Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski transport to potęga i potrzebuje kierowców

infobus
30.08.2017 09:18
0 Komentarzy

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD)szacuje, że od września br. w polskich „zawodówkach” będzie już ponad stoklas z kierunkiem kształcenia kierowca-mechanik. ZMPD podkreśla, że polskisektor transportowy cierpi na brak kadr.

-„Polski transport drogowy to potęga, 25 proc.międzynarodowych przewozów drogowych w Europie wykonują samochody z polskąrejestracją. Niestety, staliśmy się zakładnikami własnego sukcesu. Branżadotkliwie odczuwa braki kadrowe” – mówił we wtorek na konferencji prasowejprezes ZMPD Jan Buczek.

Podkreślił jednak, że w zeszłym roku – po ponad 30latach przerwy – udało się doprowadzić do ponownego wpisania zawodukierowca-mechanik na listę zawodów do nauczania w MEN.

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk mówiłna konferencji, że o popularności tego profilu w szkołach zawodowych świadczyprzyrost liczby klas o 120 proc. z roku na rok. „Dzisiaj to pewne, że byłato bardzo trafna decyzja” – mówił o powrocie profilu kierowca-mechanik doszkół zawodowych.

-„Udało nam się zachęcić dyrektorów i starostów, i wubiegłym roku szkolnym w całym kraju było ponad 50 klas, kształcących w tymkierunku. Od początku roku szkolnego 2017/2018 liczba tych klas zwiększy się oponad 60” – mówił Buczek.

To własne szacunki ZMPD; dokładne dane mają byćznane prawdopodobnie pod koniec września, kiedy MEN otrzyma dokładne dane zeszkół. Z kolei dane, świadczące o pogłębiającym się braku polskichkierowców, przedstawił Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

-„GITD wydaje tzw. świadectwa dla kierowców z krajów trzecich.Zapotrzebowanie jest ogromne. Polscy przewoźnicy zatrudniają coraz większąliczbę kierowców zza wschodniej granicy” – mówił. Podkreślił, że o ile w2013 r. GITD wystawił ok. 5 tys. świadectw kierowcom z krajów trzecich, to w2014 r. było ich już 9 tys., w 2015 r. – wydano ok. 20 tys. świadectw, w 2016r. – ponad 41 tys., a do 21 sierpnia br. wydano już ok. 40 tys. „Topokazuje, jakie jest zapotrzebowanie na kierowców w polskich firmach, które,ratując się, zatrudniają ludzi z innych krajów” – podkreślił szef GITD.Można szacować, że już ok. 100 tys. zagranicznych kierowców wykonuje przewozydla polskich firm – dodał.

Prezes Buczek ocenił jednak, że podstawa programowanauczania na kierunku kierowca-mechanik nie „nadąża za potrzebamigospodarki”, bo absolwenci nie będą mieli praw jazdy C i E, co oznacza, żenie będą mogli wykonywać zawodu kierowcy na wszystkich kategoriach pojazdów ibędą musieli się dokształcać na własną rękę. Jak podkreślał Buczek, z rozmów ispotkań prowadzonych przez ZMPD w kraju, głównie na terenach wiejskich, wynika,że młodzi ludzie wprost „marzą” o zawodzie kierowcy, ale głównąbarierą są koszty zdobycia uprawnień. Pełny koszt zdobycia uprawnień to średniook. 10 tys. zł, ale po ukończeniu szkoły, kwota, którą chętny będzie musiałwyłożyć z własnej kieszeni na pewno będzie mniejsza – ocenił.

Minister Adamczyk zadeklarował, został upoważniony przezminister edukacji do poinformowania, że jest ona „absolutnie otwarta”na rozmowy z branżą transportową o tym, jak kompromisowo rozwiązać kwestiękategorii prawa jazdy, jakie będzie się otrzymywać dzięki ukończeniu szkoły.Jak jednak ocenił Adamczyk, „edukacja na poziomie szkół zawodowych wzawodzie mechanik-kierowca ma duże perspektywy” i warto się kształcić sięw tym kierunku.

Z kolei Gajadhur przypomniał, że GITD blisko współpracuje zprzewoźnikami i popiera inicjatywę otwierania nowych klas. „Inspektorzypojawią się w tych szkołach i tych klasach, będziemy rozmawiali z uczniami,spotykali z nauczycielami, żeby przybliżać kwestie naszej działalności,bezpieczeństwa, odpowiedzialności przewoźników i kierowców itd.” – mówił.

Komentarze