Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznańskie buspasy w konsultacjach

infobus
08.05.2017 07:30
0 Komentarzy

Punktualne i regularnie jeżdżące autobusy oraz zmniejszenieruchu aut poruszających się w centrum Poznania – to główne cele planowanego nalato wydzielenia buspasów na ulicach Garbary, Mostowej i Drodze Dębińskiej. W kwietniuw Sali Białej Urzędu Miasta Poznania,przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) konsultowali przygotowane wstępnierozwiązania z mieszkańcami i przedsiębiorcami prowadzącymi działalnośćgospodarczą w rejonie, który mają objąć zmiany.

Projektowane buspasy

-„Jeśli autobusy będą poruszały się po Garbarach i Mostowejnie tylko punktualnie, ale i szybciejniż samochody osobowe, będzie to zachęta do zaniechania jazdy autem ikorzystania z komunikacji miejskiej. W Poznaniu na jednego mieszkańca przypada0,8 – 0,9 auta osobowego. To bardzo dużo. Gdyby w tym samym czasie wszyscywyjechali na ulice miasta, to zabrakłoby ulic – przekonywał podczas spotkaniaTadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora ZDM Poznań.

Dziś przejechanie autobusem MPK Poznań linii nr 74 odcinka międzyprzystankami AWF i Garbary, zgodnie z obecnym rozkładem jazdy, powinno zająć 12minut. W rzeczywistości pokonanie tej trasy w godzinach szczytukomunikacyjnego, połączonego ze wzmożonym natężeniem ruchu, sięga nieraz nawet 20minut. Występujące zatory są nieregularne, a przez to trudne do uwzględnienia wrozkładzie jazdy.

Po wprowadzeniu buspasów sytuacja może znacząco się poprawići – niezależnie od ogólnej sytuacji drogowej – pojazdy komunikacji zbiorowejbędą kursowały regularnie i punktualnie. Jak zapewniają przedstawiciele ZDM,efektem może być nie tylko realizowanie rozkładowego czasu przejazdu, ale – byćmoże – nawet korekta (skrócenie do poniżej 10 minut) czasu przejazdu.

Na wprowadzeniu buspasów skorzystają nie tylko pasażerowielinii nr 74, ale także linii nr 90, 47, 51, 60, 63, 67, 83, 76, 603 i 911.

– Efektem będzie po prostu większa liczba autobusów, którebędą kursowały co 4-5 minut – wyjaśnił Piotr Miklasiewicz z Zarządu TransportuMiejskiego w Poznaniu.

Buspasy nie tylko dla busów

Pierwszy z planowanych buspasów ma powstać na zachodniejjezdni ul. Garbary (w stronę Dębca) – na odcinku od ul. Armii Poznań doskrzyżowania z ul. Strzelecką. Drugi będzie na ul. Kazimierza Wielkiego iMostowej. Ma zaczynać się od skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z ul.Cegielskiego i kończyć się na ul. Mostowej, na wysokości ul. Ewangelickiej.Następny buspas powstanie na ul. Droga Dębińska. Rozpocznie się zaskrzyżowaniem z ul. Jordana. Autobusy będą mogły korzystać z niego aż doskrzyżowania z ulicami Królowej Jadwigi.

Po nowych buspasach będą mogły poruszać się nie tylkoautobusy. Będą dostępne także dla taksówek, służb komunalnych, rowerzystów,motocyklistów i samochodów, które przewożą minimum 3 osoby.

Podobne rozwiązanie stosowane jest już w wielu miastach wEuropie. Dzięki temu osoby jadące do pracy z jednego kierunku, zamiast trzemalub czterema samochodami, wybierają jeden. To wpływa na znacznie zmniejszenieliczby samochodów na ulicach, zmniejsza korki. Według Tadeusza Nawalańca obecniew Poznaniu jedno auto przewozi średnio 1,3 osoby.

Buspas zostanie udostępniony także kierowcom innychpojazdów, którzy będą skręcać w prawo na najbliższym skrzyżowaniu. Będzie takżepełnił funkcję tzw. drogi życia, umożliwiającej pojazdom służb ratunkowych(policja, pogotowie, straż pożarna, czy miejska) swobodny i szybki przejazd,bez konieczności stania w korku czy lawirowania pomiędzy innymi samochodami.

W związku z planowanymi zmianami ZDM planuje przeprojektowaćsygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi i Droga Dębińskaoraz przesunąć przejście dla pieszych przez ul. Królowej Jadwigi. Pojawić masię także nowe przejście dla pieszych z sygnalizacją przy skrzyżowaniu ul.Krakowskiej ze Strzelecką.

Zmniejszyć natężenie

Zarządca drogi już teraz zachęca kierowców, którzy jadąc zWinograd kierowali się dotąd do ronda Rataje ulicą Garbary, o jazdę przez rondoŚródka. Już obecnie jest to droga, którą w godzinach szczytu jedzie sięszybciej – w godzinach popołudniowego szczytu nawet o sześć minut. Z myślą okierowcach indywidualnych zostanie zmieniona organizacja ruchu na skrzyżowaniuGarbary/Małe Garbary/Estkowskiego oraz na rondzie Śródka, z którego w ul. JanaPawła II będzie można skręcać z dwóch zamiast jak dotąd z jednego pasa ruchu.

-„Chcemy zmniejszyć ruch w kierunku Garbar od stronyEstkowskiego o 250 aut na godzinę, a od strony Drogi Dębińskiej i Mostowej o150 aut – deklarował Tadeusz Nawalaniec i dodaje, że planowane zmiany będąwiązały się z porządkowaniem miejsc parkingowych. Na ul. Mostowej ubędą trzymiejsca, na ul. Garbary – 15. Pojawią się za to nowe koperty dla dostawców.

Wątpliwości mieszkańców

Kwestia miejsc parkingowych wzbudziła – tradycyjnie -najwięcej wątpliwości uczestniczących w środowym spotkaniu mieszkańców i przedsiębiorców.Proponowali, by przedstawiciele miasta pomyśleli o sposobach zrekompensowaniaim problemów wynikających z planowanych zmian – np. poprzez możliwośćkorzystania z parkingu przy ul. Za Bramką na specjalnych zasadach lub – wokreślonych godzinach – korzystania z kopert dla dostawców.

Mieszkańcy pytali również, w jaki sposób będą weryfikowanepojazdy uprzywilejowane do poruszania się po buspasach ze względu na liczbępasażerów.

-„Wprowadzałem możliwość poruszania się buspasami aut zminimum trzema osobami w środku w Rzeszowie. Zdarzało się, że ludzie jeździli zdużymi lalkami w samochodach. A mówiąc bardziej poważnie – liczymy na dobrąwspółpracę z policją w tym zakresie – mówił Tadeusz Nawalaniec.

Sporo wątpliwości wzbudziła też kwestia poruszania się pobuspasach rowerzystów. W opinii mieszkańców może to spowodować spowolnieniejazdy autobusów, dlatego poprosili przedstawicieli ZDM o dokładne sprawdzenieprzed kolejnym spotkaniem konsultacyjnym, jaki wpływ na poruszanie sięautobusów mogą mieć rowery na buspasach.

ZDM Poznań informuje, że jeszcze pod koniec kwietnia przeprowadzonezostanie specjalne badanie, dotyczące planowanych zmian. Wszyscy zainteresowanimogą przesyłać swoje uwagi na adres: [email protected]. Na maj zaplanowanejest spotkanie z mieszkańcami podsumowujące przeprowadzone konsultacje.

Komentarze