TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Poznań o swoich pierwszych elektrobusach: Ważny krok
InfoBus.pl - Opublikowano: 11.10.2018 12:00:58
Poznań o swoich pierwszych elektrobusach: Ważny krok

Spółka Solaris Bus & Coach wyprodukuje 21 autobusów elektrycznych dla Poznania, będą to pierwsze pojazdy tego typu kupione przez poznańskie MPK.

11 października poznański magistrat poinformował o rozstrzygnięciu przetargu na zakup autobusów elektrycznych. Wszystkie pojazdy powinny trafić na ulice stolicy Wielkopolski do końca lutego 2020 roku.

-"To ważny etap w procesie unowocześniania transportu publicznego w Poznaniu. Od kilku lat zakup kolejnych autobusów uzależnia się od spełniania przez nie rygorystycznych norm emisji spalin. Autobusy elektryczne to krok dalej. Pozwolą one na skuteczne zmniejszenie emisji, co przyniesie spore korzyści dla środowiska, a co za tym idzie - także dla mieszkańców - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.

Będą to pierwsze elektryczne autobusy zakupione przez poznańskie MPK, ale nie pierwsze które pojawią się na ulicach Poznania. We wrześniu zeszłego roku przewoźnik testował autobus przeznaczony dla Warszawy. Poznaniacy mogli nim jeździć m.in. na liniach nr 51, 63 i 74. Historycznie pierwszy elektrobus pojawił się w Poznaniu podczas EURO 2012 i obsługiwał linię na lotnisko Ławica.

Poznański standard

Do Poznania trafi 21 pojazdów, które będą spełniać najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi, co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów.

W tych autobusach jest wiele rozwiązań, które od pewnego czasu stały się już standardem - klimatyzacja i system monitoringu, energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu roweru, wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej wykonane w energooszczędnej technologii. Nowością jest zastosowanie napędu elektrycznego.

Solaris Urbino 18 electric, to autobus całkowicie bezemisyjny, który napędzany jest energią elektryczną. Niezwykle cichy autobus wyposażony jest w baterie typu Solaris High Energy. Napęd stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobus może być ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu.

Terminarz dostaw

Sześć z zamówionych autobusów będzie o długości 11,5-12 m, natomiast piętnaście będzie przegubowych o długości 17,5-18 metrów. 15 autobusów, według warunków przetargu, ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia 2019 roku. Z kolei sześć pozostałych do 28 lutego 2020 roku.

Na zakup piętnastu, dłuższych autobusów Poznań uzyskał dofinansowanie w ramach projektu "Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje". Będzie to 38,3 mln zł z pozyskanych wówczas prawie 107 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu "System zielonych inwestycji - Część 2 - GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny."

Finansowa kuchnia

MPK Poznań zamierzało przeznaczyć na zakup niecałe 70 mln zł, a oferta Solarisa była wyższa o 4,2 mln zł. Brakującą kwotę "dołożyli" poznańscy radni zwiększając podczas ostatniej sesji kwotę na przebudowę ronda Rataje Wieloletniej Prognozie Finansowej. Dzięki temu MPK Poznań mogło podjąć decyzję o wyborze oferty Solarisa.

21 elektrycznych autobusów, to kolejny nowy tabor komunikacji miejskiej w Poznaniu. W sierpniu rozpoczęła się dostawa 37 autobusów najnowszej generacji od firmy Solaris, które spełniają normę emisji spalin Euro 6. W 2016 roku na ulice Poznania wyjechało 20 autobusów Solaris Urbino IV generacji.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
MPK Poznań
Solaris
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.