TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów w 2019 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 27.01.2020 11:00:34
Polski rynek używanych autobusów w 2019 r.

Skumulowany wynik całego wtórnego rynku autobusów wyniósł w 2019 roku 3233 szt. i jest wyższy niż w poprzednim roku o 87 szt. (+2,6%).

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).

W grudniu 2019 r. sprowadzono do naszego kraju 257 autobusów - czyli o 42 szt. więcej niż rok wcześniej (+19,5%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton (82,8%). Skumulowany wynik całego rynku w 2019 roku wyniósł 3233 szt. i jest wyższy niż w ubiegłym roku o 87 szt. (+2,6%).

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów; w 2016 r. - 3575 szt., w 2017 r. - 3321, w 2018 r. - 3150 szt., a w 2019 r. - 3233 szt. To najlepiej pokazuje, jak silny i stabilny jest wtórny rynek autobusów w Polsce.

Autobusowy grudzień

W grudniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 257 rejestracji (+42 szt. /+19,5% r/r). To oznacza, że polscy przewoźnicy kontynuują wzmożone zakupy - częściowo również pod kątem obsługi reaktywowanych linii, które uzyskały dofinansowane z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Potwierdza to wynik z kategorii międzymiastowej, gdzie rejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy lokalne i szkolne, gdzie od trzech miesięcy mamy wzmożony ruch. W grudniu - podobniej jak w listopadzie - właśnie tutaj odnotowaliśmy jeden z większych wzrostów ilościowych: +26 szt. (+36,1% r/r). Kolejne "plusy" zagościły w segmencie miejskim (+28 szt. / +254,5% r/r) i turystycznym (+1 szt. / +1,5% r/r). Natomiast w kategorii MINI mamy spadek i to spory (-16 szt. / -26,7% r/r).

Nowe kontra używane

Patrząc od początku roku na rynek autobusów sprowadzanych do Polski to w styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów; w lutym 236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu - 338 szt., w maju 253 szt., w czerwcu - 160 szt., w lipcu - 197 szt., w sierpniu - aż 439 szt., we wrześniu - 304 szt., w październiku - 269 szt., w listopadzie - 232 szt. i grudniu - 257 szt. To razem daje skumulowany wynik na poziomie 3233 szt., czyli o 83 szt. więcej niż rok temu (+2,6%). Porównując ten poziom z liczbą nowych rejestracji (2478 ) widać, że ponownie w tym roku "górą" są pojazdy używane. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się w przyszłym roku.

Proces zrównywania się poziomów obu zbiorów obserwujemy od 2017 roku - wówczas liczba pojazdów używanych sprowadzonych do naszego kraju była o 1,4-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.). W 2018 roku był to poziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.) W 2019 roku - w lipcu - te poziomy po raz pierwszy się niemal zrównały (różnica wynosiła 81 szt.), aby teraz - na koniec 2019 r. - ponownie mocno się rozejść. Różnica między rynkiem nowym a wtórnym wynosi obecnie 755 szt. na korzyść używanych. W ub.r. sprowadzono do Polski o 30% więcej autobusów z zagranicznych rynków wtórnych niż sprzedano nowych.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja - na korzyść rynku wtórnego - panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym w 2019 r. zarejestrowano 30-razy więcej niż nowych (1149szt. do 39 szt.), a w drugim prawie 3-razy więcej (924 szt. do 338 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Potwierdzają to dane z 2019 r., gdzie nowe minibusy dominują nad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 1064 szt. do 642 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy (1032 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (411).

Utrzymująca się jednak cały czas duża dysproporcja pomiędzy nowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2019 r. zakupiono 2478 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3233 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 - 2009 (36% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000 - 2004 (35% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Aktualnie najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest Setra S215 z 1983 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowane pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch "prawie nowych" roczników stanowi obecnie już 94 pojazdów (60 szt. z 2019 r. i 34 szt. z 2018 r.) Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było tylko 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma aż 101 szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza skumulowanych wyników w 2019 roku według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W ciągu 2019 r. w tej kategorii odnotowano 924 rejestracje, czyli o 40 szt. mniej (-4,1%) niż przed rokiem. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która dzięki rządowemu Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych ponownie zaczyna nabierać na znaczeniu. Szczególnie silnie zaznaczyło się to w danych z sierpnia, września ipaździernikaale nadwyżka występowała prawie we wszystkich miesiącach (poza lipcem). Do tego ten segment stanowi potężną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów, który od lat nie może się przebić przez tę barierę. W 2019 r. zarejestrowano 1149 szt. używanych autobusów międzymiastowych (+214 szt. / +22,9%), czyli najwięcej ze wszystkich kategorii na tegorocznym rynku wtórnym;

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-grudzień do Polski sprowadzono 642 używane minibusy, czyli o 62 szt. mniej (-8,8%) niż przed rokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku i jednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoria wśród używanych autobusów, ale w 2019 roku zanotowała spory wzrost. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w 2019 r. ta kategoria osiągnęła poziom 411 szt., czyli 50 szt. więcej niż przed rokiem (+13,8%).

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też w 2019 roku 8 szt. używanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej - 5 szt.

Lista rankingowa marek

W 2019 r. zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów została marka Mercedes-Benz. Zarejestrowano łącznie 895 pojazdów z logo niemieckiego producenta (-27 szt. / -2,9% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 27,7% w rynku, co oznacza udział o 1,6 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że Mercedes jest też liderem w każdej kategorii funkcjonalnej rynku wtórnego (poza pojazdami szkolnymi). Największa część autobusów tej marki reprezentowała kategorię MINI - 276 szt., gdzie marka ma 43% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI: Iveco (207) oraz Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu. Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategorią jest segment międzymiastowy (253 sztuki), a cała marka ma tutaj 22% udział. Niemiecki producent zajmuje również pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (138) - z najpopularniejszymi modelami typu Citaro oraz wśród autobusów turystycznych (193) z modelami typu Tourismo i Travego.

W rankingu marek na drugiej pozycji w ubiegłym roku było Iveco z liczbą 499 rejestracji, czyli o 99 szt. więcej niż przed rokiem (+24,8%). Taki rezultat zapewnił marce pow. 15% udział w rynku (+2,7 pkt proc.) Wysoką pozycję w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzie producent odnotował 207 rejestracji. W kategorii pojazdów międzymiastowych mamy 183 szt. autobusów Iveco i 75 szt. wśród turystycznych. Dodajmy, że w 2019 r. do Polski sprowadzono też 118 autobusów pod marką Karosa, przejętą całkowicie przez Iveco w 2007 roku oraz 113 szt. pojazdów marki Renault.

Trzecie miejsce zajmuje Setra z liczbą 337 rejestracji (-10 szt. /-2,9%) i udziałem 10,4%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 38% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejsce wśród pojazdów turystycznych (172) i trzecie wśród międzymiastowych (140). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Czwarte miejsce w ubiegłym roku zajęła marka MAN z liczbą 278 rejestracji (+35 szt. / +14,4% / +0,9 pkt. proc.), której import rozłożył się niemal równomiernie pomiędzy segment pojazdów miejskich (70), międzymiastowych (105) i turystycznych (94).

Grupę najsilniejszych pięciu marek zamyka VDL (160 ), która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej (100).

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o zakupach używanych autobusów, który kosztuje u nas 150 PLN netto miesięcznie.

To nie wszystko. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na a.kierecki@jmk.org.pl / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.