Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radom z kompletem autobusów elektrycznych

infobus
26.05.2020 15:00
0 Komentarzy

Do Radomia dotarł już komplet dziesięciu autobusówelektrycznych marki Solaris. Nowe pojazdy przechodzą właśnie niezbędne testy iodbiory.

Podobnie dzieje się z infrastrukturą towarzyszącą, w tymprzede wszystkim z ładowarkami. Równolegle trwają szkolenia kierowców, którymzostaną przydzielone te autobusy. Wszystkie elektrobusy będą jeździły na linii1.

Radomski standard

Pierwsze radomskie elektrobusy umożliwiają podróż około 70pasażerom. Po Tychach, to kolejne elektrobus w Polsce z ogrzewaniem na gaz ziemny, a nie – j ak to standardowobywa w tego typu pojazdach – na olej napędowy. Radomskie pojazdy są zasilanebaterią litowo-jonowo-tytanową o mocy 115 kWh, a te akumulatory charakteryzująsię dłuższą żywotnością (gwarancja opiewa na 8 lat). Autobusy posiadają rozbudowanysystem informacji pasażerskiej, a nowością są w nich kasowniki z ekranami dotykowymi.Pierwszy kasownik od strony kabiny kierowcy jest też przystosowany dokorzystania z kart płatniczych.

W autobusach jest ponadto monitoring i gniazda USB. Diodowewyświetlacze zewnętrzne świecą na biało, co zapewnia ich znacznie lepszączytelność dla pasażerów. Wewnętrzne wyświetlacze za drugimi drzwiami będąnatomiast wyświetlały poszczególne informacje w kilku kolorach.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu nadało”elektrykom” osobny zakres numeracji taborowej: od 2000 wzwyż. Ma towyróżnić pojazdy z tym rodzajem napędu. Dodatkowo każdy autobus dostałsymboliczną nazwę. MPK ogłosiło konkurs na „imiona” w trakcieobchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w 2019 roku. Biorącyw nim udział radomianie zdecydowali, iż chcieliby podróżować Elektryczkiem,Woltkiem, Naprądkiem, Ekusiem, Niedymkiem, Iskrą, Baterkiem, Energiczkiem,Amperkiem i Bezemisjuszem. Takie nazwy pojawiły się już na pojazdach.

12 ładowarek

Infrastruktura towarzysząca to 10 ładowarek  na tereniezajezdni Żakowice i dwie pantografowe, które ustawiono na pętlach końcowychlinii 1 na Południu i Gołębiowie I. Wszystkie od firmy Ekoenergetyka.

Czas ładowania pojazdu na pętli to około 10minut. Autobus nie będzie oczywiście wtedy naładowany w pełni, ale pozwoli tona przejechanie 80 kilometrów, zatem kolejne ładowanie odbędzie się po trzechalbo nawet czterech kursach. Całkowity czas ładowania na terenie zajezdni tookoło 6 godzin.

Jedynka, a potem trójka

Linia 1 była przeznaczona do „elektryfikacji” napodstawie opracowanego przez niezależnych ekspertów dokumentu pod tytułem:”Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniuusług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych (…)”. Określił onmiędzy innymi to, na jakie trasy powinny wyjechać pojazdy elektryczne, by icheksploatacja była jak najbardziej efektywna. Wskazano, iż autobusy na prądpowinny jeździć zwłaszcza przez obszary o intensywnej zabudowie (w tym przezścisłe centrum miasta), na liniach, gdzie przejadą od 65 do 80 tysięcykilometrów rocznie. Takie pojazdy sprawdzają się najlepiej tam, gdzie jest dużoprzystanków oraz niewiele wzniesień.

Następną trasą przeznaczoną do „elektryfikacji”będzie linia 3, lecz to nastąpi już w ramach zupełnie innego projektu

Na koniec przypomnijmy, że oferta firmy Solaris była jedyną,jaka wpłynęła na ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji przetarg. Za10 elektrycznych autobusów wraz z całą infrastrukturą ładującą miasto zapłaciprawie 32 miliony złotych. Równocześnie producent zaproponował udzielenietrzyletniej gwarancji. Zadanie jest realizowane w ramach tak zwanego projektumultimodalnego, współfinansowanego z funduszy unijnych. Projekt ten to nietylko autobusy elektryczne, lecz także między innymi 20 tablic SDIP przy przystankach,15 podświetlanych wiat przystankowych i 10 automatów biletowych.

Komentarze