TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PSPA do rządu: W Polsce nikt nie zaraził się COVID-em w autobusie!
InfoBus.pl - Opublikowano: 30.10.2020 09:00:32
PSPA do rządu: W Polsce nikt nie zaraził się COVID-em w autobusie!

PSPA zwróciło się z kolejnym autokarowym apelem do premiera. Czy tym razem rzad odpowie?

21 października Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych zwróciło się do premiera z apelem o zmianę decyzji dotyczącej ograniczeń w środkach transportu.

Chodzi o "czerwony" limit w zakresie pojemności pojazdów transportu zbiorowego, który od 18 października wynosi 50% liczby miejsc siedzących albo 30% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących.

-"Branża autokarowa jest jedną z najbardziej dotkniętych kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa Covid-19 – pisze Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych. - Wprowadzone dodatkowe, nieuzasadnione ograniczenia, dobiją tą branżę, która do niedawna przysparzała Skarbowi Państwa milionowe wpływy z podatków. Dlatego apelujemy o pilną zmianę treści rozporządzenia w zakresie limitów w środkach transportu."

Równocześnie PSPA podaje przykłady badań, które wskazują, że ryzyko zarażeniem koronawirusem w autobusach, a zwłaszcza autokarach, jest znikome. Główną przyczyną jest bardzo skuteczna całkowita wymiana powietrza, która w przypadku autokarów zajmuje jedynie 2 do 4 minut.

Niemiecki Instytut im. Roberta Kocha prześledził ponad 55 tys. przypadków zachorowań na COVID-19. Badania wykazały, że w środkach komunikacji zbiorowej doszło jedynie do 90 zakażeń (0,2°/o całości). Zgodnie z wynikami tych badań w Niemczech nie obowiązuj ą limity liczby osób, a jedynie obowiązek zakrywania ust i nosa przez wszystkich pasażerów. Kilka dni temu ,,Lancet" opublikował artykuł, w którym transport publiczny nie był wskazywany jako potencjalne zagrożenie dla podróżnych. Z kolei włoscy naukowcy wskazali, że wszystkie środki transportu, jak autobusy, samoloty czy pociągi odpowiadają za 0,1 proc. przypadków koronawirusa w tym kraju. We Francji i Japonii, a wiec państwach o bardzo rozbudowanych systemach transportowych w aglomeracjach, nie odnotowywano zwiększonej liczby zakażeń w transporcie. W Stanach Zjednoczonych zarejestrowano 2,2 tys. zakażeń w transporcie na 100 tys. pasażerów, czyli dokładnie 2,2 proc. W Hiszpanii jeszcze mniej: 1,6 proc., na tej samej próbie badanych.

Polskie wyniki

W Polsce dotąd nie odnotowano żadnego ogniska koronawirusa w transporcie publicznym. O sprawie szczegółowo pisał Konkret 24, który przeanalizował dane z 15 wojewódzkich stacji sanitarno-­epidemiologicznych, wskazują ce jakie na danym terenie były ogniska zachorowań na COVID-19 oraz ile ich było. Po analizie otrzymanych danych wskazano 10 najczęściej powtarzających się kategorii:

1. Dom - 121

2. Zakład pracy - 98

3. Placówka medyczna (szpital, przychodnia, stacja dializ) - 95

4. Placówka opiekuńcza (dom pomocy, dom spokoj11ej starości, dom dziecka) - 57

5. Kopalnia - 26

6. Uroczystość rodzinna (wesele, pogrzeb, spotkanie rodzinne) - 23

7. Urząd - 21

8. Kościół (kościół, zakon, nabożeństwo) - 18

9. Pracownicy sezonowi - 17

10. Przedszkole - 8

-"Żadna stacja epidemiologiczna nie wskazała nawet jednego przypadku zarażenia się koronawirusem w środkach transportu – pisze PSPA. – Dlatego naszym zdaniem wprowadzone restrykcje dotyczące wypełnienia miejsc w środkach transportu w Polsce są całkowicie sprzeczne z analogicznymi przepisami w innych krajach, gdzie decyzje poparte były wnikliwymi badaniami. Z doświadczenia przewoźników autokarowych wynika, że pomimo kilkunastu stwierdzonych przypadków przewiezienia pasażerów, u których w późniejszym czasie potwierdzono pozytywny wynik na Covid-19, badania pozostałych pasażerów tego samego kursu, nie potwierdziły kolejnych przypadków zarażenia u innych osób."

Niesprawiedliwe zasady

W tym samym liście PSPA dotyka jeszcze jednego problemu. Limitem nie zostały objęte pojazdy przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu 7 - 9 osób łącznie z kierowcą, czyli mikrobusy.

Według zgromadzonych danych przez Stowarzyszenie, takimi pojazdami firmy transportowe realizują rocznie zarobkowy przewóz ponad 5,5 mln osób.

-"W mikrobusach do 9 miejsc nie ma systemów wymiany powietrza, istnieją jedynie systemy klimatyzacji i nawiewu, które jedynie mieszają powietrze wewnątrz pojazdu. Ryzyko zarażenia w mikrobusie 9 osobowym jest nieproporcjonalnie większe od zarażenia w autobusie czy autokarze, w którym następuje całkowita wymiana powietrza w ciągu 2 do 4 minut – dowodzi PSPA i prosi premiera o wyjaśnienie tego nierównego traktowania środków transportu.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wirus
rząd
autokar
PSPA