Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na 26 bielskich gazowców przed Wielkanocą

infobus
08.04.2019 09:00
0 Komentarzy

Bielski PKS, należące do Beskidzkiego ZwiązkuPowiatowo-Gminnego, kupi 26 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym(CNG). Przetarg na ich dostawę zostanie ogłoszony jeszcze przed Wielkanocą –podał w czwartek prezes Związku Radosław Ostałkiewicz.

Prezes, który jest zarazem wójtem podbielskiego Jaworza,poinformował, że pierwsze autobusy powinny trafić do PKS w 2020 r., a projektma zostać sfinalizowany do 2021 r.

-„Projekt opiewa na kwotę 32,7 mln zł. 70 proc., czyli 22,6mln zł będzie pochodziło z funduszy unijnych. PKS zawarł już z śląskim urzędemmarszałkowskim umowę na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnegozakupu autobusów” – powiedział Ostałkiewicz.

Bielski standard

12-metrowe autobusy mają spełniać wyśrubowane normy emisjispalin i hałasu. W pojazdach zainstalowany zostanie system dynamicznejinformacji pasażerskiej. Jest on pomocny podróżnym, a także umożliwia efektywnezarządzanie taborem. Swobodnie będą z nich mogli korzystać niepełnosprawni.

Do końca br. w Bielsku-Białej powstanie stacja paliw CNG. Wstyczniu przewoźnik podpisał w tej sprawie list intencyjny z PGNiG ObrótDetaliczny. Korzystały z niej będą nie tylko autobusy PKS, ale równieżmieszkańcy.

Komunalizacyjne cele

Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny powstał, by organizowaćpubliczny transport pasażerski w powiecie bielskim – w gminach Bestwina,Buczkowice, Jasienica, Jaworze, Kozy, Porąbka, Szczyrk, Wilamowice i Wilkowice.Ma 100 proc. udziałów w PKS Bielsko-Biała, który dysponuje obecnie ok. 80autobusami. Zadaniem Związku jest modernizacja i rozwój transportu publicznegopoprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań oraz usprawnianie połączeńsieciowych na terenie powiatu oraz Bielska-Białej.

-„Chcemy zachęcać mieszkańców, aby ekologiczne autobusy były dla nich środkiemtransportu pierwszego wyboru. Dlatego tak ważne jest utrzymanie przez samorządsieci komunikacyjnej w powiecie. Oprócz sprawnej obsługi połączeń bardzoistotne jest dla nas ograniczenie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych ihałasu. Chcemy to osiągnąć dzięki wymianie taboru autobusowego nanowocześniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska. Realizowany przez nasprojekt z całą pewnością przyniesie wyraźną poprawę jakości życia mieszkańcówregionu – podsumował Radosław Ostałkiewicz.

Gazowe zalety

Polscy przewoźnicy coraz częściej doceniają korzyścifinansowe związane z wykorzystaniem autobusów na CNG. Koszt przejechania 100kilometrów takim pojazdem jest o ok. 10 procent niższy niż w przypadku autobusuzasilanego olejem napędowym. Oszczędności mogą jeszcze wzrosnąć nawet do ok. 20proc., w związku z planowanym zniesieniem akcyzy na gaz ziemny CNG do celównapędowych. Odpowiednia ustawa została już podpisana przez Prezydenta RP wpołowie ubiegłego roku i oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską.

Wedługekspertów wymiana taboru zasilanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala naznaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50 proc., dwutlenkuwęgla do ok. 15 proc. oraz przyczyniających się do powstawania smogu pyłów PMdo 99 proc. Ponadto silniki zasilane CNG pracują ciszej w porównaniu do tych naolej napędowy.

Komentarze