TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów - 09.2017
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 24.10.2017 17:57:32
Polski rynek używanych autobusów - 09.2017

Wrzesień przyniósł drugi w tym roku po styczniu, wzrost na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to skumulowany wynik od początku roku pozostaje na minusie.

Wrzesień przyniósł drugi w tym roku po styczniu, wzrost na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to skumulowany wynik od początku roku pozostaje na minusie. W ciągu trzech kwartałów 2017 r. sprowadzono 2576 pojazdów, czyli o 131 szt. (-4,8%) mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w trzech kwartałów br., kiedy sprowadzono 2576 autobusów, czyli o 131 szt. (-4,8%) mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów ma niewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy przywożą ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę aktualny poziom to spodziewamy się powtórzenia wyniku z 2016r.

Autobusowy wrzesień

We wrześniu br. odnotowaliśmy 353 rejestracje sprowadzanych autobusów. To wynik zdecydowanie powyżej tegorocznej (286), jak i zeszłorocznej (300) średniej uzyskanej w tym czasie dla całego rynku. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. jest to poziom o 57 szt. wyższy (+19,3%). We wrześniu br. - odwrotnie niż było w sierpniu, lipcu i czerwcu - odnotowaliśmy wzrosty w dwóch strategicznych kategoriach funkcjonalnych: MINI (+12 szt. / +17,1%) oraz międzymiastowej (+46 szt. / +42,6%). Także lekki wzrost pojawił się wśród pojazdów turystycznych (+9 szt. / +13,8%) i miejskich: +4 szt. / +13,3%.   Z kolei w kategorii szkolnej nie odnotowaliśmy żadnej rejestracji, podczas gdy rok temu był to jeden gimbus.

Od początku roku

Skumulowany wynik za trzy kwartały 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 2576 szt. używanych autobusów, czyli o 131 szt. mniej niż przed rokiem (-4,7%). Najważniejszą w tym roku częścią rynku sprowadzanych zza granicy autobusów jest mimo spadku kategoria pojazdów międzymiastowych z wynikiem 852 rejestracji (-72 szt. / -7,8%). Tuż za nią jest segment autobusów turystycznych, których zarejestrowano 781 szt. (+65 szt. / +9,1%). Kolejnym segmentem ze wzrostem są pojazdy miejskie, z rezultatem 302 szt. od początku roku (+68 szt. / +29,1%). Na mocnym minusie są autobusy MINI, których od początku roku sprowadzono 542 szt. (-159 szt. / -22,7%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek sprowadzanych, używanych autobusów.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku sprowadzanych używanych pojazdów. Aktualnie sprowadzamy o 1,5-raza więcej pojazdów używanych (2576 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (1687), ale ten dystans sukcesywnie się zmniejsza - na korzyść nowych konstrukcji. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W tej pierwszej kategorii, od początku roku zarejestrowano prawie 18-razy więcej niż nowych (852 szt. do 48 szt.), a tych drugich 2,2-razy więcej (781 szt. do 363 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Dane za 9 miesięcy 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (802 szt. do 542 szt.), jak i autobusom miejskim (474 szt. do 302 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (42% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 49 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (25 szt. z 2017 r. i 24 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe – główny filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. To także kategoria, która przeżywa w tym roku kryzys. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 852 autobusy, czyli o 72 szt. (-7,8%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy turystyczne to po trzech kwartałach br. drugi najważniejszy segment na rynku pojazdów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku 2017 r. zarejestrowano tutaj 781 pojazdów, czyli o 65 szt. więcej niż przed rokiem (+9,1%).

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-wrzesień br. sprowadzono 542 szt. używanych minibusów, czyli o 159 szt. (-22,7%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 302 szt. (+68 szt. / +29,1%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, których w okresie styczeń-wrzesień br. zaimportowano sześć.

Lista rankingowa marek

Wyniki za trzy kwartały 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 731 szt. (-119 szt. / -14,0%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 28,4% w rynku, co oznacza udział o 3 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 281 szt., gdzie marka ma 52% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 19,6%, 10,9% i 7% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 25,5% (217 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 16,3% (127 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czy Tourino;

- oraz wiceliderem w segmencie miejskim z udziałem 28,1% (85 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-wrzesień 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 302 rejestracje używanych autobusów, czyli o 19 szt. więcej niż przed rokiem (+6,7%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,7% (+1,3 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (141), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (134). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu 9 miesięcy włoski producent odnotował 248 rejestracji (+35 szt. / +16,4%), co zapewniło mu tutaj udział 9,6% (+1,8 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (106 szt. i drugie miejsce), międzymiastowej (84 szt. i czwarte miejsce) i turystycznej (52 szt. )

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła trzy kwartały br. dobrym wynikiem 179 pojazdów (-19 szt. / -9,6%), w tym autobusy miejskie (65), jak i turystyczne (61). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie holenderski VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 178 pojazdów (+30 szt. / +20,3%), z czego najwięcej pojazdów zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (111).

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.