TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Polski transport to potęga i potrzebuje kierowców
InfoBus.pl - Opublikowano: 30.08.2017 11:18:30 5 komentarzy
Polski transport to potęga i potrzebuje kierowców

ZMPD szacuje, że od września br. w polskich "zawodówkach" będzie już ponad sto klas z kierunkiem kształcenia kierowca-mechanik.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) szacuje, że od września br. w polskich "zawodówkach" będzie już ponad sto klas z kierunkiem kształcenia kierowca-mechanik. ZMPD podkreśla, że polski sektor transportowy cierpi na brak kadr.

-"Polski transport drogowy to potęga, 25 proc. międzynarodowych przewozów drogowych w Europie wykonują samochody z polską rejestracją. Niestety, staliśmy się zakładnikami własnego sukcesu. Branża dotkliwie odczuwa braki kadrowe" - mówił we wtorek na konferencji prasowej prezes ZMPD Jan Buczek.

Podkreślił jednak, że w zeszłym roku - po ponad 30 latach przerwy - udało się doprowadzić do ponownego wpisania zawodu kierowca-mechanik na listę zawodów do nauczania w MEN.

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk mówił na konferencji, że o popularności tego profilu w szkołach zawodowych świadczy przyrost liczby klas o 120 proc. z roku na rok. "Dzisiaj to pewne, że była to bardzo trafna decyzja" - mówił o powrocie profilu kierowca-mechanik do szkół zawodowych.

-"Udało nam się zachęcić dyrektorów i starostów, i w ubiegłym roku szkolnym w całym kraju było ponad 50 klas, kształcących w tym kierunku. Od początku roku szkolnego 2017/2018 liczba tych klas zwiększy się o ponad 60" - mówił Buczek.

To własne szacunki ZMPD; dokładne dane mają być znane prawdopodobnie pod koniec września, kiedy MEN otrzyma dokładne dane ze szkół. Z kolei dane, świadczące o pogłębiającym się braku polskich kierowców, przedstawił Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

-"GITD wydaje tzw. świadectwa dla kierowców z krajów trzecich. Zapotrzebowanie jest ogromne. Polscy przewoźnicy zatrudniają coraz większą liczbę kierowców zza wschodniej granicy" - mówił. Podkreślił, że o ile w 2013 r. GITD wystawił ok. 5 tys. świadectw kierowcom z krajów trzecich, to w 2014 r. było ich już 9 tys., w 2015 r. - wydano ok. 20 tys. świadectw, w 2016 r. - ponad 41 tys., a do 21 sierpnia br. wydano już ok. 40 tys. "To pokazuje, jakie jest zapotrzebowanie na kierowców w polskich firmach, które, ratując się, zatrudniają ludzi z innych krajów" - podkreślił szef GITD. Można szacować, że już ok. 100 tys. zagranicznych kierowców wykonuje przewozy dla polskich firm - dodał.

Prezes Buczek ocenił jednak, że podstawa programowa nauczania na kierunku kierowca-mechanik nie "nadąża za potrzebami gospodarki", bo absolwenci nie będą mieli praw jazdy C i E, co oznacza, że nie będą mogli wykonywać zawodu kierowcy na wszystkich kategoriach pojazdów i będą musieli się dokształcać na własną rękę. Jak podkreślał Buczek, z rozmów i spotkań prowadzonych przez ZMPD w kraju, głównie na terenach wiejskich, wynika, że młodzi ludzie wprost "marzą" o zawodzie kierowcy, ale główną barierą są koszty zdobycia uprawnień. Pełny koszt zdobycia uprawnień to średnio ok. 10 tys. zł, ale po ukończeniu szkoły, kwota, którą chętny będzie musiał wyłożyć z własnej kieszeni na pewno będzie mniejsza - ocenił.

Minister Adamczyk zadeklarował, został upoważniony przez minister edukacji do poinformowania, że jest ona "absolutnie otwarta" na rozmowy z branżą transportową o tym, jak kompromisowo rozwiązać kwestię kategorii prawa jazdy, jakie będzie się otrzymywać dzięki ukończeniu szkoły. Jak jednak ocenił Adamczyk, "edukacja na poziomie szkół zawodowych w zawodzie mechanik-kierowca ma duże perspektywy" i warto się kształcić się w tym kierunku.

Z kolei Gajadhur przypomniał, że GITD blisko współpracuje z przewoźnikami i popiera inicjatywę otwierania nowych klas. "Inspektorzy pojawią się w tych szkołach i tych klasach, będziemy rozmawiali z uczniami, spotykali z nauczycielami, żeby przybliżać kwestie naszej działalności, bezpieczeństwa, odpowiedzialności przewoźników i kierowców itd." - mówił.


Sprawdź też:
kierowca
szkoła
ZMPD
  • wiesio – 30.08.2017

    jak wprowadzą "pracowników delegowanych" to może nagle nie będzie nam aż tylu kierowców potrzebnych.

  • grzech – 30.08.2017

    Polski sektor nie potrzebuje kierowców,tylko bezdomnych wariatów z prawem jazdy kat. C+E ,którzy to bez żadnego namysłu będą wykonywać polecenia chciwych szefów i bezmyślnych spedytorów w dodatku za najniższą krajową i dodatki płacone pod stołem!!!!! Ot i cały sukces polskiego transportu!!!! O to z nami właśnie walczy stara Unia!!!

  • Président de la République française Makaron – 31.08.2017

    Dobrze Pan prawi Panie Wiesiu

  • Kierowca Autobusu – 31.08.2017

    Braki są spowodowane tym, że polski szef płaci pod stołem, oszukuje pracowników, nie szanuje ich, kombinuje ile się tylko da.
    Nie dziwię się polskim kierowcom, że wolą jechać za granicę niż tutaj tyrać za gówniane pieniądze.

  • Miś – 31.08.2017

    Panie Kierowco Autobusu.
    Ja pracuje w PKS - ie i nikt mi pod stołem nie daje. Wszystko co dostaje jest na pasku. Uczciwie i na pełnych świadczeniach. Wybierajcie uczciwe firmy. Dzisiaj macie pod stołem kilka złotych więcej a jutro się okaże że nie będziecie mogli się leczyć czy na emeryturę nie uzbieraliscie.
    Szerokości.

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.