TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rusza produkcja eCitaro – ruszają testy [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 04.12.2018 20:48:25
Rusza produkcja eCitaro – ruszają testy

3 grudnia Mercedes-Benz zorganizował pierwsze testy swoich dwóch elektrobusów eCiatro w wersji 2-2-2 i 2-2-0. Wcześniej ruszyła produkcja seryjna tego modelu w Mannheim.

3 grudnia Mercedes-Benz zorganizował pierwsze testy swoich dwóch elektrobusów eCiatro z układem drzwi 2-2-2 i 2-2-0. Wcześniej ruszyła produkcja seryjna tego modelu w fabryce Mannheim – m.in. dla Hamburga, ale także dla Mannheim czy Berlina. W przyszłym roku firma spodziewa się produkcji na poziomie 50 szt. W kolejnym roku ten poziom ma wynieść już 200 szt. Z kolei pierwsze testy dla wybranych polskich klientów mają rozpocząć się wiosną przyszłego roku. 

Podczas swojej prezentacji Frank Mandel z Daimler Buses potwierdził sukcesywny rozwój elektrycznej rodziny eCiatro. Od września 2019 planowo mają być dostarczane już na rynek wersje z pantografem – umożliwiające szybkie ładowanie, a od początku 2020 - pojazdy przegubowe eCitaro G. Być może pierwszy elektryczny przegub Mercedesa zobaczymy na Busworld 2019.  Kolejnym etapem ma być wprowadzenie nowej generacji baterii LMP ze stałym elektrolitem i tym samym dalsze wydłużenie zasięgu. Równolegle ma pojawić się wersja z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem, jako "range extender". To wszystko pokazuje, że Mercedes postawił na napęd bateryjny, równolegle cały czas pracując nad pojazdami wodorowymi.

Nieśmiertelny Citaro

Podstawą nowego, w pełni elektrycznego eCitaro jest obecny bestseller Citaro, który został dostarczony do klientów w liczbie już ponad 50 tys. sztuk. Różnica polega na indywidualnym projekcie nowego pojazdu, który przypomina model Mercedes-Benz Future Bus - uzupełniony o nowy sufit w przestrzeni pasażerskiej.

Akumulatory w eCitaro zostały montowane modułowo, na dachu i w komorze silnika. W rezultacie poprzez umiejętne rozłożenie masy i wraz z przednią osią o ośmiotonowym maksymalnym obciążeniu osi, nowy pojazd ma niższą masę własną i pozwala eCitaro zaoferować do 88 miejsc pasażerskich.

Pojemność akumulatora w eCitaro – od firmy Akasol – wynosi maksymalnie 243 kWh. Standardowo ładowanie odbywa się za pomocą złącza plug-in.

Zdaniem Mercedesa wyjątkową cechą eCitaro jest inteligentny system zarządzania temperaturą, który oznacza powiązanie wszystkich modułów – czyli np. klimatyzacji baterii, silników trakcyjnych i przestrzeni pasażerskiej w jeden spójny system. Do tego dochodzi wstępne podgrzewanie wnętrza i akumulatora w zależności od rozpoczęcia operacji przez autobus. To według Mercedesa może dać nawet do 40 procent niższe zużycie energii na ogrzewanie i chłodzenie, a zatem odpowiednio zwiększyć zasięg pojazdu.

Wrażenia z jazdy

Dla kierowcy przejście z Citaro na eCitaro jest bezproblemowe, ponieważ jeździ się "prawie" tak samo, jak zwykłym autobusem. "Prawie" to oczywiście za mało, aby oddać imponujące przyspieszenie (dzięki silnikom ZF w piastach kół) i tym samym świetne właściwości jezdne tego pojazdu. Jest cicho i komfortowo, a kierowca ma do dyspozycji potężną moc elektrycznego napędu. Dodatkowo rekuperacja zachodzi zarówno podczas stopniowego hamowania po naciśnięciu pedału hamulca, jak i dźwigni "retardera".

Deska rozdzielcza jest taka sama, jak w konwencjonalnym modelu. Jedynym wyjątkiem jest fakt, że licznik obrotów został zastąpiony licznikiem energii. Zapewnia to informacje na temat aktualnie zużywanej energii, a także o efektywnej rekuperacji. Tym samym nadrzędy cel Mercedesa został osiągnięty – przesiadka z Ciatro na eCiatro to dla kierowców klasyczna "bułka z masłem". Dodatkowo bardzo smaczna.

ABA i PBA i tego akcentu nie mogło zabraknąć na grudniowej prezentacji

Mercedes-Benz cały czas liderem pod względem systemów bezpieczeństwa i tego akcentu nie mogło zabraknąć na grudniowej prezentacji.  Z nowinek – w miejskim Citaro mamy teraz układ Preventive Brake Assist, czyli pierwszy na świecie aktywny system wspomagający hamowanie miejskich autobusów. Reaguje na zarówno na przeszkody stacjonarne, jak i ruchome, w tym na pieszych i rowerzystów. PBA ostrzega kierowcę i automatycznie uruchamia hamowanie. Jednakże, mając na uwadze pasażerów stojących, pełne uruchomienie hamulców nie jest inicjowane. Kierowca może w każdej chwili odpowiednio zareagować: bądź manewrem wymijającym, bądź pełnym użyciem hamulców.

Z kolei Active Brake Assist 4 dla autokarów to aktywnym asystentem hamowania awaryjnego i kolejna wersja rozwojowa systemu Active Brake Assist 3. Podobnie jak w poprzednim wariancie, po wydaniu ostrzeżenia automatycznie uruchamia pełne hamowanie po pojawieniu się w zasięgu radaru nieruchomej lub wolno poruszającej się przeszkody.

Nowością w Active Brake Assist 4 jest to, że teraz układ rozpoznaje także pieszych. Active Brake Assist 4 to pierwszy system tego rodzaju w autobusach i może ponownie uruchomić hamulce w reakcji na wykrycie kolizji. Od stycznia 2019 ABA4 będzie dostępna, jako wyposażenie standardowe dla modeli Mercedes-Benz Tourismo.

Jak to działa? Zobaczcie sami:


Asystent boku

Dodatkowo - w obliczu coraz częstszych wypadków z udziałem z pojazdami elektrycznymi, jak e-rowery czy e-hulajnogi - Mercedes-Benz opracował system Sideguard Assist. Jest on dostępny zarówno dla autobusów miejskich, jak i autokarów turystycznych. Jako opcja. Czujniki radarowe po stronie wejścia dla pasażerów pokrywają pas o szerokości 3,75 m wzdłuż autobusu. Sideguard Assist skrętu wykrywa ludzi, rowerzystów, pojazdy i stacjonarne przeszkody. Ostrzega kierowcę o takich przypadkach i dodatkowo wysyła ostrzeżenie, jeśli istnieje ryzyko kolizji.

Nowe minibusy

Podczas spotkania w Mannheim Mercedes-Benz pokazał całkowicie nową generację minibusów, a dokładniej dwa modele Sprinter Transfer i Sprinter Mobility. Na razie w cieniu pozostał Sprinter City i Sprinter Travel. Jak informuje producent - będą one wprowadzane stopniowo. Nowe minibusy mają m.in. nowy kokpit z systemem multimedialny MBUX oraz szereg systemów bezpieczeństwa i wspomagania.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
test
Mercedes-Benz
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.