TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów - 11.2018
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 21.12.2018 11:00:39
Polski rynek używanych autobusów - 11.2018

Jesienny "minus" na rynku autobusów używanych sprowadzanych do Polski. Spadki we wrześniu, październiku i listopadzie wyraźnie wpłynęły na skumulowany wynik, który jest teraz zdecydowanie poniżej zeszłorocznego poziomu.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).

W listopadzie sprowadzono do Polski 226 szt. używanych autobusów, czyli o 34 szt. mniej niż rok temu (-13%). Spadek ten - razem z wrześniowym i październikowym wynikiem - mocno wpłynął na skumulowany rezultat na rynku sprowadzanych, używanych autobusów. W ciągu 11 miesięcy 2018 r. sprowadzono do naszego kraju 2935 autobusów, czyli o 148szt. mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (-,4,8%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Mimo spadku, listopadowe dane potwierdzają stabilność rynku wtórnego. Od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a w 2017 r. - 3321. Te dane pokazują też, że ostatni rok wykazał stratę do poprzedniego okresu w wysokości 254 szt. (-7,1%). Rok wcześniej odnotowaliśmy spadek o 6,5%. Czy to oznacza powolny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniem wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należy spodziewać się żadnych gwałtowanych zmian.

Autobusowy listopad

W listopadzie na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 226 rejestracji. Dla porównania - w sierpniu było ich ponad 411. To pokazuje, że polscy przewoźnicy wraz z końcem lata zakończyli intensywnie przygotowywali się do sezonu przewozów szkolnych. Listopadowy wynik jest poniżej średniej dla całego rynku z 2017 r. (277) i jednocześnie o 34 szt. niższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku (-34 szt. / -13%).

W listopadzie "minusy" odnotowaliśmy we wszystkich strategicznych segmentach. Największy spadek ilościowy w porównaniu z ubiegłym rokiem miał miejsce w kategorii MINI, gdzie zarejestrowano tylko 44 pojazdów (-30 szt. / -40,5%). Minus pojawił się także wśród autobusów miejskich (-6szt. / -25%) , natomiast odnotowano wzrost w turystycznych (+21szt. / +37,5%) oraz międzymiastowych (+22szt. / +36,6%) orazwśród pojazdów szkolonych gdzie- zarejestrowano jeden pojazd, podczas gdy rok wcześniej żadnego. Na koniec warto wspomnieć, że w ostatnim miesiącu liczba pojazdów, które w momencie rejestracji nie ma podanego podrodzaju lekko zmniejszyła się do 4 wobec 46 rok wcześniej.

Nowe kontra używane

Skumulowany rezultat rejestracji po 11 miesiącach 2018 r. wyniósł 2935 szt., czyli jest on o 148 szt. niższy niż przed rokiem (-4,8%). Dla porównania liczba nowych rejestracji autobusów w tym okresie wyniosła 2520 szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów w tym roku bardzo szybko zbliża się do poziomu importu używanych autobusów. W ubiegłym roku było ich 3321 szt. czyli o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (2292). W tym roku - w listopadzie - liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest tylko o 1,2-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (2935 szt. do 2520 szt.). Ta różnica nie rozkłada się jednak proporcjonalnie. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 15-razy więcej niż nowych (863 szt. do 56 szt.), a tych drugich ponad 2,5-razy więcej (897 szt. do 364 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Od początku 2018 roku to nowe minibusy dominują nad rynkiem wtórnym (1025 szt. do 647 szt.). Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy zdecydowanie (1056 szt.) zdecydowanie wyprzedzają używane (348 szt.) Po raz pierwszy taki trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się do końca bieżącego roku.

Utrzymująca się cały czas dysproporcja pomiędzy rynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono 2297 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3321 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro III produkowane w latach 2000 – 2004 (40%). Niemal równoważną ale już drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 20052009 (35,3% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro IV. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (15,3%). Najstarszy zaimportowany w tym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1965 r. i jest to dwupokładowy autobus Bristol, który służy do przewozu wycieczek po Częstochowie.

Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to ukraiński ZAZ A10 z 2018 r. Generalnie grupę dwóch "prawie nowych" roczników stanowią 6394 pojazdy (45 szt. z 2018 r. i 49 szt. z 2017 r). Dla porównania w 2017 r. zarejestrowano 58 "prawie nowych" autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Czas analizę tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W ciągu 11 miesięcy 2018 r. w tej kategorii odnotowano 897 rejestracji, czyli 11szt. mniej (-1,2%) niż przed rokiem. Jednak od końca ub.r. większa część pojazdów niż poprzednio, przy rejestracji nie ma wypełnionego pola podrodzaju i w związku z tym nie jest przypisana do żadnego segmentu. Jeśli uwzględnić, że część z nich można byłoby przypisać do kategorii turystycznej, to jej poziom byłby zbliżony do osiągniętego do końca kwietnia w ub.r. lub nawet wyższy. Co ważne, tutaj rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria wtórnego rynku, która z miesiąca na miesiąc traci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W okresie styczeń-listopad 2018 r. zarejestrowano 863 międzymiastowych autobusów (-132szt. / -13,3%). Spadek ten mógłby być o ok. połowę punktów proc. mniejszy, gdyby część pojazdów nieoznaczonych zaliczyć do tej kategorii.

  • autobusy MINI – w ciągu 11 miesięcy br. sprowadzono do Polski 647 używanych minibusów, czyli o 16 szt. mniej (-2,4%) niż przed rokiem. To obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 11 miesięcy br. ta kategoria osiągnęła poziom 348 szt. (-6 szt. / -1,7%) i należy do najsłabszych na wtórnym rynku.

Dodajmy, że na początku roku polscy przewoźnicy zarejestrowali też pięć używanych autobusów szkolnych (i to czterech różnych marek), podczas gdy rok wcześniej -10 szt. Od początku roku liczba autobusów bez podanego podrodzaju wyniosła po listopadzie 175 szt. względem 153 w tym samym czasie rok wcześniej.

Lista rankingowa marek

Wyniki za okres styczeń-listopad 2018 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych, używanych autobusów do Polski. W tym roku zarejestrowano tutaj łącznie 858 szt. z logo niemieckiego producenta (-33 szt. / -3,7% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r.) Mercedes zajmuje 29,2% w rynku, co oznacza udział o 0,3 pkt proc więcej niż rok wcześniej. Z tej grupy największa część autobusów reprezentowała kategorię MINI - 321 szt., gdzie marka ma niemal 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Renault i Volkswagen są cały czas z tyłu. Niemiecka marka zajmuje też pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (122) - z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Mercedes-Benz jest też liderem wśród autobusów międzymiastowych (199), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. W kategorii turystycznej Mercedes jest także liderem z wynikiem 175 rejestracji i modelami Tourismo czy Tourino.

W ciągu 11. miesięcy 2018 r. drugą pozycję na wtórnym ryku nie ma już tradycyjnie marka Setra, ale Iveco, które awansowało na pozycję wicelidera z trzeciego miejsca. To spore zaskoczeniem, gdyż do tej pory włoska marka nie stawała na rynkowym podium w Polsce. Szybki awans w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi rosnący import minibusów tej marki. W okresie styczeń-listopad 2018 r. producent odnotował 363 rejestracji (+55 szt. / +17,9%), co zapewniło mu udział 12,4% (+2,4 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (145), międzymiastowej (119) i turystycznej (70).

Setra - na trzecim miejscu - ma 312 rejestracji, czyli o 32 szt. mniej niż przed rokiem (-9,3%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,6% (- 0,6 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ok. 40% łącznego udziału na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugiemiejsce w kategorii pojazdów turystycznych (169) i czwartew międzymiastowej (97), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła 11 miesięcy br. z wynikiem 229 szt. (+8szt. / +3,6%). MAN tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotował w kategorii turystycznej (79) i miejskiej (71), co ugruntowało jego udział w rynku z udziałem 7,8%. Z kolei VDL osiągnął niższy wynik niż przed rokiem - 152 rejestracji (głównie w segmencie turystycznym) i 5,2% udział w rynku. Wymienione dwie ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.