TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów - 09.2017
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 24.10.2017 17:57:32
Polski rynek używanych autobusów - 09.2017

Wrzesień przyniósł drugi w tym roku po styczniu, wzrost na rynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to skumulowany wynik od początku roku pozostaje na minusie. W ciągu trzech kwartałów 2017 r. sprowadzono 2576 pojazdów, czyli o 131 szt. (-4,8%) mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w trzech kwartałów br., kiedy sprowadzono 2576 autobusów, czyli o 131 szt. (-4,8%) mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów ma niewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy przywożą ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę aktualny poziom to spodziewamy się powtórzenia wyniku z 2016r.

Autobusowy wrzesień

We wrześniu br. odnotowaliśmy 353 rejestracje sprowadzanych autobusów. To wynik zdecydowanie powyżej tegorocznej (286), jak i zeszłorocznej (300) średniej uzyskanej w tym czasie dla całego rynku. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. jest to poziom o 57 szt. wyższy (+19,3%). We wrześniu br. - odwrotnie niż było w sierpniu, lipcu i czerwcu - odnotowaliśmy wzrosty w dwóch strategicznych kategoriach funkcjonalnych: MINI (+12 szt. / +17,1%) oraz międzymiastowej (+46 szt. / +42,6%). Także lekki wzrost pojawił się wśród pojazdów turystycznych (+9 szt. / +13,8%) i miejskich: +4 szt. / +13,3%.   Z kolei w kategorii szkolnej nie odnotowaliśmy żadnej rejestracji, podczas gdy rok temu był to jeden gimbus.

Od początku roku

Skumulowany wynik za trzy kwartały 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 2576 szt. używanych autobusów, czyli o 131 szt. mniej niż przed rokiem (-4,7%). Najważniejszą w tym roku częścią rynku sprowadzanych zza granicy autobusów jest mimo spadku kategoria pojazdów międzymiastowych z wynikiem 852 rejestracji (-72 szt. / -7,8%). Tuż za nią jest segment autobusów turystycznych, których zarejestrowano 781 szt. (+65 szt. / +9,1%). Kolejnym segmentem ze wzrostem są pojazdy miejskie, z rezultatem 302 szt. od początku roku (+68 szt. / +29,1%). Na mocnym minusie są autobusy MINI, których od początku roku sprowadzono 542 szt. (-159 szt. / -22,7%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek sprowadzanych, używanych autobusów.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku sprowadzanych używanych pojazdów. Aktualnie sprowadzamy o 1,5-raza więcej pojazdów używanych (2576 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (1687), ale ten dystans sukcesywnie się zmniejsza - na korzyść nowych konstrukcji. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W tej pierwszej kategorii, od początku roku zarejestrowano prawie 18-razy więcej niż nowych (852 szt. do 48 szt.), a tych drugich 2,2-razy więcej (781 szt. do 363 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Dane za 9 miesięcy 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (802 szt. do 542 szt.), jak i autobusom miejskim (474 szt. do 302 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (42% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 49 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (25 szt. z 2017 r. i 24 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe – główny filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. To także kategoria, która przeżywa w tym roku kryzys. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 852 autobusy, czyli o 72 szt. (-7,8%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy turystyczne to po trzech kwartałach br. drugi najważniejszy segment na rynku pojazdów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku 2017 r. zarejestrowano tutaj 781 pojazdów, czyli o 65 szt. więcej niż przed rokiem (+9,1%).

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-wrzesień br. sprowadzono 542 szt. używanych minibusów, czyli o 159 szt. (-22,7%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 302 szt. (+68 szt. / +29,1%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, których w okresie styczeń-wrzesień br. zaimportowano sześć.

Lista rankingowa marek

Wyniki za trzy kwartały 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 731 szt. (-119 szt. / -14,0%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 28,4% w rynku, co oznacza udział o 3 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 281 szt., gdzie marka ma 52% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 19,6%, 10,9% i 7% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 25,5% (217 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 16,3% (127 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czy Tourino;

- oraz wiceliderem w segmencie miejskim z udziałem 28,1% (85 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-wrzesień 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 302 rejestracje używanych autobusów, czyli o 19 szt. więcej niż przed rokiem (+6,7%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,7% (+1,3 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (141), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (134). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu 9 miesięcy włoski producent odnotował 248 rejestracji (+35 szt. / +16,4%), co zapewniło mu tutaj udział 9,6% (+1,8 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (106 szt. i drugie miejsce), międzymiastowej (84 szt. i czwarte miejsce) i turystycznej (52 szt. )

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła trzy kwartały br. dobrym wynikiem 179 pojazdów (-19 szt. / -9,6%), w tym autobusy miejskie (65), jak i turystyczne (61). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie holenderski VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 178 pojazdów (+30 szt. / +20,3%), z czego najwięcej pojazdów zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (111).

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.