TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Raport o europejskim rynku elektrobusów
INFOBUS.PL - Opublikowano: 08.11.2018 13:30:07
Raport o europejskim rynku elektrobusów

Ekologiczni aktywiści z organizacji Transport & Environment przygotowali raport o europejskim rynku autobusów elektrycznych. Termin jest nieprzypadkowy - w kolejnym tygodniu europarlament ma zająć się ponownie dyrektywą 2009/33/WE.

Ekologiczni aktywiści z organizacji Transport & Environment przygotowali raport o europejskim rynku autobusów elektrycznych. Termin jest nieprzypadkowy - w kolejnym tygodniu europarlament ma zająć się ponownie dyrektywą 2009/33/WE w sprawie czystych pojazdów.

Dyrektywa 2009/33/WE

Przypomnijmy, że o tym ważnym dla nas akcie prawnym od roku informuje IGKM, a ostatnie poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 25.10.2018 r. wydają się iść w słusznym kierunku.

Istotne ustalenia to bardziej precyzyjna definicja "czystych pojazdów". Rozróżnieniu podlegają autobusy zeroemisyjne (definiowane jako pojazdy nie wytwarzające CO2 ani NOx) oraz autobusy niskoemisyjne (do których zaliczane są pojazdy CNG oraz autobusy zwane w Polsce hybrydami elektrycznymi). Pozostawiono dotychczas proponowane dla Polski udziały pojazdów niskoemisyjnych (37% w 2025 i 56% w 2030 roku), przy czym odpowiednio 50% i 66% z nich musi być pojazdami zeroemisyjnymi (w tym napędzanymi biogazem).

W dokumencie przyjęto wytyczne dla krajów członkowskich, aby zachować prawa nabyte w kontraktach zawartych przed okresem obowiązywania dyrektywy. Podkreślono, że krajowe regulacje nie mogą prowadzić do ograniczenia roli publicznego transportu opartego na metrze i tramwajach, o co zabiegała IGKM. Zwrócono również uwagę na konieczność uwzględnienia równości wobec prawa przedsiębiorstw sektora publicznego i prywatnego.

Przegłosowano również zapisy umożliwiające zaliczenie autobusów poddawanych odpowiedniej modernizacji układu napędowego do grupy pojazdów niskoemisyjnych (lub zeroemisyjnych).

Kolejne głosowane

W przyszłym tygodniu europarlament ma znowu pochylić się nad ustawą, dlatego ekologiczni aktywiści z organizacji Transport & Environment przygotowali raport o europejskim rynku autobusów elektrycznych. Niektóre tezy są kontrowersyjne, natomiast uporządkowanie wiedzy o elektrobusach na pewno pożyteczne.

Generalnie ekologiom zależy na wywarciu presji na parlamentarzystów i przegłosowaniu jak najbardziej eko wersji tej dyrektywy. Tym bardziej, że Komisja ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego zajęła radykalne tutaj stanowisko, wymagając od firm autobusowych zakupów 50% autobusów miejskich o zerowej emisji do 2025 r. i 75% do 2030 r.

Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich INSPRO, członka Transport & Environment:

-"Polskie miasta są niestety w czołówce europejskiej, jeśli chodzi o zanieczyszczenia powietrza. Powinniśmy wspierać każdą możliwość poprawy tej sytuacji. Dlatego ważne jest, by w przyszłym tygodniu polscy europosłowie zagłosowali za zwiększeniem udziału autobusów elektrycznych. Upowszechnienie tej technologii pozwoli zmniejszyć ceny autobusów elektrycznych. Będzie to też szansa na poprawę jakości powietrza w polskich miastach i szansa dla polskich producentów autobusów elektrycznych."

Skąd kasa?

Tutaj oczywiście nie ma wyraźnych drogowskazów. Lucien Mathieu, analityk z Transport & Environment wspomina o nowym unijnym budżecie od 2020 r.:

-"W przypadku miast borykających się z wyższymi kosztami zakupu autobusów o zerowej emisji, dotacja może zostać udostępniona w nowym budżecie UE od 2020 r. Aby jeszcze bardziej obniżyć cenę zakupu e-busów, potrzebujemy dla całej Europy wyższego niż dotychczas celu sprzedaży dla nowych autobusów o zerowej emisji. Dlatego apelujemy do europarlamentu o poparcie takiej propozycji w czasie głosowania w przyszłym tygodniu nowych norm dla ciężarówek i autobusów."

Elektryczny raport

Wracamy do raportu o elektrobusach w Europie. Autorzy na wstępie zauważają, że jedynie 9% autobusów miejskich sprzedawanych w Europie to autobusy w pełni elektryczne - mimo, że są one konkurencyjne cenowo w porównaniu z autobusami o silnikach wysokoprężnych. Tu już pachnie kontrowersją, dlatego ekolodzy od razu zaznaczają, że taki wniosek wyciągnęli po uwzględnieniu wszystkich koszty zanieczyszczenia powietrza i hałasu, czyli eko TCO. Zdaniem Transport & Environment, autobusy elektryczne i z silnikami diesla są już na tym samym poziomie pod względem całkowitego kosztu posiadania (TCO), gdy uwzględnione są koszty ochrony zdrowia wynikające z zanieczyszczenia powietrza i hałasu. Biorąc pod uwagę koszty klimatyczne, autobusy elektryczne mają dziś niższy TCO niż autobusy z silnikiem wysokoprężnym.

Lucien Mathieu, analityk transportu i e-mobilności w T&E, powiedział:

-"Elektryczne autobusy są teraz najlepszym wyborem pod każdym względem. Nie emitują spalin, są ciche, wygodne i ekonomiczne. Jeśli burmistrzowie i władze lokalne poważnie traktują problematykę jakości powietrza i kryzysu klimatycznego, jedyną racjonalną decyzją jest kupowanie autobusów elektrycznych już teraz. "

Dwie bariery

Zgodnie z analizą istnieją dwie kluczowe bariery w elektryfikacji taboru autobusowego w Europie. Pierwszym wyzwaniem jest wyższy koszt początkowy (do dwukrotności ceny autobusu z silnikiem diesla), co utrudnia kupowanie autobusów elektrycznych bez mechanizmów pomocy finansowej. W szczególności dotyczy to mniej zamożnych miast, które zwykle mają najgorszą jakość powietrza. Drugą barierą jest brak silnego wsparcia politycznego, które stymuluje zarówno podaż, jak i popyt, zwiększając tym samym korzyści skali i obniżając koszty autobusów o zerowej emisji.

Oczywiście mamy też analizę aktualnej sytuacji ekologicznej w Europie, czyli informację, że ponad 95% obszarów miejskich w UE jest dotkniętych zanieczyszczeniem powietrza, którego znaczna część pochodzi ze spalin z silników diesla. Autobusy spalające olej napędowy powodują wysokie koszty społeczne i klimatyczne poprzez emisję zanieczyszczeń powietrza, hałasu i gazów cieplarnianych (GHG). Zmniejszanie emisyjności taboru autobusowego, który jest obecnie w większości oparty na oleju napędowym, może znacznie przyczynić się do zmniejszenia kryzysu zanieczyszczenia powietrza w europejskich miastach.

Raport Transport & Environment można pobrać TUTAJ


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
unia
prawo
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.