Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premierowy MAZ Euro 6 na Śląsku

infobus
15.02.2016 20:20
0 Komentarzy

10 lutego br. odbyła się w Czeladzi prezentacja autobusu MAZ203088 Euro 6 zorganizowana przez spółkę MAZ Auto Poland. Podczas spotkaniapadła zapowiedź oficjalnego uruchomienia montowni autobusów MAZ w Płońsku przezspółkę Glaspo Motors. Ta informacja przyćmiłatrochę główny cel śląskiego spotkania, czyli premierę modelu MAZ 203088 Euro 6, jednak my naszą relację zaczynamy od opis najnowszej wersji tego niskopodłogowego autobusu miejskiego. 

Najważniejsze zmiany jakie zaszły w tym doskonale znamy wPolsce pojeździe to oczywiście układ napędowy, gdzie mamy teraz silnik Euro 6 ?Mercedes-Benz OM 936 LA o pojemności 7,7 l i mocy 235 kW (320 KM)współpracujący z automatyczną skrzyniąbiegów ZF 6AP1400B. Także sztywna oś przednia, most napędowy (5,82) oraz układkierowniczy pochodzą od ZF. Warto podkreślić, że białoruski autobus miał wieleopcji specjalnie zastosowanych pod kątem polskiego rynku. To m.in.:

– układ hamulcowy (EBS)

– system przyklęku ECAS firmy Knorr;

– system kontroliciśnienia w kołach

– oraz wariant 10 miejsc siedzących dostępnych z niskiejpodłogi (przy 28 miejscach siedzących)

Pokazany w Czeladzi model MAZ 203 na pewno będziemy mogli zobaczyć za miesiąc. Na marcowych targach Warsaw Bus Expo w Nadarzynie MAZ Auto Poland wydzierżawił sporą powierzchnię wystawienniczą i tam pokaże swoją ofertę dla Polski. Jak zapowiedzieli białoruscy konstruktorzy, fabryka w Mińskumoże zrealizować wszystkie życzenia polskich przewoźników, byleby je zgłosiliodpowiednio wcześniej. Na zakończeniewarto dodać, że pokazany na Śląskupojazd pomyślnie zaliczył już badania homologacyjne i obecnie przechodzi testySORT w warszawskim ITS-ie. Wówczas będziemy wiedzieć coś więcej o jegospalaniu. Na razie wiemy najwięcej ozastosowanych w autobusie komponentach. W Czeladzi na ich temat swojewystąpienia mieli:

– Janusz Klimczok i Janusz Drabicki z firmy Mercedes-BenzSosnowiec

– Jan Wojewódzki z firmy Peter Renz (komponenty ZF)

– Krzysztof Kożuchowski z ACTIA, która wyposażyła MAZ 206088w najnowsza deskę rozdzielczą z kolorowym wyświetlaczem LED oraz kompletnysystem diagnostyczny.

Płońsk w marcu

Podczas spotkania padła zapowiedź oficjalnego uruchomieniamontowni autobusów MAZ w Płońsku przez spółkę Glaspo Motors. ??Chcemyoficjalnie rozpocząć działalność 15 marca br. ? powiedział Piotr Opas prokurentw firmie Glaspo Motors. ? Chcemy zaprosić rano gości do Płońska, na otwarcienaszej montowni, a następnie świętować z nimi ten sukces na targach Warsaw BusExpo w Nadarzynie, gdzie będziemy dysponować dużą powierzchniąwystawienniczą. Chcemy pokazać produkty, gdzie główna, konstrukcyjna myśl jestbiałoruska, ale wykonanie już polskie. Dodatkowo zastosowane komponentyrenomowanych firm takich jak ZF, Knorr, Actia czy Mercedes-Benz gwarantują zjednej strony niezawodną eksploatację pojazdów, zaś z drugiej ponad50-procentowy udział unijnych komponentów, co ma znacznie w unijnychprzetargach. Na razie chcemy mierzyć się z takimi firmami jak Solaris, alechcemy być równie dobrzy? ? podkreślił Piotr Opas.

Decyzja o uruchomieniu montażu MAZ-ów była oczekiwana oddawna. Początkowo mówiono o czerwcu 2015 r., natomiast teraz pojawiła się jużkonkretna data ? 15 marzec. Najprawdopodobniej w tej uroczystości wezmą teżudział przedstawiciele białoruskiego rządu. Dla naszych wschodnich sąsiadówuruchomienie montowni MAZ w Polsce to spory, wielopłaszczyznowy sukces.

Zadania montowni

Bramy zakładu w Płońsku mają przede wszystkim opuszczaćniskopodłogowe autobusy miejskie MAZ 203 Euro 6 o długości 12 m oraz MAZ 206Euro 6 o długości 9 m. Mają one być jeszcze lepiej dostosowane do potrzebpolskiego klienta i to zarówno podwzględem zastosowanych komponentów, jak i jakości wykończenia. Glaspo Motorsliczy, że liczba zastosowanych komponentów wyprodukowanych w Unii Europejskiejplus robocizna polskich montażystów przekroczy poziom 50% wartościprodukowanych pojazdów i tym samym polska oferta MAZ-a będzie traktowana wkrajowych przetargach publicznych na równi z propozycjami innych unijnymiproducentów.

Wymagania dt. udziału unijnych  komponentów to pierwszy zasiek pokonany na drodze do europejskiego rynku.Kolejny to wymóg zastosowania stali nierdzewnej lub stali zabezpieczonejpoprzez kataforezę w szkieletach konstrukcyjnych. Jak zapowiedzieli obecni na spotkaniukonstruktorzy, MAZ raczej nie przewiduje zastosowania stali nierdzewnej wswoich pojazdach. Zdaniem naszych wschodnich sąsiadów mija się to prostu zcelem i jest za drogie. Skoro pojazd maprzeżyć 8-10 lat to po co w niego inwestować duże pieniądze na zabezpieczenieantykorozyjne? Doświadczenie MAZ z wschodnich rynków pokazują, że tambiałoruskie pojazdy sprawują się dobrze i to w zdecydowanie trudniejszychwarunkach. I klienci są zadowoleni. Ot i cała filozofia. Natomiast od razu potych słowach Piotr Opas zapowiedział, że Glaspo Motors ? w razie takiej potrzeby ? będzie dodatkowo zabezpieczałomontowane w Płońsku pojazdy poprzez kataforezę, w oparciu o zewnętrzną firmę.Nie chciał zdradzić szczegółów, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że taka operacjagenerowałaby ogromne koszty. Solaris wiele razy analizował duże zamówienia zEuropy Zachodniej pod kątem zastosowania KTL-u i za każdym razem taka opcja poprostu się nie opłacała. Być może Glaspo Motors ma na to jakiś patent, o którymjeszcze nie wiemy. Bardzo chętnie go poznamy.

Będąc jeszcze w temacie montowni w Płońsku warto podkreślić,że autobusy mają być jedną z trzech produkcyjnych gałęzi. Oprócz tego będzieodbywał się tutaj montaż białoruskich pojazdów ciężarowych oraz zabudówpożarniczych oraz traktorów. Łączne zatrudnienie ma wynieść ok. 100 osób.

Komentarze