TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski rynek używanych autobusów w Polsce - 08.2018
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 03.10.2018 11:00:17
Polski rynek używanych autobusów w Polsce - 08.2018

Sierpniowy "plus" na rynku autobusów używanych sprowadzanych do Polski niemal zniwelował wcześniejsze spadki. Skumulowany wynik jest jednak nieznacznie poniżej zeszłorocznego poziomu.

W sierpniu sprowadzono do Polski 411 szt. używanych autobusów, czyli o 16 szt. więcej niż rok temu (+4,1%). Skumulowany rezultat rejestracji na rynku sprowadzanych, używanych autobusów jest stabilny, tylko z nieznacznie niższym poziomem niż rok wcześniej.

Od stycznia do sierpnia br. sprowadzono łącznie do naszego kraju 2206 autobusów, czyli o 17 szt. mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (-0,8%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Sierpniowe dane potwierdzają niezwykłą stabilność i potencjał rynku wtórnego. Od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a w 2017 r. - 3321. Te dane pokazują też, że ostatni rok wykazał stratę do poprzedniego okresu w wysokości 254 szt.

(-7,1%). Rok wcześniej odnotowaliśmy spadek o 6,5%. Czy to oznacza definitywny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniem wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należy spodziewać się żadnych gwałtowanych zmian.

Autobusowy sierpień

W ósmym miesiącu roku na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 411 rejestracji. Dla porównania - w lipcu było ich o połowę mniej (208 szt.). To świadczy, że polscy przewoźnicy intensywnie przygotowywali się do kolejnego sezonów przewozów szkolnych. Sierpniowy wynik jest zdecydowanie powyżej miesięcznej średniej całego rynku z 2017 r. (277) i jednocześnie o 16 szt. wyższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku (+4,1%).

W sierpniu odnotowaliśmy "minusy" tylko w dwóch segmentach: miejskim i szkolnym. Największy spadek ilościowy w porównaniu z ubiegłym rokiem miał miejsce w kategorii autobusów miejskich, gdzie zarejestrowano tylko 46 pojazdów (-25 szt. / -35,2%). Minus pojawił się także wśród gimbusów, gdzie rok temu sprowadzono 4 egzemplarze, a w tym roku zero.

Z kolei "plus" zagościł w segmencie MINI (+19 szt. / +26,0%), międzymiastowym (+3 szt. / +1,8%) i turystycznym (+13 szt. / 19,1%). Na koniec warto wspomnieć, że w ostatnim miesiącu liczba pojazdów, które w momencie rejestracji nie ma podanego podrodzaju zwiększyła się do 18 wobec 8 rok wcześniej.

Nowe kontra używane

Skumulowany rezultat rejestracji po 8 miesiącach 2018 r. wyniósł 2206 szt., czyli jest on o 17 szt. niższy niż przed rokiem (-0,8%). Dla porównania liczba nowych rejestracji autobusów w tym okresie wyniosła 1826 szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów w Polsce w tym roku bardzo szybko zbliża się do poziomu importu używanych autobusów. W ubiegłym roku było ich 3321 szt. czyli o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (2297). W tym roku - do sierpnia - liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest tylko o 1,2-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (2206 szt. do 1826 szt.).

Ta różnica nie rozkłada się jednak proporcjonalnie. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 13 - razy więcej niż nowych (614 szt. do 47 szt.), a tych drugich ponad 2,1-razy więcej (699szt. do 336 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Od początku 2018 roku nad rynkiem wtórnym dominują nowe minibusy (727 szt. do 475 szt.) oraz nowe autobusy miejskie (697 szt. do 259 szt.) Po raz pierwszy taki trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszytko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się do końca bieżącego roku.

Cały czas utrzymująca się dysproporcja pomiędzy rynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono 2297 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3321 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów znowu dominują pojazdy z normą emisji Euro III produkowane w latach 2000 – 2004 (39%). Tuż za nimi są autobusy produkowane w latach 2005 – 2009 (36%) z normą Euro IV. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (6%). Najstarszy zaimportowany w tym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1965 r. i jest to dwupokładowy autobus Bristol, który służy do przewozu wycieczek po Częstochowie.

Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to ukraiński ZAZ A10 z 2018 r. Generalnie grupę dwóch najmłodszych roczników stanowi 45 pojazdów (30 szt. z 2018 r. i 15 szt. z 2017 r). Dla porównania w 2017 r. zarejestrowano 58 "prawie nowych" autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Czas na analizę tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych, która przedstawia się następująco:

  • - autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W ciągu 8 miesięcy 2018 r. w tej kategorii odnotowano 699 rejestracji, czyli o 9 szt. (-1,3%) więcej niż przed rokiem. Jednak od końca ub.r. większa część pojazdów niż poprzednio, przy rejestracji nie ma wypełnionego pola podrodzaju i w związku z tym nie jest przypisana do żadnego segmentu. Jeśli uwzględnić, że część z nich można byłoby przypisać do kategorii turystycznej, to jej poziom byłby zbliżony do osiągniętego do końca sierpnia ub.r. lub nawet wyższy. Co ważne, tutaj rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • - autobusy międzymiastowe to aktualnie tracąca na znaczeniu kategoria, która do tej pory była tu strategiczną podporą wtórnego rynku. Mimo to stanowi cały czas dużą konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W okresie styczeń-sierpień 2018 r. zarejestrowano 614 międzymiastowych autobusów (-84 szt. / -12,0%). Spadek ten mógłby być o ok. połowę punktów proc. mniejszy, gdyby część pojazdów nieoznaczonych zaliczyć do tej kategorii.

  • - autobusy MINI – w ciągu 8 miesięcy br. sprowadzono do Polski 475 używanych minibusów, czyli dokładnie tyle samo co przed rokiem. To obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • - autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w okresie styczeń-sierpień br. ta kategoria osiągnęła poziom 259 szt. (-9 szt. / -3,4%) i należy do najsłabszych na wtórnym rynku.

Dodajmy, że na początku roku polscy przewoźnicy zarejestrowali też cztery używane autobusy szkolne (i to czterech różnych marek), podczas gdy rok wcześniej - sześć. Od początku roku liczba autobusów bez podanego podrodzaju wyniosła po sierpniu 155 szt. względem 84 w tym samym czasie rok wcześniej.

Lista rankingowa marek

Wyniki za 8 miesięcy 2018 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych, używanych autobusów do Polski. W tym roku zarejestrowano tutaj łącznie 614 szt. z logo niemieckiego producenta (-20 szt. / -3,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r.) Mercedes zajmuje 27,8% w rynku, co oznacza udział o 0,7 pkt proc niższy niż rok wcześniej. Z tej grupy największa część autobusów reprezentowała kategorię MINI - 236 szt., gdzie marka ma niemal 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 23,6%, 9,5% i 7,8% w tej części rynku. Niemiecka marka zajmuje też pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (89) - z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Mercedes-Benz jest też liderem wśród autobusów międzymiastowych (137), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Z kolei w kategorii turystycznej Mercedes ma drugie miejskie z wynikiem 121 rejestracji i modelami Tourismo czy Tourino.

W ciągu ośmiu miesięcy 2018 r. drugą pozycję na wtórnym ryku nie ma już tradycyjnie marka Setra, ale Iveco, które awansowało na pozycję wicelidera z trzeciego miejsca. To spore zaskoczeniem, gdyż do tej pory włoska marka nie stawała na rynkowym podium w Polsce. Szybki awans w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi rosnący import minibusów tej marki. W okresie styczeń-sierpień 2018 r. producent odnotował 282 rejestracje (-+78 szt. / +38,2%), co zapewniło mu udział 12,8% (+3,6 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (112), międzymiastowej (85) i turystycznej (60).

Setra - na trzecim miejscu - ma 256 rejestracji, czyli o 12 szt. mniej niż przed rokiem (-4,5%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,6% (-0,5 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ok. 40% łącznego udziału na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (141) i trzecie w międzymiastowej (72), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła 8 miesięcy br. z wynikiem 169 szt. (+11 szt. / +7,0%). MAN tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotował w kategorii turystycznej (62) i miejskiej (55), co ugruntowało jego udział w rynku z udziałem 7,7%. Z kolei VDL osiągnął nieznacznie niższy wynik niż przed rokiem - 126 rejestracji (głównie w segmencie turystycznym) i 5,7% udział w rynku. Wymienione dwie ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok traci tutaj swoje udziały.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.