TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Przyłącze na drodze rzeszowskich elektrobusów
InfoBus.pl - Opublikowano: 09.01.2019 09:00:43
Przyłącze na drodze rzeszowskich elektrobusów

Rzeszowski projekt to dobra lekcja dla wszystkich producentów autobusów w Polsce, którzy chcieli w przyszłości zdobywać kontrakty "pod klucz", gdzie dostawa taboru jest powiązana z przygotowaniem infrastruktury do ich ładowania.

Rzeszowski projekt to dobra lekcja dla wszystkich producentów autobusów w Polsce, którzy chcieli w przyszłości zdobywać kontrakty "pod klucz", gdzie dostawa taboru jest powiązana z przygotowaniem infrastruktury do ich ładowania.

Przypomnijmy, że taki właśnie kontrakt zwarła firma Solaris Bus & Coach z ZTM Rzeszów. Wielkopolski producent wygrał pod koniec 2017 r. zamówienie na dostawę dziesięciu elektrobusów Solaris Urbino 12 electric oraz budowę całej infrastruktury w zakresie ich ładowania. Wartość całego zadania wyniosła 30,2 mln zł brutto. O tym zwycięstwie Solarisa pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Szybki problem

Pierwsze elektryki Solarisa trafiły do bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie zgodnie z planem - w październiku 2018 r. Wszystkich 10 autobusów producent dostarczył do zamawiającego przed końca 2018. Także planowo w zajezdni przy ul. Lubelskiej wybudowano dziesięć stacjonarnych stanowisk do ładowania. I wszystko wydawałoby się, że jest na dobrej drodze, gdyby nie … szybkie stacje ładowania zlokalizowane przy ul. Grottegra, w rejonie dworca kolejowego.

Tutaj pojawił się problem z terminem przyłącza elektrycznego, które znajduje się na terenie kolejowym. Tę część realizacji wykonuje podwykonawca firmy Solaris. Zapisany w umowie termin uruchomienia elektrycznej komunikacji w Rzeszowie mijał z końcem 2018 roku.

Mimo dostarczenie wszystkich 10 egzemplarzy nU12e i uruchomienia oraz przetestowania wolnych i szybkich stacji ładowania, elektryczne pojazdy nie mogą jeszcze wyjechać na ulice. Zgodnie z podpisaną umową odbiór pojazdów nastąpi po ich próbnym ładowaniu i to zarówno poprzez wolne stacje ładowania zlokalizowane na terenie zajezdni, jak i szybkie - przy dworcu. Z racji braku podłączenia tych ostatnich do regularnego zasilania, ZTM Rzeszów nie mógł przejąć autobusów.

Potwierdza to Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa: -"Dostawca ma problem z przyłączem elektrycznym w okolicach dworca. W przetargu jest zapisane, że mamy otrzymać autobusy oraz sprawne stacje ładowania. W związku z tym za opóźnienie będziemy naliczać kary. Wierzymy jednak, że te problemy zakończą się w styczniu 2019 r. Z informacji, które do nas docierają wynika, że już niedługo pantografy przy dworcu powinny zacząć normalnie pracować. Wtedy będzie można sprawdzić autobusy, zapłacić za nie, zarejestrować, ubezpieczyć i udostępnić mieszkańcom. Chcielibyśmy to zrobić do końca stycznia 2019 r."

Zdaniem Solarisa

To energetyczne światełko w rzeszowskim tunelu potwierdza też Solaris:

"Zdecydowana większość tego kontraktu jest już zrealizowana. Komplet dziesięciu elektrycznych autobusów jest w Rzeszowie terminowo, podobnie jak terminowo zostały zrealizowane stacje ładowania przy ul. Lubelskiej. Również stacje ładowania przy ulicy Grottgera, czyli przy dworcu PKP w Rzeszowie są gotowe i przetestowane z pomocą agregatu prądotwórczego. Czekamy natomiast na ich przyłączenie do linii zasilania. Tę część inwestycji realizuje nasz podwykonawca. Przepraszamy pasażerów komunikacji miejskiej w Rzeszowie za lekko przeciągające się prace końcowe. Dokładamy wszelkich starań, wspólnie z naszym podwykonawcą, aby do końca stycznia zakończyć projekt. Jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i kierowcy korzystający z autobusów marki Solaris docenią ich liczne zalety, w tym całkowity brak emisji, bardzo cichą pracę napędu elektrycznego oraz niezwykły komfort jazdy" – powiedział Mateusz Figaszewski, pełnomocnik ds. Elektromobilności i PR w firmie Solaris.

Przypomnijmy, że Rzeszów w 2018 roku zakupił łącznie 50 autobusów, w tym:

  • 10 szt. standardowych Autosanów SanCity 12 LF klasy MAXI z silnikami diesla Euro 6

  • 30 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 klasy MEGA z silnikami diesla Euro 6

  • 10 szt. elektrycznych Solarisów Urbino 12 electric klasy MAXI (czekają na odbiór)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
ładowarka
ZTM Rzeszów
Solaris
  • Péter Szász – 09.01.2019

    Ile szybkich ładowarek działa na dworcu kolejowym w Rzeszowie? Prawdopodobnie 2. Czy z 10 ładowarkami do składowania cena jednostkowa wynosi 2 455 168 PLN? Czy to nie za dużo?

  • Szász Balázs – 09.01.2019

    You go, Pip!

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.