do sierpnia w br. sprowadzono też 106 autobusów pod marką Karosa, przejętą całkowicie przez Iveco od 2007 roku.

Trzecie miejsce to Setra z liczbą 239 rejestracji (-17 szt. / -6,6%) i udziałem prawie 11%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 37% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejsce zarówno wśród pojazdów turystycznych (131) jak i międzymiastowych (89). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Czwarte miejsce po 8. miesiącach br. ma marka MAN z liczbą 211 rejestracji, której import rozłożył się niemal równomiernie pomiędzy segment pojazdów miejskich, międzymiastowych i turystycznych. To także jedyna marka w czołówce rankingu z wyraźnym wzrostem (+42 szt. / +24,9% / +2 pkt. proc.) Grupę najsilniejszych pięciu marek zamyka VDL (120), która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej (75).

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na a.kierecki@jmk.org.pl - wyślemy Ci szczegółową wycenę.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.