TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów - 10.2017
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 29.11.2017 00:00:51 1 komentarz
Polski rynek używanych autobusów - 10.2017

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością - nawet jak jest na "minusie" to nie ma tutaj nagłych zmian. W okresie styczeń-październik sprowadzono do Polski 2823 autobusy, czyli o 193 szt. (-6,4%) mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów ma wręcz niewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Raczej nie należy się spodziewać, że w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost. Biorąc pod uwagę aktualny poziom to raczej spodziewamy się wynik może zbliżyć się do rezultatu z 2016 r.

Autobusowy październik

W samym październiku br. odnotowaliśmy 247 rejestracji sprowadzany autobusów. To wynik zdecydowanie poniżej tegorocznej (282), jak i zeszłorocznej (300) średniej dla całego rynku. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. jest to poziom o 62 szt. niższy (-20,1%). W październiku br. po raz pierwszy w tym roku odnotowaliśmy spadki we wszystkich ważnych kategoriach funkcjonalnych: MINI (-30 szt. / -38,5%); międzymiastowej (-39 szt. / -32,0%) i turystycznej (-4 szt. / -5,4%). Plus - i to nieznaczny - wykazał tylko segment miejski (+4 szt. / +16,7%) i bardzo słaby segment szkolny, gdzie zarejestrowano 4 autobusy.

Od początku roku

Skumulowany wynik za 10. miesięcy 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 2823 szt. używane autobusy, czyli o 193 szt. mniej niż przed rokiem (-6,4%). Najważniejszą częścią rynku sprowadzanych do Polski używanych autobusów jest mimo spadku kategoria pojazdów międzymiastowych z wynikiem 935 rejestracji (-111 szt. / -10,6%). Tuż za nią jest segment autobusów turystycznych, w którym zostało zarejestrowanych 851 szt. (+61 szt. / +7,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import w górę to pojazdy miejskie, z rezultatem 330 szt. od początku roku (+72 szt. / +27,9%). Z kolei na mocnym minusie są autobusy MINI, których od początku roku sprowadzono 590 szt. (-189 szt. / -24,3%). Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji, a także jest wiodący na rynku fabrycznie nowych pojazdów. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku wtórnego. Aktualnie sprowadzamy o 1,5-raza więcej pojazdów używanych (2823 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (1827), ale ten dystans sukcesywnie się zmniejsza i to na korzyść nowych konstrukcji. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W tej pierwszej kategorii, od początku roku zarejestrowano ponad 18-razy więcej niż nowych (935 szt. do 51 szt.), a tych drugich - 2,3-razy więcej (851 szt. do 365 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Dane za 10 miesięcy 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (873 szt. do 590 szt.), jak i autobusom miejskim (538 szt. do 330 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (43% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 51 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (26 szt. z 2017 r. i 25 szt. z 2016 r.) Dla porównania w całym 2016 r. suma "nowych-używanych" pojazdów wyniosła 101 szt., wyprodukowanych odpowiednio w latach 2016 (54) i 2016 (47).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe – główny filar rynku sprowadzanych autobusów z zagranicznego rynku wtórnego w Polsce, to kategoria, która przeżywa w tym roku kryzys. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 935 autobusów, czyli o 111 szt. (-0,6%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy turystyczne to po 10. miesiącach br. drugi najważniejszy segment na rynku sprowadzanych pojazdów używanych w Polsce. Dodatkowo w tej kategorii rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku 2017 r. zarejestrowano tutaj 851 pojazdów, czyli o 61 szt. więcej niż przed rokiem (+7,7%).

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-październik br. sprowadzono 590 szt. używanych minibusów, czyli o 189 szt. (-24,3%) mniej niż przed rokiem. Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 330 szt. (+72 szt. / +27,9%) i jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych pojazdów - obok pojazdów szkolnych, których w okresie styczeń-październik br. importowano 10 szt. pojazdów.

Lista rankingowa marek

Wyniki za 10. miesięcy 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano ich łącznie 801 szt. (-151 szt. / -15,9%) z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 28,4% w rynku, co oznacza udział o 3,2 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 303 szt., gdzie marka ma 51,4% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 20,3%, 11,2 i 6,8% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach: - międzymiastowym z udziałem 25,9% (242 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro; - miejskim z udziałem 28,8% (95 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

Niemiecki producent jest wiceliderem w kategorii turystycznej z udziałem 15,8% (134 szt.), gdzie krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czy Tourino. W okresie styczeń-październik 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setra odnotowała 325 rejestracji używanych autobusów, czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+1,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,5% (+0,9 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii autobusów turystycznych (136) i drugie w kategorii pojazdów międzymiastowych (150). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tej marki. W ciągu 10. miesięcy włoski producent odnotował 289 rejestracji (+46 szt. / +18,9%), co zapewniło mu tutaj udział 10,2% (+2,2 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (120), międzymiastowej (102 i turystycznej (58)

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie autobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-październik br. dobrym wynikiem 196 pojazdów (-10 szt. / -4,9%), w tym autobusy miejskie (71), turystyczne (68) i międzymiastowe (43). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie holenderski VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 189 pojazdów (+33 szt. / +21,2%), z czego najwięcej pojazdów zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (118).

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
  • www – 28.11.2017

    Jednym słowem: tragedia. Jakim cudem stare złomy przechodzą badania techniczne? Jakie Euro IV? Jak była nówka, a nie po 10 latach użytkowania.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.