TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów 10.2016 r.
JMK ANALIZY RYNKU TRANSPORTOWEGO InfoBus.pl - Opublikowano: 29.11.2016 19:31:09
Polski rynek używanych autobusów 10.2016 r.

Rynek używanych autobusów cały czas w lekkiej defensywie. Po październiku br. spadek liczby rejestracji w porównaniu do zeszłorocznego poziomu wynosi 6,5%, czyli prawie identycznie jak miesiąc wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). Łącznie w okresie styczeń-październik br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 3016 szt. używanych autobusów, czyli o 199 szt. mniej niż rok temu (-6,2%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Przypomnijmy, że w zeszłym roku odnotowaliśmy rekordowy poziom sprzedaży używanych autobusów. Wówczas zarejestrowano 3824 szt. pojazdów , czyli o 138 szt. więcej niż w 2014 r. (+4%), kiedy z kolei zaimportowano 3686 egzemplarzy. Dla porównania – w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. – 3048 szt., a w 2011 r. - 3111 szt. Najnowsze wrześniowe wyniki pokazują, że ten segment jest ciągle stabilny, aczkolwiek strata do zeszłorocznego poziomu rośnie.

Październik

W październiku 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów używanych osiągnęła poziom 309 szt. (-4 szt. / -1,3%). To zdecydowanie lepszy wynik niż we wrześniu (296 szt. / -103 szt. / -25,8%), ale ujemny bilans dotknął teraz segment autobusów MINI, który zadecydował o spadku rynku ogółem w ostatnim miesiącu. Dla porównania: w styczniu 2016 r. zaimportowano łącznie 232 szt. (-2 szt. / -0,9%), w lutym – 222 szt. (-65 szt. / -22,6%), w marcu – 351 szt. (-2 szt. / -0,6%), w kwietniu – 374 (+11 szt. / +3,0%), w maju – 297 (+8 szt. / +2,8%), w czerwcu - 281 (+33 szt. / +13,3%), w lipcu – 222 szt. (- szt. / -0,4%) i w sierpniu – 432 szt. (-74 szt. / -14,6%), we wrześniu 296 szt. (-103 szt. / -25,8%), a październiku 309 szt. (-4 szt. / -1,3%).

W Polsce najczęściej sprowadza się używane pojazdy międzymiastowe i to właśnie ten segment najlepiej wypadł w październiku pod względem wolumenu. W ciągu tego miesiąca w Polsce zarejestrowano 122 autobusy międzymiastowe (o 5 więcej niż przed rokiem). Kolejnymi, najliczniejszymi segmentami były MINI-busy – 78 szt. (-13 szt. / -14,2%) oraz pojazdy turystyczne – 73 szt. (+5 szt. / +7,4%). W najsłabszej kategorii miejskiej zanotowaliśmy 24 szt. (samo 1 szt. mniej niż przed rokiem). Podsumowując: można powiedzieć, że październik niewiele zmienił sytuację na rynku autobusów używanych, cały czas tkwi on w lekkiej stagnacji, ale też cały czas może nas jeszcze zaskoczyć i błyskawicznie nabrać dynamiki.

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych sprowadzonych do Polski autobusów używanych jest blisko 2-razy większa niż sprzedanych pojazdów fabrycznie nowych (3016 szt. do 1536 szt.) To już jednak nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych. W okresie syczeń-październik br. zarejestrowano ponad 24-razy więcej niż nowych (1046 szt. wobec 43 szt.) W segmencie turystycznym i MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i na korzyść konstrukcji używanych wynosi odpowiednio: ponad 2,4-razy (790 szt. wobec 329 szt.) oraz 1,2-razy (779 szt. wobec 665 szt.). Z kolei w kategorii autobusów miejskich, rok 2016 przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (496 szt. wobec 258 szt. używanych) Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowe autobusy, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski. I w tym roku będzie podobnie.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (28%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (16%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1985 r. i jest to miejski model Ikarus 280, sprowadzony pewnie jako oldtimer. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 79 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 34 i 45 szt.) W całym ub.r. taką grupę "prawie nowych" autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich "nowych-używanych" pojazdów (86 z rocznika 2014 i 35 z rocznika 2013.

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe – to najważniejszy segment dla autobusów używanych sprowadzanych do Polski. W ciągu 10. miesięcy 2016 r. zarejestrowano 1046 takich pojazdów – o 41 szt. mniej niż przed rokiem (-3,8%).

  • autobusy turystyczne – to drugi pod względem rankingu segment w grupie sprowadzanych autobusów używanych, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzono tutaj 790 autokarów, czyli o 39 szt. (-4,7%) mniej niż przed rokiem;

  • i kolejny segment z roku na rok rosnący w siłę – autobusy MINI. Od początku roku sprowadzono 779 szt. używanych minibusów, czyli o 6 szt. (-0,8%) niej niż przed rokiem.

  • autobusy miejskie – sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 10. miesięcy br. ta kategoria osiągnęła poziom 258 szt. (-62 szt. / -19,4%) i jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych pojazdów.

Dodajmy, że obok tych głównych kategorii mamy jeszcze raczkujący segment pojazdów szkolnych, których od początku br. sprowadzono w liczbie 10 egzemplarzy (głównie są to pojazdy marki Renault).

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki za okres styczeń-październik 2016 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski. W tym roku zarejestrowano łącznie 952 szt. (+64 szt. / +7,2%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 31,6% w rynku, co oznacza udział o 3,9 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 414 szt., gdzie marka ma 60,5% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 14%, 12,5% i 6% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem w segmencie międzymiastowym (237), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Mercedes-Benz jest także liderem w kategorii miejskiej (86) , gdzie przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro Na drugim miejscu jest wśród autobusów turystycznych (123) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino..

Od reszty konkurencji w rankingu marek dzieli Mercedesa duża różnica.

Drugie miejsce na podium ma Setra, która w tym roku odnotowała poziom 320 rejestracji (-50 szt. / -0,9%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,6% (-0,9 pkt proc. w porównaniu do sytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają razem ponad 42% udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (131) i trzecie w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (166). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Trzecie miejsce ma Renault. Francuski producent od początku roku odnotował 319 rejestracji (- 68 szt. / -17,6%) , co przełożyło się na 10,6% udział (-1,5 pkt proc.). Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (181) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest również obecna wśród pojazdów turystycznych (67), MINI (45) i szkolnych (6).

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak w zeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki – Iveco i MAN, które po 10. miesiącach zajmują odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Włoski producent mocno przyspieszył w sierpniu i teraz osiągnął poziom 243 rejestracji. Marka poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych – w tym także w MINI.

Z kolei MAN (206 szt.) ma silna pozycję w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję wicelidera z liczbą 68 szt. zarejestrowanych pojazdów.

Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (156), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka ma tutaj trzecie miejsce z liczbą 116 zarejestrowanych autokarów.

Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.