TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Produkcja autobusów w Polsce w 2018 roku
- Opublikowano: 03.06.2019 09:00:09
Produkcja autobusów w Polsce w 2018 roku; fot. Solaris

W 2018 r. produkcja autobusów w Polsce o masie całkowitej powyżej 8 ton wysoki poziom 4553 szt., czyli o 93 szt. (+2,1%) więcej niż przed rokiem.

W 2018 r. produkcja autobusów w Polsce o masie całkowitej powyżej 8 ton wysoki poziom 4553 szt., czyli o 93 szt. (+2,1%) więcej niż w 2018 roku.

Po pierwszych tegorocznych sygnałach z fabryk spodziewamy się, że w 2019 roku wynik ten zostanie pobity i produkcja przekroczy rekordowy poziom z 2016 r., kiedy polskie zakłady opuściło 4694 szt. kompletnych autobusów o DMC powyżej 8 ton. 

Dla porównania sytuacja w poprzednich latach wyglądała następująco:

  • 2014 r. - 4117 szt.

  • 2015 r. - 4389 szt.

  • 2016 r. - 4694 szt.

  • 2017 r. - 4460 szt.

  • 2018 r. - 4553 szt.

Miejskie centrum

Patrząc na produkcyjny wynik przez pryzmat kategorii funkcjonalnych łatwo zauważyć, że wzrost w porównaniu do roku 2017 osiągnęliśmy przede wszystkim autobusom miejskim (+342 szt. / +9,7%). Liczba zarejestrowanych tego typu pojazdów (3882). wyraźnie też pokazuje, że jest to nasz strategiczny segment. Odnotowany w tej kategorii pozytywny bilans - przede wszystkim przez marki Solaris i Volvo przy jednoczesnym spadku sprzedaży MAN (wynikającym z przeniesienia całej produkcji do Starachowic - miał decydujący wpływ na ostateczny, pozytywny rezultat.

Z kolei w pojazdach międzymiastowych mamy produkcyjny regres (-216 szt. /-40%), co jest efektem spadku zamówień na pojazdy Volvo ze skandynawskiego rynku. Warto dodać, że w tym segmencie coraz efektywniej wrocławską fabryką wspiera zakład w Bolechowie, którego bramy opuściło w zeszłym roku 90 egzemplarze InterUrbino. Do tego wyniku dokłada się także MAN, który dywersyfikuje produkcję rozmaitych modeli w ramach współpracy dwóch zakładów: Ankara i Starachowice. Razem w 2018 roku w Polsce wyprodukowano 326 szt. międzymiastowych autobusów.

Podobnie wygląda sytuacja wśród autobusów turystycznych, gdzie również Volvo odgrywa strategiczną rolę. Wrocławska fabryka przygotowując się generacyjnej wymiany rodziny 9000 obniżyło produkcję autokarów do poziomu 345 szt. w 2018 r. (-33 szt. / -8,7%).

Główni odbiorcy

W 2018 r. z sumy 4553 wyprodukowanych autobusów w Polsce krajowi przewoźnicy zakupili 943 autobusy, co daje 29,7% udział w całej produkcji. Dla porównania - w rekordowym 2016 r. było 562 autobusy i 12% udziału. To pokazuje, że decyzja podjęta w latach 90-tych o ulokowaniu autobusowych fabryk przez europejskie koncerny okazała się słuszna. Druga, silna pozycja Polski (za Niemcami - 1022 szt. (22,4%) a przed Belgią (354) to z jednej strony efekt większej liczby zamówionych autobusów przez polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej - dzięki unijnym funduszom.

Poniżej TOP10 odbiorów autobusów z Polski

Lp.

Kraj

Liczba

Udział

1

Niemcy

1022

22,4%

2

Polska

943

20,7%

3

Belgia

354

7,8%

4

Włochy

317

7,0%

5

Francja

253

5,6%

6

Szwecja

245

5,4%

7

Hiszpania

223

4,9%

8

Litwa

207

4,5%

9

Szwajcaria

175

3,8%

10

Czechy

172

3,8%

11

Pozostałe kraje

642

14,1%

4553

100,0%

Główni gracze

Najważniejszego dla polskiego systemu produkcji autobusów są cztery fabryki:

• MAN Bus Sp. z o. o. w Starachowicach

• Solaris Bus & Coach w Bolechowie

• Volvo Polska we Wrocławiu

• Scania Production w Słupsku

Natomiast polscy producenci, jak Autosan czy Ursus odgrywają w autobusowym systemie produkcyjnym niszową rolę.

Pozycję produkcyjnego lidera ma cały czas MAN , który w 2018 r. wyprodukował w fabryce Starachowicach 1781 autobusów, czyli o 57 szt. więcej niż rok wcześniej (+3,3%). Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 200 szt. podwozi, które głównie trafiły do takich krajów jak: Singapur, Hiszpania czy Izrael. Cały czas strategicznym produktem MAN są autobusy miejskie, ale nie tylko – w 2018 roku fabryka wyprodukowała także kilkadziesiąt kompletnych egzemplarzy autobusów międzymiastowych Lion`s Intercity. To realizacja koncernowego projektu, aby wszystkie zakłady MAN były w stanie zmienić swój profil produkcyjny w zależności od popytu na rynku. W 2018 r. wyjątkowo głównym odbiorcami pojazdów są Niemcy (655 szt.), a na drugie miejsc wskoczyła … Polska (243 szt.) Dla porównania - w 2016 roku udział Polski w zakupach autobusów produkowanych w zakładzie Starachowicach wyniósł … 4 szt.

Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu w 2018 r. zajął Solaris Bus&Coach. Bramy fabryki w Bolechowie opuściło w zeszłym roku łącznie 1105 autobusów (-132 szt. / -10,6% w porównaniu do 2017 r.) oraz rekordowa liczba 136 trolejbusów (o 54 szt. więcej niż rok wcześniej). Razem daje to wynik 1241 pojazdów, co oznacza podobny rezultat, jak w 2017 r. Aby sprostać rosnącym obciążeniom produkcyjnym ( w tym także produkcji elektrobusów), Solaris zmodernizował montaż w Bolechowie oraz spawalnię szkieletów w Środzie Wlkp. Równolegle w 2019 r. firma zamknie się proces generacyjnej wymiany rodziny autobusów miejskich i od końca tego roku zakład będą opuszczały tylko egzemplarze z serii Nowe Urbino. W 2018 r. głównym odbiorcami autobusów z logo "jamnika" były takie kraje jak: Polska (393 szt.), Niemcy (150 szt.) i Litwa (149 szt.)

Volvo ma trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce. W 2018 r. wrocławski zakład wyprodukował łącznie 929 szt., czyli o 126 szt. mniej niż przed rokiem (-11,9%). Przypomnijmy, że jeszcze trzy lata temu wrocławski zakład wytwarzał rocznie ok. 600 pojazdów. W międzyczasie kompletnie zmieniły się rynki zbytu i to już nie Skandynawia dominuje wśród odbiorców pojazdów z Wrocławia. W 2018 r. najważniejsze rynku bytu to Belgia (147), Niemcy (105) i Hiszpania (104). Wzrost sprzedaży autobusów miejskich to efekt postawienia na elektromobilność, co zaowocowało m.in. wycofaniem z miejskiej oferty autobusów tylko z silnikami diesla. Aktualnie Volvo produkcje seryjnie pojazdy hybrydowe (10, 12 i 18-metrowe), elektryczne hybrydy (12-metrowe) i elektrobusy (12-metrow), Następnym krokiem będzie hybrydyzacja autobusów międzymiastowych i turystycznych.

Czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania. W 2018 r. szwedzką fabrykę w Słupsku opuściło 579 autobusów, czyli o 164 szt. więcej niż przed rokiem (+40%). To oznacza nowy rozdział w historii zakładu i prawdziwe odrodzenie słupskiej fabryki. Przypomnijmy, że w 2013 r. Scania wyprodukowała tutaj zaledwie 96 autobusów, czyli o 243 szt. mniej niż w 2012 r. (-77,3%). Dzięki generacyjnej zmianie produkowanych pojazdów, szerszym wejściu na południowe rynku w Europie (Hiszpania i Włochy), wygranej w Berlinie gigantycznego kontraktu na dostawę 216 szt. autobusów przegubowych, zakład ponownie "stanął na nogi". Najwięcej pojazdów w 2018 r. wyeksportowanych zostało do Niemiec (111) i do … Polski (90).

Końcówka produkcyjnego rankingu należy do polskich producentów. Piąty jest Autosan, który w 2018 r. po raz pierwszy od wielu lat zwiększył produkcję - z 15 szt. w 2017 r. do 105 szt. w 2018 r. (+90 szt. / +600%). Liczymy, że w 2019 roku krzywa produkcyjna pójdzie w górę m.in. dzięki zdobyciu kontraktów na wojskowe i miejskie autobusy. Ranking w 2018 roku zamknął Ursus (z 54 autobusami), który w bieżącym roku jest bliski bankructwa i zaprzestał realizacji zawartych w zeszłym roku kontraktów - m.in. do Katowic, Miechowa, Nowego Sącza i końcówki dostaw do Zielonej Góry. Nie najlepiej wróży to na przyszłość.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.