TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

RAFAKO - nowy gracz na autobusowym e-rynku!
InfoBus.pl - Opublikowano: 09.05.2018 10:18:29 1 komentarz
RAFAKO - nowy gracz na autobusowym e-rynku

Od kotłów do autobusów. W ciągu najbliższych kilku miesięcy raciborska firma chce rozpocząć testy trzech elektrobusów , w tym elektrycznego autobusu do przewozów szkolnych.

Od kotłów do autobusów. W ciągu najbliższych kilku miesięcy raciborska firma chce rozpocząć testy trzech elektrobusów , w tym elektrycznego autobusu do przewozów szkolnych. Jak na debiutanta - szeroko.

Przypomnijmy, że RAFAKO to znany na świecie producent kotłów energetycznych oraz instalacji dla elektrowni, elektrociepłowni i spalarni. A droga od energetyki do "elektryki" to tylko "mały" krok. W przypadku RAFAKO, zainteresowanie autobusami elektrycznymi wynika przede wszystkim ze wzrastającego zapotrzebowania rynkowego na taki produkt oraz zauważalną w ostatnim okresie ciągle wzrastającą dynamikę tego rynku, zarówno w zakresie popytu jak i rozwiązań technicznych. Producentów jest wielu, ale zapotrzebowanie jest jeszcze większe, zarówno liderzy, jak i inni uczestnicy, w tym RAFAKO, będą mieli szansę urosnąć na fali rozpędu, a kluczowe jest zdobycie pierwszych kontraktów i referencji.

Od zera

Wcześniej firma nie działała na rynku motoryzacyjnym, jednak rozpoczęte parę lat temu obserwacje rynku elektromobilności skłoniły RAFAKO do stworzenia komórki, a następnie całego zespołu odpowiedzialnego za projekt autobusu elektrycznego. Zespół ten budowany jest już od dwóch lat, a składają się na niego specjaliści od IT, elektroniki i mechaniki o bogatym doświadczeniu na rynku motoryzacyjnym i transportowym.

W ciągu ostatnich dwóch lat spółka RAFAKO dokonała dogłębnej analizy rynku autobusowego i nawiązała współpracę z firmami projektowymi i badawczymi oraz kluczowymi producentami na rynku Automotive.

-"Nasz projekt ma wiele zalet, z których najistotniejszą jest to , że powstaje całkowicie od zera, a nie w wyniku adaptacji pod potrzeby "elektryka" konstrukcji pojazdu spalinowego. Dzięki temu nasze rozwiązanie uwzględnia wszystkie specyficzne dla napędu eklektycznego potrzeby i wykorzystuje najnowsze trendy na rynku światowym, nadając nowym pojazdom zalety , które będą w stanie sprostać wysokim wyzwaniom technicznym i wymaganiom klienta – komentuje Michał Maćkowiak, lider projektu w RAFAKO S.A

Jednocześnie RAFAKO postawiło na rozwiązania sprawdzone i niezawodne, ponieważ wysoka jakość i bezpieczeństwo nowego autobusu ma być kojarzona z marką RAFAKO.

Trzy prototypy

W ciągu najbliższych kilku miesięcy gotowe będą 3 prototypy pojazdów elektrycznych, w odpowiednich konfiguracjach rynkowych, przygotowane do testów w różnych warunkach komunikacyjnych, a wśród nich przygotowywana jest także wersja pojazdu szkolnego jako alternatywa dla dawnego "gimbusa".

-"Dzięki testom terenowym uda nam się wybrać optymalne parametry napędu i baterii, przeanalizować oprogramowanie zarządzające energią, zmaksymalizować osiągi i zminimalizować zużycie energii. W praktyce w pracach projektowych jesteśmy na ostatniej prostej i nie mogę się doczekać, kiedy autobusy z logo RAFAKO wyjadą na ulice – cieszy się Michał Maćkowiak.

Elektromobilne perspektywy

Według raportu "Electric Buses 2018-2038" do 2028 roku rynek autobusów elektrycznych będzie wart 500 miliardów dolarów na całym świecie .

-"Za rozwojem tego segmentu przemawia wiele korzyści. Elektryczne pojazdy są ciche i nie zanieczyszczają powietrza, co znacznie poprawia komfort życia w miastach. Kolejnym argumentem jest specyfika wykorzystania autobusu w ruchu miejskim – komentuje Michał Maćkowiak - Jazda komunikacją miejską związana jest z częstymi postojami, a najczęściej stosowane w autobusach silniki spalinowe najbardziej zużywają się i spalają najwięcej paliwa właśnie podczas ruszania z miejsca. Silniki elektryczne są pod tym względem znacznie bardziej wydajne i dynamiczniejsze, a dodatkowo dają możliwość odzyskiwania energii przy hamowaniu i umożliwiają płynne przyspieszanie bez szarpnięć w całym zakresie prędkości , przez co autobusy elektryczne są bardziej komfortowe.

-"Firma, która nie nadąża za zmieniającym się otoczeniem, i nie dostosowuje do nowych czasów, musi zniknąć. My nie boimy się zmian, a projekt autobusu elektrycznego RAFAKO jest tego najlepszym dowodem – podsumowuje cały projekt Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes zarządu RAFAKO S.A.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
RAFAKO
  • PauloBusiak – 09.05.2018

    Były już traktory, teraz kotły czekamy na fabrykę ketchupu lub makaronu, która otworzy specjalną "komórkę" ds. produkcji elektrycznych autobusów. To że rynek jest wart wielkie pieniądze jest pewne, ale czy każda firma na nim zaistnieje i sprosta wyzwaniom? Pozostaje mieć nadzieje, że specjaliści od spalania nie przeniosą swoich doświadczeń na rynek autobusowy, na którym mieliśmy ostatnio sporo płonących wynalazków :-)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.