Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Produkcja autobusów w Polsce w 2018 roku

infobus
03.06.2019 07:00
0 Komentarzy

W 2018 r. produkcja autobusów w Polsce o masie całkowitejpowyżej 8 ton wysoki poziom 4553 szt., czyli o 93 szt. (+2,1%) więcej niż w2018 roku.

Po pierwszych tegorocznych sygnałach z fabryk spodziewamy się, że w 2019roku wynik ten zostanie pobity i produkcja przekroczy rekordowy poziom z 2016r., kiedy polskie zakłady opuściło 4694 szt. kompletnych autobusów o DMC powyżej 8 ton. 

Dla porównania sytuacja w poprzednich latach wyglądałanastępująco:

  • 2014 r. – 4117 szt.

  • 2015 r. – 4389 szt.

  • 2016 r. – 4694 szt.

  • 2017 r. – 4460 szt.

  • 2018 r. – 4553 szt.

Miejskie centrum

Patrząc na produkcyjny wynik przez pryzmat kategoriifunkcjonalnych łatwo zauważyć, że wzrost w porównaniu do roku 2017 osiągnęliśmyprzede wszystkim autobusom miejskim (+342 szt. / +9,7%). Liczbazarejestrowanych tego typu pojazdów (3882). wyraźnie też pokazuje, że jest tonasz strategiczny segment. Odnotowany w tej kategorii pozytywny bilans – przedewszystkim przez marki Solaris i Volvo przy jednoczesnym spadku sprzedaży MAN (wynikającymz przeniesienia całej produkcji do Starachowic – miał decydujący wpływ na ostateczny,pozytywny rezultat.

Z kolei w pojazdach międzymiastowych mamy produkcyjny regres(-216 szt. /-40%), co jest efektem spadku zamówień na pojazdy Volvo zeskandynawskiego rynku. Warto dodać, że w tym segmencie coraz efektywniejwrocławską fabryką wspiera zakład w Bolechowie, którego bramy opuściło wzeszłym roku 90 egzemplarze InterUrbino. Do tego wyniku dokłada się także MAN,który dywersyfikuje produkcję rozmaitych modeli w ramach współpracy dwóchzakładów: Ankara i Starachowice. Razem w 2018 roku w Polsce wyprodukowano 326 szt.międzymiastowych autobusów.

Podobnie wygląda sytuacja wśród autobusów turystycznych,gdzie również Volvo odgrywa strategiczną rolę. Wrocławska fabryka przygotowującsię generacyjnej wymiany rodziny 9000 obniżyło produkcję autokarów do poziomu345 szt. w 2018 r. (-33 szt. / -8,7%).

Główni odbiorcy

W 2018 r. z sumy 4553 wyprodukowanych autobusów w Polscekrajowi przewoźnicy zakupili 943 autobusy, co daje 29,7% udział w całejprodukcji. Dla porównania – w rekordowym 2016 r. było 562 autobusy i 12%udziału. To pokazuje, że decyzja podjęta w latach 90-tych o ulokowaniuautobusowych fabryk przez europejskie koncerny okazała się słuszna. Druga,silna pozycja Polski (za Niemcami – 1022 szt. (22,4%) a przed Belgią (354) to zjednej strony efekt większej liczby zamówionych autobusów przez polskieprzedsiębiorstwa komunikacji miejskiej – dzięki unijnym funduszom.

Poniżej TOP10 odbiorów autobusów z Polski

Lp.

Kraj

Liczba

Udział

1

Niemcy

1022

22,4%

2

Polska

943

20,7%

3

Belgia

354

7,8%

4

Włochy

317

7,0%

5

Francja

253

5,6%

6

Szwecja

245

5,4%

7

Hiszpania

223

4,9%

8

Litwa

207

4,5%

9

Szwajcaria

175

3,8%

10

Czechy

172

3,8%

11

Pozostałe kraje

642

14,1%

4553

100,0%

Główni gracze

Najważniejszego dla polskiego systemu produkcji autobusów sącztery fabryki:

• MAN BusSp. z o. o. w Starachowicach

• SolarisBus & Coach w Bolechowie

• VolvoPolska we Wrocławiu

• ScaniaProduction w Słupsku

Natomiast polscy producenci, jak Autosan czy Ursus odgrywająw autobusowym systemie produkcyjnym niszowąrolę.

Pozycję produkcyjnego lidera ma cały czas MAN , który w 2018r. wyprodukował w fabryce Starachowicach 1781 autobusów, czyli o 57 szt. więcejniż rok wcześniej (+3,3%). Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 200 szt.podwozi, które głównie trafiły do takich krajów jak: Singapur, Hiszpania czyIzrael. Cały czas strategicznym produktem MAN są autobusy miejskie, ale nietylko – w 2018 roku fabryka wyprodukowała także kilkadziesiąt kompletnychegzemplarzy autobusów międzymiastowych Lion`s Intercity. To realizacjakoncernowego projektu, aby wszystkie zakłady MAN były w stanie zmienić swójprofil produkcyjny w zależności od popytu na rynku. W 2018 r. wyjątkowo głównymodbiorcami pojazdów są Niemcy (655 szt.), a na drugie miejsc wskoczyła …Polska (243 szt.) Dla porównania – w 2016roku udział Polski w zakupach autobusów produkowanych w zakładzieStarachowicach wyniósł … 4 szt.

Drugie miejsce w produkcyjnym rankingu w 2018 r. zająłSolaris Bus&Coach. Bramy fabryki w Bolechowie opuściło w zeszłym rokułącznie 1105 autobusów (-132 szt. / -10,6% w porównaniu do 2017 r.) orazrekordowa liczba 136 trolejbusów (o 54 szt. więcej niż rok wcześniej). Razemdaje to wynik 1241 pojazdów, co oznacza podobny rezultat, jakw 2017 r. Aby sprostać rosnącym obciążeniom produkcyjnym ( w tym takżeprodukcji elektrobusów), Solaris zmodernizował montaż w Bolechowie oraz spawalnię szkieletów w Środzie Wlkp.Równolegle w 2019 r. firma zamknie się proces generacyjnej wymiany rodziny autobusówmiejskich i od końca tego roku zakład będą opuszczały tylko egzemplarze z seriiNowe Urbino. W 2018 r. głównym odbiorcami autobusów z logo „jamnika” były takiekraje jak: Polska (393 szt.), Niemcy (150 szt.) i Litwa (149 szt.)

Volvo ma trzecie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce.W 2018 r. wrocławski zakład wyprodukował łącznie 929 szt., czyli o 126 szt.mniej niż przed rokiem (-11,9%). Przypomnijmy, że jeszcze trzy lata temuwrocławski zakład wytwarzał rocznie ok. 600 pojazdów. W międzyczasie kompletniezmieniły się rynki zbytu i to już nie Skandynawia dominuje wśród odbiorców pojazdów z Wrocławia. W 2018 r. najważniejsze rynku bytu to Belgia(147), Niemcy (105) i Hiszpania (104). Wzrost sprzedaży autobusów miejskich to efektpostawienia na elektromobilność, co zaowocowało m.in. wycofaniem z miejskiej ofertyautobusów tylko z silnikami diesla. Aktualnie Volvo produkcje seryjnie pojazdyhybrydowe (10, 12 i 18-metrowe), elektryczne hybrydy (12-metrowe) i elektrobusy(12-metrow), Następnym krokiem będzie hybrydyzacja autobusów międzymiastowych iturystycznych.

Czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania. W2018 r. szwedzką fabrykę w Słupsku opuściło 579 autobusów, czyli o 164 szt.więcej niż przed rokiem (+40%). To oznacza nowy rozdział w historii zakładu i prawdziweodrodzenie słupskiej fabryki. Przypomnijmy, że w 2013 r. Scania wyprodukowałatutaj zaledwie 96 autobusów, czyli o 243 szt. mniej niż w 2012 r. (-77,3%).Dzięki generacyjnej zmianie produkowanych pojazdów, szerszym wejściu napołudniowe rynku w Europie (Hiszpania i Włochy), wygranej w Berlinie gigantycznegokontraktu na dostawę 216 szt. autobusów przegubowych, zakład ponownie „stanąłna nogi”. Najwięcej pojazdów w 2018 r. wyeksportowanych zostało do Niemiec(111) i do … Polski (90).

Końcówka produkcyjnego rankingu należy do polskich producentów. Piąty jest Autosan, któryw 2018 r. po raz pierwszy od wielu lat zwiększył produkcję – z 15 szt. w 2017r. do 105 szt. w 2018 r. (+90 szt. / +600%). Liczymy, że w 2019 roku krzywaprodukcyjna pójdzie w górę m.in. dzięki zdobyciu kontraktów na wojskowe imiejskie autobusy. Ranking w 2018 rokuzamknął Ursus (z 54 autobusami), który wbieżącym roku jest bliski bankructwa i zaprzestał realizacji zawartych wzeszłym roku kontraktów – m.in. do Katowic, Miechowa, Nowego Sącza i końcówki dostawdo Zielonej Góry. Nie najlepiej wróży to na przyszłość.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:

·comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;

·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;

·analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

·analizy on-line przetargów na obsługę miejskichlinii autobusowych;

·analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

Komentarze