TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Powrót MAN-a do Głogowa. Czas na hybrydy!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 11.07.2018 13:30:38 1 komentarz
fot. KM Głogów, facebook.com

Pora przyjrzeć się kolejnym MAN-om, które niedawno przekazano Komunikacji Miejskiej w Głogowie. Dwa Lion'sy City A37 hybrid tak samo jak ich spalinowi “bracia" mają ten sam most napędowy.

Pora przyjrzeć się kolejnym MAN-om, które niedawno przekazano Komunikacji Miejskiej w Głogowie. Dwa Lion'sy City A37 hybrid tak samo jak ich spalinowi “bracia" mają ten sam most napędowy. Hybryda i szybka przekładnia? Zestaw dosyć zaskakujący.

W każdym ze spalinowo-elektrycznych “lwów" może podróżować maksymalnie 85 pasażerów. Tak samo jak w dieslach 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to fotele Kiel Ideo, które w ostatnich latach MAN bardzo często stosuje w swoich autobusach miejskich. 8 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. 4 z nich wyróżniono czerwoną tapicerką jak fotele dla osób niespełnosprawnych. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. MAN zastosował drzwi firmy BODE w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji.

Pora zajrzeć do komory silnikowej. Hybrydowe Lion'sy City w wersji dobranej pod katem potrzeb głogowskiej KM są napędzane stojącymi silnikami MAN D0836LOH74. Jednostka o pojemności 6,9 l ma 184 kW mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 1050 Nm.

Pora na elektryczną część napędu. Sterowanie odbywa się szeregowo. Silnik spalinowy jest bezpośrednio zblokowany z prądnicą synchroniczną o mocy 150 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silników trakcyjnych. MAN stosuje dwa asynchroniczne, każdy o mocy 75 kW.

Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga "okiełznać" ich wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy MAN-ZF. Tak jak w przypadku spalinowej głogowskiej szóstki MAN zastosował w hybrydach także oś napędową z szybką przedkładnią typu HONP 13100 z przełożeniem 5,77. Dosyć ciekawy zestaw jak na hybrydę.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatu Spheros Revo. Naturalną wentylację zapewnia 8 okien uchylnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring. Dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest mielecka firma R&G Plus, która od lat wyposaża głogowskie autobusy. Na zewnątrz mamy trzy tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdziemy jeden wyświetlacz. Za kabiną kierowcy mamy LED typu ETL416120. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością steruje autokomputer, najprawdopodobniej typu SRG6000P.

To ostatnia odsłona powrotu MAN-a do Głogowa po wieloletniej przerwie. Hybrydowe “lwy" nie są jednak pierwszymi autobusami z napędem spalinowo-elektrycznym na głogowskich liniach. Od początku roku KM eksploatuje dwa Solarisy Urbino 12,9 hybrid, w których zupełnie inaczej rozwiązano kwestię napędu.

Wróćmy jeszcze do MAN-a. Przypomnijmy, że ostatni raz nowe autobusy tej marki KM kupiła 18 lat temu. W 2000 roku flotę przewoźnika wzmocniły trzy egzemplarze pojazdów NL223. Później "lew" pojawił się w taborze spółki już tylko z "drugiej ręki". W 2009 i 2010 roku KM kupiła łącznie trzy MAN-y. Były to dwa NL283 oraz jeden NM223. Teraz powrót nastąpił w zupełnie innym, nieporównywalnie lepszym stylu. I do tego z jednym rozwiązaniem, które czyni głogowską dostawę wartą uwagi.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
KM Głogów
MAN
hybryda
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.