Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przegubowy debiut hybrydy Solarisa w Szczecinie [FILM]

infobus
23.11.2018 08:00
0 Komentarzy

Kolejne hybrydy z Bolechowa zasilają szczecińską flotę. Tym razem do zajezdni przy ulicy Klonowica dojechał autobus, jakiego SPAK jeszcze nie miało – Solaris Urbino 18 Hybrid. To pierwsza przegubowa hybryda w Szczecinie.

Warto przy tym podkreślić, że pierwszych polskim użytkownikiem przegubowych hybryd Soalrisa jest płocka KM (od września), a kolejnym – właśnie Szczecin.Przypomnijmy, że zachodniopomorskie miasto zamówiło w firmie Solaris Bus & Coach łącznie 16hybrydowych pojazdów, w tym:

  • 8 pojazdów standardowych klasy MAXI o długości 12 m

  • 8 pojazdów przegubowych klasy MEGA o długości 18 m

Wszystkie pojazdy trafią do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego”Klonowica”. Pasażerowie będą z nich korzystać jeszcze w tym roku, aautobusy pojawią się na liniach, które przejeżdżają przez ścisłe centrum. Aktualnietrwają szkolenia pracowników i odbiory nowych pojazdów. Pierwszy z zamówionych pojazdów – Nowy Urbino12 Hybrid – dotarł do Szczecina jeszcze przed II turą wyborów samorządowych itym samym zainaugurował najnowsze dostawy. O tym wydarzeniu przygotowano film:

Hybrydowy napęd

Czas na napęd szczecińskiego Urbino 18 Hybrid. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny CumminsISB6.7CE6 310H. To stojąca jednostka o mocy 224 kW. Solaris zastosowałszeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE. Silnik spalinowy zblokowanyjest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicąsynchroniczną o mocy ciągłej 210 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energiimechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilaniesilnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, któryosiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowanozwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy iprzekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.

Nowe hybrydowe Solarisy odznaczają się znakomitymiparametrami jezdnymi. W szczególności cechuje je energiczne, a przy tym płynneprzyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczashamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energięelektryczną i w tej postaci jest gromadzona w superkondensatorach. Dziękitakiemu rozwiązaniu, w warunkach miejskich, autobusy te powinny osiągnąć ok.20% oszczędności w zużyciu oleju napędowe, w stosunku do tradycyjnego autobusuz silnikiem diesla.

Szczeciński standard

-„W autobusie znajdują się ładowarki do urządzeń mobilnychoraz przyciski sygnalizacji alarmowej schowane w obudowie uniemożliwiającejprzypadkowe uruchomienie, oznakowane alfabetem Brailla – świetlna i dźwiękowa -mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM szczecin. – Ułatwieniem dlapasażerów są duże piktogramy, które wskazują miejsca dla wózków i rowerów, atakże, co jest nowością, miejsca dla osób z psami – przewodnikami.”

Dlaczego hybrydy?

Wraz z rozwojem motoryzacji i w odpowiedzi na proekologicznąpolitykę transportową Gmina Miasto Szczecin zdecydowało się na zakup pojazdów onapędzie hybrydowym (połączenie silnika spalinowego i elektrycznego). Zaletątych silników jest to, że mogą pracować na przemian lub jednocześnie, wzależności od potrzeb. Nowe autobusy pojawią się na liniach trudnych, którychtrasa przebiega przez centrum miasta, przez co kierowcy stoją w korkach i muszączęsto hamować. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lubkondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowaniasilnikiem. W układach takich całość sterowana jest przez system elektronicznyzapewniający optymalne wykorzystanie energii.

Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwai emisji szkodliwych spalin (obecnie spełniają najbardziej rygorystyczne normyw tym zakresie) oraz hałasu. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można częśćenergii gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstychpostojów co również wpływa na powstawanie oszczędności. Autobusy hybrydoweposiadają ponadto możliwość wyłączenia silnika spalinowego np. podczasprzejazdu przez zabytkowe części miast w celu ochrony zabytków przed niszczącymwpływem zanieczyszczeń.

Komentarze