Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przegubowe Solarisy z Mobilisu jeszcze pojeżdżą po Warszawie?

infobus
28.09.2018 14:00
0 Komentarzy

Przeciąga się stołeczny przetarg na obsługę linii autobusowych 50 pojazdami przegubowymi. Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego nie chciał czekać na rozwój wypadków i postanowił poszukać zastępstwa. Wygląda na to, że Solarisy Urbino 18 Mobilisu jeszcze trochę pojeżdżą po stołecznych ulicach.

„Przedmiotowe postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki uzasadnione jest okolicznościami, określonymi w art. 67 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy – nastąpiła wyjątkowa sytuacja, niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć i jednocześnie wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.” – czytamy ogłoszeniu ex ante, które pojawiło się dziś na TED.

W związku z przedłużającym się postępowaniem przetargowym ZTM (nr 7/2018) konieczne jest podjęcie ze strony ZTM działań mających zapewnić pasażerom odpowiednią obsługę przewozową.

Wspomniany przetarg nr 7/2018 został ogłoszony 26 stycznia br. Otwarcie ofert nastąpiło natomiast 13 marca br. Zamawiający przeprowadził następnie wnikliwą analizę ofert, której wynikiem był wybór najkorzystniejszej oferty dokonany w dniu 24 kwietnia br. Wybór ten został zaskarżony przez jednego z oferentów, jednakże KIO oddaliła jego zarzuty, co otworzyło drogę do rozpoczęcia procedury zmierzającej do podpisania umowy.

W jej toku ZTM doszedł do wniosku, iż został wprowadzony w błąd przez wykonawcę, którego oferta uznana została za najkorzystniejszą, co poskutkowało wykluczeniem go z postępowania. Arriva wniosła następnie odwołanie do KIO, którego rozpatrzenie ze względu na okres urlopowy w KIO, zostało obecnie odroczone do 10 września 2018 r. Powyższe powoduje, że w chwili obecnej stołeczni urzędnicy nie mogą zawrzeć umowy i tym samym zapewnić uzupełnienia oferty przewozowej w związku z kończącą się dnia 30 listopada br. umową na świadczenie usług przewozowych przy użyciu 50 autobusów o długości 18 m. Co więcej, należy wziąć pod uwagę, że szacunkowy okres wyprodukowania oraz dopuszczenia do ruchu dla nowych autobusów wynosi nawet do 30 tygodni.

Okoliczności te uzasadniają udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki do czasu wdrożenia (wprowadzenia do ruchu autobusów) umowy zawartej w wyniku rozstrzygnięcia przetargu nieograniczonego 7/2018.

Mając na uwadze powyższe, jak również kończącą się dnia 30 listopada br. umowę (która obecnie zapewnia świadczenie usług przy użyciu 50 autobusów o długości 18 metrów), Zamawiający zobowiązany jest zapewnić odpowiednią liczbę wozów do ruchu pozwalających na utrzymanie obecnie oferowanej dostępności autobusów.

Zamawiający zamierza udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki wykonawcy (50 pojazdów o długości 18 metrów) na okres od 1.12.2018 r. do 30.6.2019 r.

Skierowanie do obsługi m.st. Warszawy 50 autobusów przewidzianych niniejszym postępowaniem pozwoli na zbilansowanie liczby taboru w układzie komunikacyjnym, zarówno w zakresie obecnej siatki połączeń, jak i ewentualnych dodatkowych potrzeb przewozowych wynikających z analiz własnych, zgłaszanych postulatów i możliwości przewozowych innych operatorów.

Jak już informowaliśmy dla zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej niezbędne jest co najmniej zachowanie dotychczasowej liczby autobusów, a jeszcze bardziej pożądane jest jej zwiększenie. Wielokrotnie przeprowadzane pomiary wykazują bowiem nadmiernie wysokie napełnienia autobusów (a nawet przypadki niezabieralności części pasażerów) wielu linii w różnych częściach miasta w godzinach szczytu, zwłaszcza porannego. Jest to związane z ciągle postępującą rozbudową nowych osiedli mieszkaniowych, w ślad za czym w ostatnich latach nie szło zwiększanie liczby taboru będącego w dyspozycji ZTM.

Poprawa standardu napełnienia autobusów jest nie tylko pilnie oczekiwana przez pasażerów (na co wskazują liczne napływające do ZTM wnioski w tej sprawie), ale jest także wskazana jako istotny do osiągnięcia cel w uchwalonej przez Radę Warszawy i obecnie obowiązującej Polityce Transportowej dla Miasta Stołecznego Warszawy. Zachowanie co najmniej dotychczasowej liczby autobusów jest również niezbędne z uwagi na przedłużające się wyłączenie ruchu tramwajowego na Służewcu oraz opóźnienie zakończenia remontu linii kolejowej nr 447.

Tym samym 54 Solarisy Urbino 18 Mobilisu jeszcze pojeżdżą trochę po Warszwie. ZTM szacuje, że w okresie od 1 grudnia 2018 r. do końca czerwca 2019 r. wykonają pracę eksploatacyjną w wymiarze ok. 2 477 000 wzkm (+- 5%). Pozostaje więc czekać na efekt tych negocjacji. Jedno jest pewne- komunikacja zastępcza do tanich nie należy.

Komentarze