TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rozwiązania ZF dla elektrobusów i hybryd
Jacek Pudło - Opublikowano: 26.10.2014 11:29:07
Rozwiązania ZF dla elektrobusów i hybryd

Obecnie coraz popularniejsze stają się elektrobusy i autobusy hybrydowe, stąd główni producenci komponentów przygotowują rozwiązania umożliwiające budowę takich pojazdów. ZF proponuje specjalną oś napędową i układ hybrydowy.

Oś portalowa AVE 130 dla elektrycznych niskopodłogowych autobusówPortalowa oś napędowa AVE 130 wyróżnia się umieszczeniem silników w piastach. Dzięki temu zaoszczędzone jest miejsce zajmowane zwykle przez przekładnię główną, a z przedziału pasażerskiego znika zabudowa silnika trakcyjnego. Oś dostosowano do potrzeb autobusów niskopodłogowych przez zmianę geometrii przekładni i obniżenie hałasu pracy. AVE 130 można stosować w trolejbusach, pojazdach z bateriami, ogniwami paliwowymi lub z szeregowym układem hybrydowym. Wielu przewoźników uruchomiło pilotażowe projekty, które sprawdzają funkcjonalność osi AVE 130 w codziennej eksploatacji. Oś ta sprawdziła się już w kilku dużych europejskich miastach. Ponad 300 pojazdów zbudowanych z wykorzystaniem AVE 130 pokonało w ostatnich latach już ponad 10 milionów kilometrów, co jest dowodem funkcjonalności osi.Przykładem zastosowania osi AVE 130 są hybrydowe autobusy Mercedes Citaro G z szeregowym układem hybrydowym i małym silnikiem zgodnie z trendem downsizingu. Oś taką posiada też hybrydowy VDL Citea, chiński autobus firmy Foton oraz turecki autobus Bozankaya –oba wyposażone w napęd bateryjny. W porównaniu do konwencjonalnych układów dieslowskich, pojazdy hybrydowe są bardziej efektywne energetycznie i przyjazne środowisku. Dodatkowo, na krótkich odcinkach autobus może poruszać się bez emisji zanieczyszczeń. Maksymalne obciążenie osi to 13 ton, a największa osiągana moc silników to 2 x 120 kW (razem 240 kW). Dzięki takim osiągom AVE 130 jest odpowiednia nawet dla dwuprzegubowych autobusów. W obszarach z trudną topografią autobus można wyposażyć w 2 osie napędowe, aby poprawić jego charakterystykę trakcyjną. Koła są napędzane indywidualnie przez chłodzone wodą silniki asynchroniczne o dużej gęstości mocy. Przekładnia zębata w piastach jest dwustopniowa. Ponieważ pojazd nie posiada żadnej skrzyni biegów, rozpędzanie od momentu ruszenia aż do prędkości maksymalnej jest płynne i pozbawione szarpnięć –tak jak w trolejbusie. Zastosowanie napędu hybrydowego umożliwia osiągnięcie oszczędności paliwa do 30%.Według producenta, oś AVE 130 to nie tylko rozwiązanie efektywne, ale i łatwe w zastosowaniu. Oś można zamontować w autobusach w miejsce znanych i popularnych osi AV132 i AVN132. Napęd w wypadku AVE 130 znajduje się w piastach, stąd z tyłu pojazdu nie zajmuje już miejsca wał napędowy ani silnik, co teoretycznie zwalnia przestrzeń dla miejsc stojących lub siedzących. Należy jednak odnotować, iż to miejsce w elektrobusach zajmują zwykle baterie trakcyjne. Poziom podłogi i przejścia jest zupełnie niski, a wejście bezstopniowe i komfortowe. Zabudowanie elektrycznego napędu na osi to oszczędność masy o wielkości 200-500 kg w porównaniu do innych rozwiązań z oddzielnym silnikiem.Zgodnie z zapewnieniami producenta AVE 130 to innowacyjna oś do autobusu miejskiego, spełniająca największe wymagania. ZF dołożył starań, aby oś można było eksploatować ze standardowymi kołami i oponami. Dostęp do tarcz hamulcowych również jest łatwy. ZF przewiduje również zastosowanie osi autobusach przegubowych jako wspomaganie dla standardowego dieslowskiego napędu. AVE 130 nadaje się do alternatywnych zastosowań takich jak trolejbusy, pojazdy z zasobnikiem superkondensatorowym lub ogniwami paliwowymi.Gdyby oś z napędem w piastach znalazła się w trolejbusach Solaris Trollino, to możliwe byłoby obniżenie masy pojazdu oraz zwiększenie pojemności pasażerskiej przez wyeliminowanie zabudowy silnika.Hybrydowy układ napędowy HyTronicDo autobusów regionalnych i turystycznych, coraz popularniejszych w Ameryce Południowej i Azji, Bosch oferuje hybrydowy wariant AS Tronic lite o nazwie HyTronic. Układ napędowy HyTronic jest przeznaczony do wykorzystania na rynkach na całym świecie. Modułowy hybrydowy układ napędowy może zostać zintegrowany z konwencjonalnym układem napędowym. System składa się z przekładni, elektrycznego silnika o mocy 60 kW, falownika, obwodu elektrycznego i sterownika. Funkcje systemu to opcja start/stop, hamowanie odzyskowe, zwiększenie siły napędowej (funkcja boost), czysty elektryczny rozruch i jazda na krótkim odcinku z napędem elektrycznym. Efekty to obniżenie zużycia paliwa i możliwość czystej ekologicznie jazdy na fragmentach trasy.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZF
elektrobus
AVE130