TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów - 10.2017
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 29.11.2017 00:00:51 1 komentarz
Polski rynek używanych autobusów - 10.2017

Październik przyniósł dalszy spadek na rynku używanych autobusów w Polsce. W ciągu 10. miesięcy 2017 r. sprowadzono 2823 pojazdy, czyli o 193 szt. (-6,4%) mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością - nawet jak jest na "minusie" to nie ma tutaj nagłych zmian. W okresie styczeń-październik sprowadzono do Polski 2823 autobusy, czyli o 193 szt. (-6,4%) mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów ma wręcz niewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Raczej nie należy się spodziewać, że w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost. Biorąc pod uwagę aktualny poziom to raczej spodziewamy się wynik może zbliżyć się do rezultatu z 2016 r.

Autobusowy październik

W samym październiku br. odnotowaliśmy 247 rejestracji sprowadzany autobusów. To wynik zdecydowanie poniżej tegorocznej (282), jak i zeszłorocznej (300) średniej dla całego rynku. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. jest to poziom o 62 szt. niższy (-20,1%). W październiku br. po raz pierwszy w tym roku odnotowaliśmy spadki we wszystkich ważnych kategoriach funkcjonalnych: MINI (-30 szt. / -38,5%); międzymiastowej (-39 szt. / -32,0%) i turystycznej (-4 szt. / -5,4%). Plus - i to nieznaczny - wykazał tylko segment miejski (+4 szt. / +16,7%) i bardzo słaby segment szkolny, gdzie zarejestrowano 4 autobusy.

Od początku roku

Skumulowany wynik za 10. miesięcy 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 2823 szt. używane autobusy, czyli o 193 szt. mniej niż przed rokiem (-6,4%). Najważniejszą częścią rynku sprowadzanych do Polski używanych autobusów jest mimo spadku kategoria pojazdów międzymiastowych z wynikiem 935 rejestracji (-111 szt. / -10,6%). Tuż za nią jest segment autobusów turystycznych, w którym zostało zarejestrowanych 851 szt. (+61 szt. / +7,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import w górę to pojazdy miejskie, z rezultatem 330 szt. od początku roku (+72 szt. / +27,9%). Z kolei na mocnym minusie są autobusy MINI, których od początku roku sprowadzono 590 szt. (-189 szt. / -24,3%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji, a także jest wiodący na rynku fabrycznie nowych pojazdów. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku wtórnego. Aktualnie sprowadzamy o 1,5-raza więcej pojazdów używanych (2823 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (1827), ale ten dystans sukcesywnie się zmniejsza i to na korzyść nowych konstrukcji. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W tej pierwszej kategorii, od początku roku zarejestrowano ponad 18-razy więcej niż nowych (935 szt. do 51 szt.), a tych drugich - 2,3-razy więcej (851 szt. do 365 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Dane za 10 miesięcy 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (873 szt. do 590 szt.), jak i autobusom miejskim (538 szt. do 330 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (43% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 51 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (26 szt. z 2017 r. i 25 szt. z 2016 r.) Dla porównania w całym 2016 r. suma "nowych-używanych" pojazdów wyniosła 101 szt., wyprodukowanych odpowiednio w latach 2016 (54) i 2016 (47).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe – główny filar rynku sprowadzanych autobusów z zagranicznego rynku wtórnego w Polsce, to kategoria, która przeżywa w tym roku kryzys. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 935 autobusów, czyli o 111 szt. (-0,6%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy turystyczne to po 10. miesiącach br. drugi najważniejszy segment na rynku sprowadzanych pojazdów używanych w Polsce. Dodatkowo w tej kategorii rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku 2017 r. zarejestrowano tutaj 851 pojazdów, czyli o 61 szt. więcej niż przed rokiem (+7,7%).

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-październik br. sprowadzono 590 szt. używanych minibusów, czyli o 189 szt. (-24,3%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 330 szt. (+72 szt. / +27,9%) i jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych pojazdów - obok pojazdów szkolnych, których w okresie styczeń-październik br. importowano 10 szt. pojazdów.

Lista rankingowa marek

Wyniki za 10. miesięcy 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano ich łącznie 801 szt. (-151 szt. / -15,9%) z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 28,4% w rynku, co oznacza udział o 3,2 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 303 szt., gdzie marka ma 51,4% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 20,3%, 11,2 i 6,8% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach: - międzymiastowym z udziałem 25,9% (242 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro; - miejskim z udziałem 28,8% (95 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

Niemiecki producent jest wiceliderem w kategorii turystycznej z udziałem 15,8% (134 szt.), gdzie krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czy Tourino. W okresie styczeń-październik 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 325 rejestracji używanych autobusów, czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+1,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,5% (+0,9 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii autobusów turystycznych (136) i drugie w kategorii pojazdów międzymiastowych (150). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu 10. miesięcy włoski producent odnotował 289 rejestracji (+46 szt. / +18,9%), co zapewniło mu tutaj udział 10,2% (+2,2 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (120), międzymiastowej (102 i turystycznej (58)

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-październik br. dobrym wynikiem 196 pojazdów (-10 szt. / -4,9%), w tym autobusy miejskie (71), turystyczne (68) i międzymiastowe (43). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie holenderski VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 189 pojazdów (+33 szt. / +21,2%), z czego najwięcej pojazdów zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (118).

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
  • www – 28.11.2017

    Jednym słowem: tragedia. Jakim cudem stare złomy przechodzą badania techniczne? Jakie Euro IV? Jak była nówka, a nie po 10 latach użytkowania.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.